23948sdkhjf

DTL: Flere håndsrækninger til Postnord er ikke en mulighed

| Af Erik Østergaard, adm. dir. DTL | Tip redaktionen om en historie

Vi noterer os, at det er lykkedes for Postnord at reducere bemandingen kraftigt, men undres over, at der fortsat strømmer millioner fra den danske statskasse – senest godt 100 mio. kr. i forbindelse med den nylige forlængelse af den politiske aftale om postbefordring i Danmark.

Den undren skyldes selvfølgelig ikke mindst, at EU-Kommissionen har indledt en tilbundsgående undersøgelse for at vurdere, om nogle kapitaltilførsler til Postnord AB og Post Danmark A/S overhovedet er forenelige med EU's regler om statsstøtte. Kommissionens afgørelse forventes ifølge Postnord at foreligge i andet halvår 2020/første halvår 2021.

Vi ser selvfølgelig frem til de omfattende undersøgelser, som postforligskredsen har bedt om, herunder en uafhængig analyse af PostNords interne pengestrømme. Vores bekymring går særligt på omfanget af krydssubsidiering mellem det befordringspligtige og statsstøttede område og dermed til aktiviteter i direkte konkurrence med private transportører inden for distribution af pakker, styk- og pallegods partigods og tredjepartslogistik.

Vi vil stærkt opfordre politikerne til ikke at lade Postnords mangeårige krise blive brugt til at forberede koncernen til at blive en statsfinansieret konkurrent til de private pakkedistributører. Vi bemærker skam Postnords fokus på distribution af styk- og pallegods, tungere logistik (partigods) og tredjepartslogistik. Den unfair konkurrence foregår allerede i dag. Men at skatteydende vognmænd for deres egne skattekroner skal finansiere deres de facto statslige konkurrent, og måske ovenikøbet se til, mens Postnord forbereder sig på tiden efter postbefordring, det er ikke acceptabelt.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

HC Container præsterer største overskud i otte år

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Nyhedsbrev

9.158 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Online Avis Arkiv

To Scanianitter på pension

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Batteridrevne kraner til Rødovre

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Østjysk vognmand holder kursen

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Send til en kollega

0.172