Staten investerede i 2015 millioner i en ny terminal på Hirtshals Havn for at skubbe gang i godstransport via jernbane. Men togene er endnu ikke begyndt at rulle med gods mellem Norge og de europæiske markeder.
Nu har det store norske rederi Color Line tilmed bebudet et samarbejde med den tyske togoperatør Kombiverkehr om netop transport af gods via jernbane, og fragten går uden om Hirtshals. Color Line vil sejle containere mellem Oslo og Kiel. Fra og til den tyske havneby foregår transporten via jernbane til europæiske destinationer.
Jens Kirketerp Jensen, administrerende direktør i Hirtshals Havn, tager det norske "bypass" af Hirtshals med sindsro.
- Man kan selvfølgelig vælge en negativ synsvinkel. Jeg ser derimod Color Lines initiativ som en god reklame for vores projekt, siger havnedirektøren.
- Det viser bare, at branchen efterspørger muligheden for at transportere mere gods ad jernbane, siger Jens Kirketerp Jensen.
Kun et spor
Godsterminalen i Hirtshals blev indviet i sommeren 2015 - betalt med 33,5 millioner kroner fra staten.
Der blev forhandlet med det tyske togselskab DB Schenker om at drive terminalen og godstogdriften, men aftalen faldt til jorden, fordi DB Schenker ikke kunne få den ønskede plads på sporet mellem Hjørring og Hirtshals.
Godstogene skulle køre om eftermiddagen, hvor Nordjyske Jernbaner selv havde brug for linjen til at transportere passagerer mellem de to byer, der forbindes af et enkelt spor.
Jens Kirketerp Jensen påpeger, at det problem nu er løst, fordi strækningen er blevet udbygget med et krydsningsspor, så to tog kan passere hinanden.
Siden 2015 har byggeri på det jyske jernbanenet stået i vejen for, at terminalen i Hirtshals kunne få sat skub i transporten. Lige nu lægger omfattende sporarbejde nord for Limfjorden hindringer i vejen, fordi der skal bygges en ny linje til Aalborg Lufthavn.
- Men efter 22. september 2020 begynder der at ske noget, bedyrer Jens Kirketerp Jensen og henviser til, at BaneDanmark på denne dato efter planen er færdig med sporarbejdet, så der atter er fri bane for tog fra og til Vendsyssel.
Den rigtige beslutning
I over fire år har investeringen på 33,5 millioner kroner ikke været brugt.
Var det forkert i sin tid at investere i terminalen på Hirtshals Havn?
- Overhovedet ikke. Staten gjorde det rigtige, for potentialet er til stede, og det er nødvendigt, at vi flytter godstransport til jernbanenettet. I hele Europa ser man på øget jernbanegodstransport, simpelthen fordi det er nødvendigt. Der er ikke plads på vejene til lastbilerne. Du kan jo bare se på trafikken på E45. Kan vi få noget af denne lastbiltrafik over på jernbanen, hjælper vi med at løse både et nationalt og globalt problem, siger Jens Kirketerp Jensen.
Han oplyser, at kapaciteten for godstrafikken til og fra Hirtshals er to gange 38 trailere i døgnet. Det svarer til 25.000 til 30.000 lastbiltrailere om året. Sidste år kørte 148.000 lastbiler ad landevejene til og fra havnen.