23948sdkhjf

Nikola TRE skal produceres hos Iveco i Tyskland

Iveco og FPT Industrial har sammen med Nikola Motor Company indgået kontrakt om at producere Nikola TRE på Ivecos fabrik i Ulm, Tyskland.

CNH Industrial, der er moderselskab til Iveco og FPT Industrial, har opkøbt en andel af Nikola Motor Company til en værdi af 250 millioner amerikanske dollars.

Nikola TRE er en batteri-elektrisk (BEV) tung lastvogn, som er det første skridt på vejen mod den brændselscelle-elektriske (FCEV) model.

Fabrikken i Ulm er i dag teknisk centrum for Ivecos chassisproduktion og ligger ideelt i hjertet af Baden-Württemberg-regionen, som arbejder på at blive et førende omdrejningspunkt for brændselscellebiler.

Nul-emission indenfor rækkevidde
Derudover har den tyske regering for nylig offentliggjort sit udkast til en national brintstrategi, som sigter mod at øge virksomhedernes pionerrolle inden for brintteknologi. I denne strategi afsætter regeringen to milliarder euro til finansiering af innovationsprogrammet for brint, inklusive udviklingen af den nødvendige infrastruktur for distributionen.

- Vores europæiske joint venture med Nikola og dagens annoncering er et tydeligt tegn på, at nul-emission inden for langdistancetransport er ved at være en realitet, sagde Hubertus Mühlhäuser, Chief Executive Officer, CNH Industrial.

- Beslutningen om at bygge Nikola TRE i Ulm, der er centrum for den mest avancerede teknik inden for tunge lastvogne, understreger fabrikkens strategiske placering i hjertet af Tysklands teknologiske brændselscelleklynge.

Produktionsanlæg opdateres
I første fase af projektet vil joint venture-partnerskabet investere 40 millioner euro i at opgradere produktionsanlægget, der skal fokusere på den afsluttende samling af køretøjet. Produktionsstarten er planlagt til første kvartal af 2021, så leveringen af Nikola TRE kan begynde samme år.

- Nikola TRE ser ud til at blive den mest avancerede trækker i verden og vil fortsætte med at sætte standarden for nul-emissionsbiler i dag og i fremtiden, sagde Trevor Milton, Chief Executive Officer, Nikola Motor Company.

De første modeller, der går i produktion, vil være batteri-elektriske 4x2 og 6x2-trækkere med modulopbyggede og skalerbare batterier med en kapacitet på op til 720 kWh og en elektrisk drivline, der leverer op til 480 kW konstant kraftydelse.

Brændselsceller kommer i 2023
Ulm-fabrikken vil få leveret moduler fra IVECOs spanske produktionsanlæg i Valladolid og Madrid, så produktionen hurtigt kommer op i omdrejninger og kan opfylde kundeefterspørgslen. Brændselscelle-elektriske versioner, der er bygget på samme platform, bliver testet under det EU-finansierede H2Haul-projekt i 2021 og forventes lanceret på markedet i 2023.

Den Nikola TRE, der p.t. er under udvikling, er baseret på Iveco S-WAY-platformen og Nikolas lastvognsteknologi, styresystemer og infotainment er integreret i vognen. Testene forventes at starte i midten af 2020 med visning af prototyper på udstillingen af erhvervskøretøjer IAA 2020 i Hannover, Tyskland, til september.

- Ved at trække på vores absolut bedste produktionsanlæg i Madrid og Valladolid i Spanien, hvor Iveco S-Way produceres, kan vi fremskynde den endelige samling, integrationen af drivlinen og den avancerede kundetilpasning af Nikola TRE, så vi kan lancere den på markedet i 2021, sagde Gerrit Marx, President Commercial and Speciality Vehicles, CNH Industrial.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vanvittigt: Volvo lancerer fire nye lastbiler - ved at stable dem ovenpå hinanden

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Pink trailer med mange muligheder

Ugehvil: Bødeniveauet 10-dobles

Sjællandsk vognmand leverer bedste regnskab i fem år

Nyhedsbrev

9.105 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

ATL og 3F enige om overenskomst for 20.000 transportarbejdere

Online Avis Arkiv

Lastvogn væltet om på siden: Chauffør slap uskadt

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

Plus

Udvidelse af havn vedtages onsdag: - Nu er alle glade

Efter ild i el-skraldebil: Beredskab efterlyser retningslinjer for opklipning

Jernbanen - et godt alternativ fra Kina

Færre spøgelsesbilister: Laveste niveau i 15 år

Antallet af spøgelsesbilister faldet til laveste niveau i 15 år

Styrelse retter fejl i chaufføruddannelsesbeviser

Lave trafiktal kan sende regning for betalingsbro videre til skatteborgerne

Transportfolk får 2200 kroner ekstra om måneden med ny aftale

Lønstigninger over de næste tre år er en del af den nye overenskomst, der er indgået på transportområdet

Plus

”Dansk shipping er gået glip af en enestående gigant”

DFDS og DSV er hver for sig store succeshistorier i dansk shipping. Men Jan Erlund ærgrer sig over, at ejerne bag de to virksomheder ikke greb chancen og fusionerede, da muligheden bød sig

Nordjysk fragtvirksomhed får æren for jobfest hos vinduesproducent

DSV vil skære op mod 4000 stillinger efter milliardopkøb

Transportkoncernen DSV Panalpina skal efter planen skære 2,3 milliarder af omkostningerne frem mod 2022.

Lastbilchauffør havde 12 pistoler med til Danmark

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Varebilstilladelser presser nordjysk kurerfirma på økonomien

Ulovlig parkering endte med beslaglagt lastbil

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Entreprenør- og vognmandsfirma skærer 5,8 mio. kr. af overskuddet

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Grøn omstilling på vej

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Direktør tilbage hos Nyscan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Omfattende Panduit program

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hardy Bjerregaard Kristensen nye Kel-Berg tiptrailer

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Vores serviceydelser overrasker!

Sidste chance for Early Bird-rabat til PROCURETECH FORUM

Ét login med adgang til det hele - Fyns Kran Udstyr

Kel-Berg nyhed til Aage Olesen Transport

Bliv Lead Auditor i henhold til ISO 45001:2018 på 1-2 dage

Meldgaard Hydraulik klar til Vestfyn trækker 2020

Deutsche Bahn vælger Prysmian signalkabler til sporudvidelse

Intelligent rute- og transportoptimering til byggebranchen

Kranfører Jim Meyer hejser byggematerialer

Nyhed Online: Ergolash i ny unik farve

metalbåndsav i god kvalitet til lette savopgaver.

Kel-Berg tiptrailer til Palle Staal Transport ApS

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Enkel servostyring

Mangler du en omkostningseffektiv basis svingkran?

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Johan Bækgård & Søn ApS nye Kel-Berg tiptrailer

Projekterings-, Projekt-, eller Byggeledelse? Valget er dit!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Send til en kollega

0.188