23948sdkhjf

Nikola TRE skal produceres hos Iveco i Tyskland

Iveco og FPT Industrial har sammen med Nikola Motor Company indgået kontrakt om at producere Nikola TRE på Ivecos fabrik i Ulm, Tyskland.

CNH Industrial, der er moderselskab til Iveco og FPT Industrial, har opkøbt en andel af Nikola Motor Company til en værdi af 250 millioner amerikanske dollars.

Nikola TRE er en batteri-elektrisk (BEV) tung lastvogn, som er det første skridt på vejen mod den brændselscelle-elektriske (FCEV) model.

Fabrikken i Ulm er i dag teknisk centrum for Ivecos chassisproduktion og ligger ideelt i hjertet af Baden-Württemberg-regionen, som arbejder på at blive et førende omdrejningspunkt for brændselscellebiler.

Nul-emission indenfor rækkevidde
Derudover har den tyske regering for nylig offentliggjort sit udkast til en national brintstrategi, som sigter mod at øge virksomhedernes pionerrolle inden for brintteknologi. I denne strategi afsætter regeringen to milliarder euro til finansiering af innovationsprogrammet for brint, inklusive udviklingen af den nødvendige infrastruktur for distributionen.

- Vores europæiske joint venture med Nikola og dagens annoncering er et tydeligt tegn på, at nul-emission inden for langdistancetransport er ved at være en realitet, sagde Hubertus Mühlhäuser, Chief Executive Officer, CNH Industrial.

- Beslutningen om at bygge Nikola TRE i Ulm, der er centrum for den mest avancerede teknik inden for tunge lastvogne, understreger fabrikkens strategiske placering i hjertet af Tysklands teknologiske brændselscelleklynge.

Produktionsanlæg opdateres
I første fase af projektet vil joint venture-partnerskabet investere 40 millioner euro i at opgradere produktionsanlægget, der skal fokusere på den afsluttende samling af køretøjet. Produktionsstarten er planlagt til første kvartal af 2021, så leveringen af Nikola TRE kan begynde samme år.

- Nikola TRE ser ud til at blive den mest avancerede trækker i verden og vil fortsætte med at sætte standarden for nul-emissionsbiler i dag og i fremtiden, sagde Trevor Milton, Chief Executive Officer, Nikola Motor Company.

De første modeller, der går i produktion, vil være batteri-elektriske 4x2 og 6x2-trækkere med modulopbyggede og skalerbare batterier med en kapacitet på op til 720 kWh og en elektrisk drivline, der leverer op til 480 kW konstant kraftydelse.

Brændselsceller kommer i 2023
Ulm-fabrikken vil få leveret moduler fra IVECOs spanske produktionsanlæg i Valladolid og Madrid, så produktionen hurtigt kommer op i omdrejninger og kan opfylde kundeefterspørgslen. Brændselscelle-elektriske versioner, der er bygget på samme platform, bliver testet under det EU-finansierede H2Haul-projekt i 2021 og forventes lanceret på markedet i 2023.

Den Nikola TRE, der p.t. er under udvikling, er baseret på Iveco S-WAY-platformen og Nikolas lastvognsteknologi, styresystemer og infotainment er integreret i vognen. Testene forventes at starte i midten af 2020 med visning af prototyper på udstillingen af erhvervskøretøjer IAA 2020 i Hannover, Tyskland, til september.

- Ved at trække på vores absolut bedste produktionsanlæg i Madrid og Valladolid i Spanien, hvor Iveco S-Way produceres, kan vi fremskynde den endelige samling, integrationen af drivlinen og den avancerede kundetilpasning af Nikola TRE, så vi kan lancere den på markedet i 2021, sagde Gerrit Marx, President Commercial and Speciality Vehicles, CNH Industrial.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094