23948sdkhjf

Aabenraa Havn overtager Vattenfall-terminal

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

Når den allersidste kulpram har forladt kajen ved Ensted Bulk Terminal i andet kvartal af 2021, overtager Aabenraa Havn terminalen fra den nuværende ejer Vattenfall.

Handlen blev underskrevet i sidste uge. Købet af Ensted Bulk Terminal var forinden blevet behandlet og godkendt af Aabenraa Havns bestyrelse, og Aabenraa Kommunes byråd godkendte købet på byrådsmødet den 29. januar.

Det skriver Aabenraa Havn i en pressemeddelelse.

Ensted Bulk Terminal består blandt andet af 500 meter sammenhængende kajplads med 18 meters vanddybde og et 163.000 kvadratmeter stort areal, der primært har været brugt til indskibning, omladning og oplagring af kul.

Ensted Bulk Terminal bliver i 2021 lagt sammen med de arealer på 155.000 kvadratmeter, som Aabenraa Havn erhvervede af Dong i 2015 og navngav Aabenraa Industrihavn. Dermed kommer Aabenraa Industrihavns samlede areal op på 318.000 kvadratmeter. Og det åbner for nye og attraktive udviklingsmuligheder for Aabenraa Havn:

Læs også: GateDenmark vil samle transportsektoren i Aabenraa

- Vi har erhvervet en havneplatform, der ikke blot er unik i Danmark – den åbner også attraktive udviklingsmuligheder for virksomheder i hele Nordeuropa og Østersøområdet. Fra 2021 får Aabenraa Industrihavn for alvor potentialet til at tiltrække nye kunder og nye typer af virksomheder og skabe nye arbejdspladser, siger formand for havnebestyrelsen for Aabenraa Havn, Erwin Andresen.

Den 18 meter dybe og 500 meter lange havnekaj kan tage imod kæmpestore skibe, men området forventes med den kommende lokalplan som noget særligt at blive godkendt til aktiviteter i miljøklasse 7, som for eksempel omfatter recycling aktiviteter, metalforarbejdning, fremstilling af vindmøller, tung industri og skrot- og affaldssortering mv.

Købet af Ensted Bulk Terminal sker i overensstemmelse med Aabenraa Kommunes ejerstrategi for havnen. Købet af området passer også godt ind i forslag til lokalplan for området, som lægger op til, at Aabenraa Havn kan sikre yderligere udvikling – herunder at udvikle et recycle island med et særligt fokus på bæredygtig udvikling af Ensted

Tilbud om udflytning

Men udvidelsen af Aabenraa Industrihavn betyder også, at flere af Aabenraa Havns nuværende kunder, der har aktiviteter i byhavnen, efter behov kan blive tilbudt en mere fremtidssikret placering af deres aktiviteter på Aabenraa Industrihavn.

- På Aabenraa Industrihavn er der plads til, at nogle af vores nuværende kunder kan vækste og udvide deres pladskrævende oplag. Og der er bedre adgangsforhold til motorvejen og dermed hurtigere adgang til både Nordtyskland og Syddanmark, siger havnebestyrelsesformand Erwin Andresen.

Læs også: Ny bestyrelse i Aabenraa Havn

Havnedirektør Henrik Thykjær pointerer, at tilbuddet om flytning vil blive givet på baggrund af eget ønske og en tæt dialog med hver enkelt af Aabenraa Havns kunder.
- Vi har mange hensyn, der skal balanceres. En flytning skal både være ”win” for kunden, ”win” for havnen og ”win” for byen, siger Henrik Thykjær.

Arealet som har huset Enstedsværkets EV3 kedel, der blev bortsprængt i maj og december, ejes p.t. af Rimeco, mens genvindingen og sorteringen af byggematerialerne står på. I andet halvår af 2020 overtages dette areal på 83.000 kvadratmeter af Aabenraa Kommune. Ifølge kommunens ejerstrategi er det planen, at også dette areal over tid skal blive en del af Aabenraa Industrihavn.

Aabenraa Havn overtager med handlen de otte Ensted Bulk Terminal medarbejdere.

FAKTA Ensted Bulk Terminal:

• Kulhavn siden 1959
• Bygget i sin nuværende form i 1979
• Vanddybde: 18 meter
• Samlet kajlængde: 500 meter
• Dimensioneret til at håndtere 6 mio. ton kul årligt
• Kulhavnens areal: 163.000 m2

Aabenraa Industrihavn A/S efter handlen:
• Samlet areal på Ensted: 320.000 m2
• Samlet bygningsmasse: 24.000 m2 blandet haller, lagre, værksteder og kontorer

Mere om: Aabenraa Havn
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu
Plus

”Dansk shipping er gået glip af en enestående gigant”

DFDS og DSV er hver for sig store succeshistorier i dansk shipping. Men Jan Erlund ærgrer sig over, at ejerne bag de to virksomheder ikke greb chancen og fusionerede, da muligheden bød sig

Transportfolk får 2200 kroner ekstra om måneden med ny aftale

Lønstigninger over de næste tre år er en del af den nye overenskomst, der er indgået på transportområdet

Nordjysk fragtvirksomhed får æren for jobfest hos vinduesproducent

Lastbilchauffør havde 12 pistoler med til Danmark

DSV vil skære op mod 4000 stillinger efter milliardopkøb

Transportkoncernen DSV Panalpina skal efter planen skære 2,3 milliarder af omkostningerne frem mod 2022.

Nyhedsbrev

9.103 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Online Avis Arkiv

Varebilstilladelser presser nordjysk kurerfirma på økonomien

Ulovlig parkering endte med beslaglagt lastbil

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Klima-Dan indkalder til forhandlinger om ladestandere og erhvervstransport

Postnord sælger dagligvarelogistikken

OK-forhandlinger i transportsektoren tæt på klimaks

Dansk Industri og 3F Transport har indkaldt forhandlingsudvalg til slutforhandlinger i dag for at forsøge at opnå gennembrudsforlig

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Entreprenør- og vognmandsfirma skærer 5,8 mio. kr. af overskuddet

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

Plus

Bagom Vestas-aftalen
DSV tænker grønne vindmølle-tanker: Vil revolutionere Vestas-transporter

DSV har fået 47.000 kvm logistikcenter på bare 9 måneder

OK mærker stigende efterspørgsel på HVO

DTL om håndholdt mobilsnak: - Vi vil ikke se det!

DK-Miljø opkøber vognmandsfirma med 100 år på bagen

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Trafiktung Københavner-bro er nedslidt: Skal renoveres for 36 mio. kr.

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Grøn omstilling på vej

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Direktør tilbage hos Nyscan

Plus

Jernbaneterminal til millioner ligger fortsat øde hen

V og R vil gøre det gratis at køre over Storebælt i elbil

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Pallemagasin taler med robotter

Næstved Havns næste direktør er fundet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intelligent rute- og transportoptimering til byggebranchen

Kranfører Jim Meyer hejser byggematerialer

Nyhed Online: Ergolash i ny unik farve

metalbåndsav i god kvalitet til lette savopgaver.

Kel-Berg tiptrailer til Palle Staal Transport ApS

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Enkel servostyring

Mangler du en omkostningseffektiv basis svingkran?

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Johan Bækgård & Søn ApS nye Kel-Berg tiptrailer

Projekterings-, Projekt-, eller Byggeledelse? Valget er dit!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Tjek vores nye katalog!

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

Har du et login til fyns-kran.dk?

Kel-Berg sværlasttrailer til Fredericia Shipping A/S

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Med få skridt kan du gøre en forskel

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Send til en kollega

0.172