23948sdkhjf

Topchef om den grønne omstilling: Nu venter vi kun på politikerne

Rigtig mange transportvirksomheder vil gerne i gang med den grønne omstilling. De er opmærksomme på, at de skal gøre noget; men de ved ikke, hvad de skal gå i gang med. De venter på, at politikerne sætter nogle rammer op, så branchen kan komme i gang.

- Der er et kæmpe behov for, at regeringen viser vej og får testet nogle ting og sat nogle forsøg i gang, siger transportenergidirektør Peter Rasmussen fra Circle K.

- Det er fint med el-biler til privatbilismen, og det støtter vi op om, men el kan ikke bruges til den tunge sektor. En lastbil, der for eksempel henter tomater i Italien, skal have en ekstra trailer med et 15-ton batteri med på turen og bruge timer på at oplade det.

- Derfor efterlyser transportbranchen nogle realistiske muligheder for at komme i gang med den grønne omstilling. Der findes mange forskellige muligheder for alternative brændstoffer. Udfordringen er bare, at det kan koste op til 5 kroner mere pr. liter, og det kan ingen vognmand klare i ekstraomkostninger.

Omlæg afgifterne
- En af tingene, som politikerne kunne gøre, er at omlægge afgifterne. I dag er cirka 80 procent af brændstofafgifterne energiafgift, mens 20 procent er CO2-afgift.

Hvad nu hvis vi byttede rundt, så CO2-afgiften blev de 80 procent? Så vil vi få en lavere energiafgift på de brændstoftyper, der er klimavenlige. Det vil ikke koste vognmanden noget, for det er en totalitet, der er den samme. Staten vil ikke miste noget her og nu, for man bytter bare rundt på afgifterne.

Det klimavenlige brændstof
- Vi ønsker, at regeringen og politikerne - udover at fordre udbredelsen af el-bilerne - også fordrer udbredelsen og tilgængeligheden til det gode og klimavenlige brændstof.

- Det er sådanne ting, politikerne skal turde. Så ved vognmanden også, hvilken vej han skal gå.

Møde i Folketinget
Circle K var blandt initiativtagerne til en høring i folketingets klima-, miljø- og energiudvalg den 30. januar. Her var eksperter fra Energinet, Ørsted, et par professorer herunder ekspert i forhold til bæredygtigt brændstof, Brian Vad Mathiesen, samt Mærsk og DTL til stede for at fortælle om de mulige løsninger.

- Politikerne var meget lydhøre; men det er ikke nok at være interesseret. Det skal jo også træffes nogle beslutninger, siger Peter Rasmussen.

En kompliceret debat
- Det er nemt at snakke om el-biler. Det kan alle forstå; men når vi snakker om løsninger til den tunge sektor, bliver det måske alt for komplekst for menigmand. Det handler for eksempel om at lægge afgifterne om. Det handler om at lagre vindenergi.

- Det var barokt, at da det blæste allermest i sidste uge, så stod flere af vindmøller på vestkysten stille, fordi prisen på el var lavere end den transmissionsafgift, man skal betale for at bruge ledningerne.

Den nyeste teknologi
- I stedet for burde man gemme vindmølle-strømmen i noget flydende brændstof, man kan bruge i den tunge transport. Vi har alle forudsætninger i Danmark for at være med i det eventyr. Vi skal bare turde gøre det politisk ved at udstikke rammerne. Her er den nye PtX-teknologi virkelig genial.

- PtX står for "Power To X". "Power" er energi fra en vedvarende kilde som for eksempel vindmøller, solceller eller andet bæredygtigt, der omdannes til brændstof "X". Det kan for eksempel være brint, metanol, syntetisk diesel eller lignende.

- Som et eksempel kan man tage strøm fra en vindmølle og via elektrolyse, spalte vand til brint og ilt. Når man kobler brinten sammen med CO2, har man metanol. Metanol er brændstof, som man kan køre på. Der findes lastbiler, der kan køre på 100 procent på metanol.

- Vi får et flydende brændstof, som er lige så godt som el. Det er vindmøllestrøm, som er blevet til en flydende væske. Fordelen er, at den væske er 15 gange så energieffektivt som et batteri. Hvis jeg fylder min bil med ætanol - 60 liter - så vejer det omkring 50 kg. Der er mere energi i det end i et batteri, der vejer 550 kg som i en Tesla.

- Desuden kan man opbevare flydende energi i årevis, mens et batteri hele tiden løber tomt - selv om du ikke bruger det.

- Så vi skal altså have vindmøller til at producere noget flydende brændstof.

Kendt teknologi
Transportmagasinet: Er det en teknologi, der allerede findes?

- Ja, svarer Peter Rasmussen. Den fungerer allerede i dag på Island. I Danmark er virksomheden RE::Integrate allerede i gang og starter produktion i 2021 eller i 2022. De er pt. i gang med et demoprojekt på Aalborg Universitet.

- Selve elektrolyse-teknologien er gammel. Vi har selv stået og lavet det i syvende klasse i fysiklokalet. Man sætter strøm til et glas vand, og det begynder at boble. Vi skal bare lære, hvordan vi kan gøre det rigtigt. Det kan blive et innovations- og erhvervseventyr, der kan skabe mange, mange arbejdspladser - udover at vi samtidig støtter den grønne omstilling.

Debat og viden
Transportmagasinet: Hvad vil Circle K? Vil I skabe debat eller viden om de muligheder, der er?

- Vi vil begge dele, svarer Peter Rasmussen. Vi vil skabe opmærksomhed og udbrede viden. Vi vil skabe forståelse for, hvor langt teknologien er henne, og så vil vi sende et budskab til politikerne om, at branchen gerne vil; men at vi har brug for, at politikerne fortæller, hvad der skal ske.

- Vi vil også skabe debat og opmærksomhed om de udfordringer, vi står over for. og komme med vores bud på de bedste løsninger for den tunge transport.

- Og så håber vi, at vi kan bidrage til at give politikerne mod til at træffe beslutningerne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079