23948sdkhjf

TEST: Ny MAN giver helt ny chaufføroplevelse

Det skal være den bedste arbejdsplads for en lastbilchauffør. Det var udgangspunktet for den tyske lastbilsfabrik MAN, da de for fem år siden gik i gang med at udvikle deres næste generation af lastbiler.

Det er første gang i 20 år siden, at fabrikken præsenterer en nyudviklet lastbilserie - og de nye lastbiler ventes allerede til Danmark i april eller maj - med dansk premiere på Vestfyn Trækker-messen hos VBG i Ejby.

Den gamle lastbilserie vil blive markedsført sideløbende, indtil den nye generation er fuldt integreret, fortæller informationschef hos MAN i Danmark, Claus Lindholm.

Ved den store verdenspremiere i Bilbao i Spanien for 14 dage siden så vi kun 4x2-biler, men inden længe følger andre akselkonfigurationer. Indenfor det næste halve år vil hele MAN-serien være komplet. Det vil sige, at den nye geneeration kommer til at omfatte TGX, TGS, TGM og TGL.

Der fokuseres med de nye lastbilsserier på fire hovedpunkter:
• chaufførens arbejdsplads,
• lastbilens effektivitet med optimal nyttelast,
• lastbilens stabilitet og
• et stærkt og kompetent partnerskab med kunderne.

Strækt brand - stærkt design
Den nye designfilosofi er holdt stramt på alle modeller. Kun i basis-TGL finder man ikke alle de samme nyheder fra kabinen som i TGX.

- Mange sammenligner nyt design på en lastbil med personbiler. Det kan man ikke umiddelbart, fordi en lastbils design skal holde i flere år, sagde den international pressechef hos MAN, Martin Böckelmann, ved præsentationen af de nye lastbiler.

På udfordrende bjergtest
Faktisk skulle TGX-serien have været vist i efteråret 2019, men den blev skubbet til i år. Derfor kunne man vise alle de nye lastbiler på én gang; men vi fik kun mulighed for at prøvekøre TGX-modellerne.

Vi blev sendt ombord i en 510 hk-udgave, som endda er den motorstørrelse, som danske vognmænd holder ekstra meget af. Ikke mindst drejningsmomentet på 2.600 omdrejninger sikrer god overskudskraft. Motor og drivline er dog ikke helt ny, men er opdateret til den nye model. Det betyder sammen med den forbedrede aerodynamik, at man opnår otte procent bedre brændstoføkonomi.

Der var afsat en times tid til at køre da cirka 80 kilometer, som vores testrute var på, og turen gik først ad motorveje og derefter snoede og kuperede veje op i bjergene bag Bilbao.

Motoren blev sat på en prøve, for den kørte meget af tiden i lave gear, men stadig i det miljørigtige grønne felt omkring 1400-1500 omdrejninger.

Sidespejle flyttet
Nu var det ikke drivlinen, som vi havde mest fokus på - for den blev fornyet i 2019, men den er blevet opdateret, fik vi at vide. Og den præsterede sig godt. Med EffficientCruise kunne bilen forudse bakkerne på ruten, så vi hele tiden kørte i det rigtige gear.

Bilen har både adaptiv fartpilot og vognbaneskikft (Lane Departure Warning, LDW) så den kører næsten af sig selv. LDW slog vi dog fra, for på de smalle bjergveje var der ikke meget plads mellem vejstriberne, og det er irriterende at høre på advarselslyde hele tiden.

Vi skulle lige vænne os til, at sidespejlene designmæssigt er trukket lidt tilbage, men det gør den blinde vinkel mellem spejl og førerhus mindre. MAN har i første omgang valgt traditionelle i stedet for en kameraløsning, som kendes fra Mercedes-Benz’ nye Actros.

Kameraløsning om et par år
Hos MAN er man er ikke tilfreds med udviklingen endnu, fortalte fabrikkens udviklingschef, Dr. Susanne Bauer. Kameraerne vil nok komme inden for et par år.

Sammen med lastbilens nye design har man også gjort trinnene til førerhuset lidt bredere, så man lettere kommer til og fra førerhuset. Dertil kommer nye spoilere bag førerhuset.

Trinløs gearvælger
Ny er også gearvælgeren og betjening af retarder via en stilk på ratstammen. De betjenes nu trinløst. Dertil kommer den elektroniske håndbremse og den nye touchscreen, som kan fås i op til 12 tommer.

Rattet har fået nye let betjente knapper til blandt andet indstilling af fartpiloten, og det blev vi hurtigt dus med på vores testtur.

Endelig er hele gruppen af instrumenter over førerpladsen med fartskriver og RIO connectivity-box nydesignet for at gøre området lettere at arbejde med. Vi skal også fortælle, at MAN har hævet kvaliteten endnu mere i de nye modeller, og derfor virker støjniveauet lavere i førerhuset.

Ny fælles Traxon motor
Ledelsen hos MAN har tidligere meldt ud, at man arbejder på en fælles Traxon-basismotor til alle gruppens lastbiler, som også tæller Scania. Meningen er, at 80 procent skal være fælles teknik, og 20 procent kan være dedikeret de enkelte mærkers DNA. Motoren er ikke klar før om to-tre år.

MAN er dog sikre på, at det er elektriske varebiler og lastbiler langt hen ad vejen vil styre fremtidens transport. Man er i allerede fuld gang med at sælge eTGE varebilen, og snart er MAN eTGM også klar.

Spurgt mange brugere
For den nye MAN-lastbil er det dog førerhuset, der er i centrum for nyhederne, og det er som sagt chaufføren, der er vigtigst.

Derfor har man også spurgt 300 kunder og 700 chauffører både ved arrangementer på fabrikken og rundt om på rastepladser, hvad de gerne ville have MAN til at udvikle. Dertil kommer udtalelser fra 50.000 kunder om eftermarkedet.

Designet af bilerne er helt nyt - men stadig typisk MAN. Som nævnt bedre aerodynamik, der er nye spoilere bag førerhuset og nye lygter med LED teknik.Smart Select

Nyhederne i førerhuset er mange, men først og fremmest er instrumentbrættet blevet buet, så man har lettere ved at betjene kontakterne. Det er virkelig er stor behagelighed på landevejen, kan vi berette.

MAN har været på besøg i VW gruppens reservedelslager og har her lånt en drejeskive og fordoblet antallet til to. Navnet på systemet er Smart Select.

Man rører ved den nederste drejeskive og vælger et emne - og trykker på den øverste skive for at aktivere det. Et håndtag trækkes forinden frem til at lægge håndleddet på, så fingrene kan arbejde i ro med at aktivere skiverne. Der er her virkelig tale om nytænkning - og det er let at arbejde med.

Betjenes som blindskrift
Udfordringen er det samme som at lære blindskrift på en computers tastatur. Man skal lære at betjene systemet uden at skulle tage øjnene fra vejbanen.

Der går nok nogle uger med at vænne sig til det, selv om vores andenkører fra Australien under testkørslen mente, at det kun ville tage tre dage.

Når man betjener SmartSelect skal man passe på ikke at glemme trafikken; men det er jo en udfordring med alle køretøjer, som i dag har skærme, der skal betjenes som erstatning for kontakter.

Ny fjernbetjening
MAN var ikke færdige med at forkæle chaufførerne, for overkøjen er også forbedret. Og så har man udviklet en ny fjernbetjening, så man ikke behøver hoppe ned fra køjen for at betjene bilen.

I den forbindelse har MAN i øvrigt fundet på at placere fire kontakter nederst på førerdøren, så chaufføren for eksempel kan aktivere advarselsblinket ned fra gaden uden at skulle op i førerhuset. Denne funktion er fast - de tre andre kontakter er valgfri. Det er en rigtig god idé.

Godt indeklima
I kabinen kan man folde det øverste af passagersædets ryglæn frem, så man får et lille bord - og fra instrumentbrættet kan man også trække en bakke ud.

Passagersædet kan også fås med drejekonsol, så sædet kan drejes rundt - dermed kan chaufføren for eksempel dreje stolen rundt og sidde med benene oppe i køjen.

I øvrigt er der mange nye aflæggerum og skuffer i førerhuset, en ny køleboks og nye kopholdere.

Forbedret oppetid
Kongstanken med hele fornyelsen af lastbilen er, at vognmanden kan gøre sin forretning enklere. Bilerne er forbundet til både vognmandsforretningen og til MAN, så man dér også kan fortælle, hvornår det er tid til at komme på værksted. Her bruges udtrykket "forbedret up time" - altså at bilen skal være i drift længst muligt.

Fabrikken peger også på opdateret teknik, og det har givet otte procent bedre brøndstoføkonomi blandt andet gennem en forbedret fartpilot. Man har også været tæt på opbyggere, så de bedre kan arbejde med bilen. De skal lære den helt nye elektriske arkitektur på bilen at kende. Derfor er der også udviklet en app til formålet.

Miljørigtige transportløsninger
Sikkerheden er forbedret gennem nye assistentsystemer - nyt er "Turn Assist", som kan sammenlignes med Blind Spot informationssystem, som sikrer, at man bedre kan følge andre trafikanter ved svingning. Systemet bliver lovkrav om fire år.

MAN har også omdefineret sin rolle i forhold til kunderne. Man vil ikke bare nøjes med at være leverandør af lastbiler, man vil være leverandør af intelligente og miljørigtige transportløsninger - og det i en tid, hvor antallet af transporter vil stige markant, mens transportbranchen skal reducere CO2-udslippet. Oven i det kommer så en stigende mangel på chauffører. I Tyskland alene vil der de nærmeste to år mangle 150.000 chauffører.

Sådanne faktorer har MAN taget stilling til med den nye lastbilgeneration.

Nye lakeringsanlæg
Der er investeret 750 millioner kroner på MAN-fabrikken i München. Dertil har det kostet 638 mio. kr. at opdatere lakeringsanlægget. Også i østrigske Steyr, hvor TGL og TGM modellerne produceres, er lakeringsprocessen moderniseret. I øvrigt bliver det her, hvor alle plast-emner til alle MAN lastbiler i fremtiden vil blive produceret. Oven i det kommer så ny produktionslogistik med nye processor og værktøjer.

Otte førerhus-størrelser
De nye lastbiler fås i otte førerhus-størrelser - de største kaldes GX, GM and GN. MAN har udviklet helt nye førerhuse - de kaldes FM (2,4 m bred), FN (lav udgave), NN (1,88 m lang til TGS), CC (til TGL og TGM på 2,24 x 1,62 m) og DN (mandsskabskabine).

De nye lastbiler omfatter stadig TGX, TGS, TGM og TGL modeler fra 7,5- til 41 ton. MAN TGX dækker et område mellem 18 og 41 ton totalvægt. Til heavy-duty applikationer endda op til 250 ton.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111