23948sdkhjf

Miljøzonemærkat bliver digitalt

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Mærkat i forruden udskiftes med digital løsning: Sund & Bælt skal administrere miljøzoneordningen

OPDATERET 11/03/20:

Det fremgik tidligere af artiklen, at Brobizz skulle være en del af løsningen til de digitale miljøzonemærkater. Det er imidlertid ikke tilfældet - ordningen administreres derimod af Sund & Bælt. Vi beklager fejlen.


Det fysiske miljøzonemærkat erstattes af nummerpladekameraer den 1. juli 2020. Det bekræftes i udkastet til det lovforslag, som miljøminister Lea Wermelin (S) inden længe fremsætter i Folketinget. 


Sund & Bælt Holding A/S skal stå for den automatiserede kontrol. Den digitale aflæsning af nummerplader sammenholdes med oplysninger i DMR (Det Digitale Motorregister) og udenlandske køretøjsregistre.

Miljøstyrelsen får rollen som zonepoliti og skal udsende administrative bødeforlæg, dvs. der føres ikke bevis for, hvem der faktisk sad ved rattet.

Det er efterhånden et knæsat og besparende princip i færdselslovgivningen, at man indfører "betinget objektivt ansvar" og ikke et rent objektivt ansvar for færdselsovertrædelser. Det sidste kræver store ressourcer til bevisførelse.

Advarsel indtil 1. oktober
De første tre måneder nøjes dog med advarsel. Fra 1. oktober er det pengebøder til lastbiler, busser eller varebiler, der kører ulovligt ind i en miljøzonekommune. Det er København, Frederiksberg, Odense, Århus og Ålborg.

Læs også: Her er de dyreste miljøzoner

Bødeforelægget sendes til e-boksen, når det er danske nummerplader, og med papirbrev til udlændinge.

Bøder skal indbetales til Sund & Bælt og ikke politiet. Det begrundes med praktiske grunde, nemlig at Sund & Bælt sidder med alle oplysninger.

Sund & Bælt skal tillige udvikle et system, hvor udenlandske køretøjer registreres.

Under 30 bøder om året
Der har været ca. 300 bødesager siden 2008, hvor de første miljøzoneregler trådte i kraft.

Læs også: Miljøzonerne skal strammes op

Bøden for lastbiler og busser ligger på 5000 kr. til føreren for manglende miljøzonemærke og 15.000 kr. til ejeren af det køretøjet.

Datogrænse fjernes
Lovudkastet indeholder også fjernelsen af den omstridte datogrænse. Den rammer vognmænd, som på det tidspunkt var pionerer ved at købe motorer med en norm, der endnu ikke var obligatorisk.

Euro V blev et obligatorisk miljøkrav for nye lastbiler og busser den 1. oktober 2009. Folketinget vedtog sidste år på sin sidste mødedag inden folketingsvalget, at køretøjer med samme norm også udelukkes, hvis de er registreret før denne dag. Det skyldtes hensyn til nem kontrol.

- Der foreslås ingen ændring i de krav, der gælder fra 1. juli 2022, hvor partikelfilter bliver et krav for alle EURO-5 og EEV -lastbiler og -busser, der skal køre ind i miljøzonerne, erklærer Lea Wermelin.

- Undtagelsen i lovforslaget betyder altså, at der ikke skal søges om dispensation for de nævnte køretøjer frem til og med 30. juni 2022, såfremt lovforslaget vedtages, fastslår hun.

Mere om: miljøzoner
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Svineproducent vil køre selv

Lastbilmægleren har leveret ny KA-BA grisetrailer til Svejstrup Østergaard sammen med en velholdt DAF-trækker fra 2016

Chauffører kan testes for corona-virus

ITD vil hive EU-Kommissionen i retten over Postnord-sag

Nordjysk vognmand: Plus i hårdt marked er ikke godt nok

FDE Fondens formand fylder 70 år

Jens Iwer Petersen fylder 70 år den 1. april 2020.

Nyhedsbrev

9.139 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Dansk Erhverv: Nu mærker transportbranchen krisen

Rundspørge fra Dansk Erhverv viser, hvor alvorligt det står til i transportbranchen.

Online Avis Arkiv

Lastbildæk skal mærkes

Katastrofal nedgang for persontransport

Lastbiltrafikken ruller stadig på de store veje

Statsminister overvejer gradvis genåbning efter påske

Svært marked: Leman fyrer 50

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Krise kan betyde ny opkøbsmulighed for DSV

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Vognmand: Corona giver flere pakker til private

Godsmængden falder i danske havne

Nye tal fra Danske Havne og Danmarks Statistik viser et generelt fald i godsmængden i 17 af Danmarks største danske havne over de seneste år. "En rigtig trist udvikling," siger branchechef

Gang i luftfragten igen

Plus

Bennys drenge vasker sig

Fredsøs grønne lastbiler kører for fuld skrue her under corona-krisen. Folk skal jo have mad, siger chefen

Test
TEST: En dag i grusgraven

Sådan bliver de danske erhvervshavne påvirket af coronakrisen

Corona-virus
Konkurser: - På én nat væltede det ind med henvendelser

Frygten for at gå konkurs eksisterer i stort set alle brancher, men især enkeltmandsvirksomhederne er lige nu i panik, lyder det fra konkursernes frontlinje.

Overrasket vognmand: Vi kan ikke mærke krisen

City Container positive trods krisen: Forventer opadgående kurve

ITD udskyder generalforsamling

Danmarks første S-Way

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

ATL og 3F kommer med vejledning til skraldemænd

DTL fastholder generalforsamlingen

Branchen anbefaler: Sådan kan du undgå corona på terminalen

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Corona-virus
Oliedistributør bevarer fatningen: For tidligt at frygte corona

Corona-virus
Bring-løsning mindsker smitterisiko

Corona-virus
3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

Corona-virus
SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Corona-virus
ITD: - Vi holder Danmark kørende

Genbrug af dæk er nødvendigt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kundeservice

Michelin tilbyder dæk og service til Danmarks helte

Deltag i konkurrencen! Vind en LEGO Mobilkran

Davit kraner – en bærbar kranløsning

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Kel-Berg 3 akslet skrot tiptrailer til JOMA v/John Johansen

EFFER kran bag stållad

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

"Med coronavirus er det nu, vores IPW-system står sin prøve"

PÅSKETILBUD - lær AB 18 hjemme!

Ny Kel-Berg 4 akslet 65 m3 til Jan C. Skov Logistik ApS

CASE: Besøg på byggepladsen hos T.C. Anlæg i Odense

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Modtager du vores nyhedsbrev?

10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør

Lastas har leveret ny Kel-Berg til HLS Fragt A/S

Deltag i Konkurrencen - Vind månedens pakke med rundsling!

Kran og krog hjælper med renovationen

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Stor Hiab kran på ladbil

Onlinekursus i offentlig servicetrafik

Leverance til kunde, med yderst tilfredse medarbejdere.

NOS A/S har surringer, der holder!

Send til en kollega

0.203