23948sdkhjf

Miljøzonemærkat bliver digitalt

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Mærkat i forruden udskiftes med digital løsning: Sund & Bælt skal administrere miljøzoneordningen

OPDATERET 11/03/20:

Det fremgik tidligere af artiklen, at Brobizz skulle være en del af løsningen til de digitale miljøzonemærkater. Det er imidlertid ikke tilfældet - ordningen administreres derimod af Sund & Bælt. Vi beklager fejlen.


Det fysiske miljøzonemærkat erstattes af nummerpladekameraer den 1. juli 2020. Det bekræftes i udkastet til det lovforslag, som miljøminister Lea Wermelin (S) inden længe fremsætter i Folketinget. 


Sund & Bælt Holding A/S skal stå for den automatiserede kontrol. Den digitale aflæsning af nummerplader sammenholdes med oplysninger i DMR (Det Digitale Motorregister) og udenlandske køretøjsregistre.

Miljøstyrelsen får rollen som zonepoliti og skal udsende administrative bødeforlæg, dvs. der føres ikke bevis for, hvem der faktisk sad ved rattet.

Det er efterhånden et knæsat og besparende princip i færdselslovgivningen, at man indfører "betinget objektivt ansvar" og ikke et rent objektivt ansvar for færdselsovertrædelser. Det sidste kræver store ressourcer til bevisførelse.

Advarsel indtil 1. oktober
De første tre måneder nøjes dog med advarsel. Fra 1. oktober er det pengebøder til lastbiler, busser eller varebiler, der kører ulovligt ind i en miljøzonekommune. Det er København, Frederiksberg, Odense, Århus og Ålborg.

Læs også: Dispensation fra miljøzoner: Ansøgninger hober sig op

Bødeforelægget sendes til e-boksen, når det er danske nummerplader, og med papirbrev til udlændinge.

Bøder skal indbetales til Sund & Bælt og ikke politiet. Det begrundes med praktiske grunde, nemlig at Sund & Bælt sidder med alle oplysninger.

Sund & Bælt skal tillige udvikle et system, hvor udenlandske køretøjer registreres.

Under 30 bøder om året
Der har været ca. 300 bødesager siden 2008, hvor de første miljøzoneregler trådte i kraft.

Læs også: Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Bøden for lastbiler og busser ligger på 5000 kr. til føreren for manglende miljøzonemærke og 15.000 kr. til ejeren af det køretøjet.

Datogrænse fjernes
Lovudkastet indeholder også fjernelsen af den omstridte datogrænse. Den rammer vognmænd, som på det tidspunkt var pionerer ved at købe motorer med en norm, der endnu ikke var obligatorisk.

Euro V blev et obligatorisk miljøkrav for nye lastbiler og busser den 1. oktober 2009. Folketinget vedtog sidste år på sin sidste mødedag inden folketingsvalget, at køretøjer med samme norm også udelukkes, hvis de er registreret før denne dag. Det skyldtes hensyn til nem kontrol.

- Der foreslås ingen ændring i de krav, der gælder fra 1. juli 2022, hvor partikelfilter bliver et krav for alle EURO-5 og EEV -lastbiler og -busser, der skal køre ind i miljøzonerne, erklærer Lea Wermelin.

- Undtagelsen i lovforslaget betyder altså, at der ikke skal søges om dispensation for de nævnte køretøjer frem til og med 30. juni 2022, såfremt lovforslaget vedtages, fastslår hun.

Mere om: miljøzoner
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Nyhedsbrev

9.178 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Online Avis Arkiv

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Alpi investerede flittigt i 2019

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ny V8’er til Herlufmagle

Rørby Johansens nye Scania R 580 V8 8x4*4 med JOAB-opbygning

Hejselad til Vojens

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Simpel og sikker

Er du leverandør til Banedanmark?

Kel-Berg tiptrailer med suge/blæs til Ølsted & Allested

Sommerferie – men vi holder åbent

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

Send til en kollega

0.163