23948sdkhjf

Stærke nyheder fra Volvo

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Volvo præsenterede sin nye generation af lastbiler i går torsdag den 5. marts. Det skete ved et ”live broadcast” over nettet.  Volvo havde aflyst det traditionelle pressemøde, hvor et par hundrede journalister fra hele verden ville være mødt op i Gøteborg. Grunden til aflysningen er den hurtige spredning af COVID-19 virussen i Europa.

Vi kunne se de nye lastbiler over nettet. Prøvekørslerne må vente. Volvo har lovet, at de vil arrangere testkørsel senere på året.

Det glæder vi os til, for der er tale om nogle stærke nyheder. Der kommer nye versioner af Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM og Volvo FMX.
Fire nye lastbiler samtidig. Det er Volvos største lancering nogen sinde.

Fokus på chaufførmiljøet 

Ifølge Volvo har de fire nye lastbiler stærkt fokus på chaufførmiljøet.

- Der er stor mangel på chauffører – ikke kun i Europa, men i hele verden. Derfor har vi i vores nye lastbiler skabt et chaufførmiljø, som skal tiltrække chauffører. Vores håb er, at flere får lyst til at blive chauffør, når de træder ind i en ny Volvo, sagde Roger Alm, adm. direktør for Volvo Trucks på pressemødet.

Førerpladsen har fået et helt nyt instrumentbræt, hvor chaufføren kan styre alle funktioner og informationer. På en 12-tommer skærm kan chaufføren få alle de nødvendige oplysninger om kørslen. Det er også et 9-tommer sidedisplay til højre for rattet til infotainment, navigation, transportoplysninger og kameraovervågning. Funktionerne kan styres via knapper på rattet, via stemmestyring eller via touchscreen og displayets kontrolpanel.

Skærmene kan tilpasses individuelt, så hver chauffør kan vælge sin måde at se oplysningerne på.

Sikkerheden forbedret

Med til chaufførkomforten hører også sikkerhed. Sikkerheden er forbedret med funktioner som adaptivt fjernlys i Volvo FH og Volvo FH16.

Volvo har fornyet deres Adaptiv Cruise Control (ACC), så den nu kan bruges til alle hastigheder - helt ned til 0 km/t.

Den nye cruise control kan opretholde en konstant hastighed ned ad bakke. Det elektroniske bremsesystem (EBS) leveres nu som standard på den nye lastbil. Et system til genkendelse af vejskilte registrerer vejtrafikskilte, for eksempel begrænsninger for overhaling, vejtype og hastighedsbegrænsninger, og viser dem i instrumentdisplayet.

Der er udviklet et nyt kamera i passagersiden. Det sidder lige under højre sidespejl og giver et ekstra udsyn til højte side af lastbilen.

Hytten bliver til opholdsrum

For at øge chaufførkomforten i lastbilen er støjniveauet formindsket med 2dB. Det svarer til en reduktion af støjniveauet med næsten 20 procent!

Der er kommer mere opbevaringsplads og flere skabe i kabinen. I nogle af modellerne betyder det næsten 50 procent mere opbevaringsplads.

Så "førerhuset", "kabinen" eller "hytten" omtaler Volvo nu som ”living compartment” – altså chaufførens opholdsrum.

Konklusionen: Opholdsrummet i en Volvo har fået en kraftig fornyelse. Vi glæder os til at prøve det snarest.

Klima-neutral kørsel

Volvo har også nyheder, der angår transportbranchens udfordringer med hensyn til miljø og klima. Hos Volvo tror man på el-lastbiler. De kommer – og man er allerede godt i gang.

Man kan allerede tilbyde elektriske lastbiler i segmentet for renovations- og distributionskøretøjer. Næste skridt bliver entreprenør-biler.

El-bilerne vil ikke kunne bruges inden for alle transportsegmenter endnu. Derfor fortsætter Volvo med at udvikle forbrændingsmotoren, så den udleder endnu mindre C02 og vil kunne bruges af endnu flere alternative brændstoffer.

Det er faktisk mange muligheder for at formindske sit klimaaftryk ved at køre Volvo.

For de, der vil køre helt klimaneutralt, har Volvo udviklet ”Climate Wise Truck Edition,” der kombinerer Volvos LNG gas-lastbil med I-Save. Kører man med biogas er man helt klimaneutral.

Adaptive lygter

Udvendigt er der også nyheder.

De karakteristiske V-formede forlygter er flyttet længere ud til siderne, så de er på linje med førerhusdørene. Blinklysene er også blevet flyttet til døren, hvilket giver lastbilen både forbedret aerodynamik og et mere dristigt look.

Det adaptive fjernlys deaktiverer dele af LED-lyset, så det automatisk tilpasses modkørende trafik og ændringer i lysmængden omkring lastbilen.

Kølergitteret er også nyt. Volvo FM og FMX har fået FH-look, mens FH16 har såkaldt ”vandfaldseffekt.” Alt sammen for at skabe mere markant udtryk. Desuden er Volvos jernmærke blevet større og lettere at genkende på afstand.

Frontruden er blevet større, og side ruderne er trukket lidt længere ned.

Salget i gang nu allerede nu. Man kan bestille den nye Volvo – men det bliver naturligvis ubeset… indtil videre.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

Nyhedsbrev

9.181 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Online Avis Arkiv

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Alpi investerede flittigt i 2019

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Simpel og sikker

Send til en kollega

0.204