23948sdkhjf

Lastbildæk skal mærkes

EU’s nye regler for mærkning af dæk kommer også til at omfatte lastbildæk. Der bliver tale om et mærkat med basale forbrugeroplysninger med oplysninger om vådgreb, brændstofforbrug og rullestøj.

EU-landenes regeringer har godkendt den ny forordning, og så mangler blot EU-parlamentets vedtagelse, så de nye regler kan træde i kraft 1. juni næste år.

Forordningen gør plads til, at oplysninger om levetid og slidstyrke også kan tilføjes som parametre på mærket, men først når der findes passende prøvningsmetoder. Det samme gælder regummierede dæk, hvor man afventer en pålidelig metode til måling af disse dæks ydeevne.

Vintersymbol
Videre bør vinterdæk mærkes med 3PMSF. Det er en forkortelse for "Three Peak Mountain Snowflake" og suppleres med bjergtinde- og snefnugsymbolet. Mærkatet fortæller om dækkets ydeevne i sne- og isglatføre.

I EU-forordningen bruges betegnelsen "alpint symbol". Man afventer en ISO-standard, der kan bruges til at gøre mærket obligatorisk.

- De tre danske producenter af regummierede dæk bekræfter, at alle deres vinterdæk også leveres med 3PMSF mærket, siger direktør Volker Nitz fra Dækbranchen Danmark.

- Dog er vi endnu ikke helt i mål med en EU-dækmærkning på regummierede dæk,

EU-database
EU-kommissionen får beføjelse til at revidere klasser for dæks ydeevne.

Endelig skal markedsførte dæk registreres i en database, men denne del af den kommende forordning er for primitiv for den danske dækbranche.

- EU’s database ikke er så udviklet som den danske hjemmeside www.dæklabel.dk, påpeger Volker Nitz.

- Dæklabel.dk har en direkte relation til køretøjsoplysningerne i det danske nummerpladeregister og dæk på det danske marked. Med Dæklabel.dk er vi langt foran EU, som stadig ikke har fundet modellen for en generel EU-dækdatabase.

- EU’s database vil udelukkende være et opslagsværk baseret på tilgængelige dæk på markedet i EU, bedyrer han.

Der er mærkbare klimafordele ved at vælge de rette dæk. Den ny forordning begrundes med, at 20-30 procent af køretøjers brændstofforbrug skyldes dæk, navnlig på grund af rullemodstanden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125