23948sdkhjf

Lastbildæk skal mærkes

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

EU’s nye regler for mærkning af dæk kommer også til at omfatte lastbildæk. Der bliver tale om et mærkat med basale forbrugeroplysninger med oplysninger om vådgreb, brændstofforbrug og rullestøj.

EU-landenes regeringer har godkendt den ny forordning, og så mangler blot EU-parlamentets vedtagelse, så de nye regler kan træde i kraft 1. juni næste år.



Forordningen gør plads til, at oplysninger om levetid og slidstyrke også kan tilføjes som parametre på mærket, men først når der findes passende prøvningsmetoder. Det samme gælder regummierede dæk, hvor man afventer en pålidelig metode til måling af disse dæks ydeevne.

Vintersymbol
Videre bør vinterdæk mærkes med 3PMSF. Det er en forkortelse for "Three Peak Mountain Snowflake" og suppleres med bjergtinde- og snefnugsymbolet. Mærkatet fortæller om dækkets ydeevne i sne- og isglatføre.

I EU-forordningen bruges betegnelsen "alpint symbol". Man afventer en ISO-standard, der kan bruges til at gøre mærket obligatorisk.

- De tre danske producenter af regummierede dæk bekræfter, at alle deres vinterdæk også leveres med 3PMSF mærket, siger direktør Volker Nitz fra Dækbranchen Danmark.

Læs også: Nye regler for reparation af dæk

- Dog er vi endnu ikke helt i mål med en EU-dækmærkning på regummierede dæk,

EU-database
EU-kommissionen får beføjelse til at revidere klasser for dæks ydeevne.

Endelig skal markedsførte dæk registreres i en database, men denne del af den kommende forordning er for primitiv for den danske dækbranche.

- EU’s database ikke er så udviklet som den danske hjemmeside www.dæklabel.dk, påpeger Volker Nitz.

- Dæklabel.dk har en direkte relation til køretøjsoplysningerne i det danske nummerpladeregister og dæk på det danske marked. Med Dæklabel.dk er vi langt foran EU, som stadig ikke har fundet modellen for en generel EU-dækdatabase.

- EU’s database vil udelukkende være et opslagsværk baseret på tilgængelige dæk på markedet i EU, bedyrer han.

Der er mærkbare klimafordele ved at vælge de rette dæk. Den ny forordning begrundes med, at 20-30 procent af køretøjers brændstofforbrug skyldes dæk, navnlig på grund af rullemodstanden.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Test
TEST: MAN’s el-lastbil er på vej

MAN har gennemtestet den elektriske eTGM sammen med kunder i Østrig. Bilerne er klar til at blive solgt og leveret i Danmark, men Corona-krisen har forsinket bilerne

Ny generation i front for Jørgen Jensen Distribution: - Der skal ikke nye boller på suppen

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Polsk chauffør dømt og udvist 25 timer efter anholdelse

Fynsk transportfirma leverer nyt millionoverskud

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Branchen står klar: - Nu kan det bare blive studentertid

Nu er PEMA blevet TIP

Grønt lys til studenterkørsel

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

HC Container præsterer største overskud i otte år

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

OK's første vaskehal for lastbiler

Fremtidens surringsbånd er her

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Tre flotte nye Kel-Berg tiptrailere til Kurt Holm & Sønner

Skal du certificeres af Nohrcon til efteråret?

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Send til en kollega

0.188