23948sdkhjf

DTL-bossen: Snart vil transporten klinge af

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Der er ikke gået mere end halvanden uge siden, at statsministeren varslede corona-stramningerne og satte gang i de mange hjælpepakker. Lige siden har godstransporten i Danmark kørt for fulde blus; men hvor længe vil det vare ved, Erik Østergaard?

- Der bliver kørt rigtig meget. Det bekræfter Vejdirektoratet også. Vognmændene har i almindelighed pænt at lave, svarer Erik Østergaard, administerende direktør i DTL - Danske Vognmænd.

- Det kan godt være, at de, der kører med fødevarer, har oplevet en stigning i kørslen; men vi får også meldinger om, at det begynder at klinge af nu, siger DTL-bossen.

- Det er klart, at vognmændene vil kunne mærke, at detailhandelen, industrien og byggeriet drosler ned. De lukker ikke helt ned, men de begynder at skære ned – og det vil slå igennem på aktiviteterne i vognmandsbranchen.

- Derfor må vi håbe, at de meget skarpe og resolutte tiltag, som regeringen har taget for at inddæmme smitten, kan være med til at få det danske samfund på fode igen - forholdsvis hurtigt – så der kan komme gang i hjulene.

Læs også: Dansk speditør har vigtig rolle i kampen mod corona

Transportmagasinet: Man kan vel ikke sige noget om, hvornår det sker?

- Nej, det kan man jo ikke. I forlængelse af andre kriser har vi set, at der vil være en periode, hvor tingene lukker ned; men så begynder det også at komme op i gear igen.

- Den store udfordring er, at så få som muligt ryger af i farten, fordi de bliver klemt økonomisk. Det er præcis derfor, regeringen - og EU - pumper milliarder ud i samfundet.

To-tre måneder

- Et normalt forløb af en virus er noget, der varer to-tre måneder. Så kan det være, at den popper op igen på et senere tidspunkt i mindre omfang.

- Jeg tror, at alle ser denne corona-virus som noget midlertidigt. Det er derfor, regeringerne rundt omkring i verden sætter så massivt ind for at understøtte økonomien, så den ikke kollapser.

Læs også: MAN klar til at genstarte produktionen

- Hvis vi først får influenza og derefter et økonomisk kollaps på verdensplan, kommer det til at tage rigtig lang tid. Det så vi med finanskrisen i 2008-09. Der havde vi et dødvande i tre år, inden det begyndte at bevæge sig opad igen. Det vil man for alt i verden vil forsøge at undgå.

Er hjælpepakkerne nok?

Transportmagasinet: Nu siger du to tre måneder. Vil vognmandsbranchen kunne klare sig i to-tre måneder med de hjælpepakker, der er?

- Det må vi se; men det er præcis derfor, at regeringen har lavet de hjælpepakker. De er kommet i forskellige tempi. De er målrettet alle de typer af virksomheder, vi har i Danmark. Der er hjælpepakke til de små, selvstændige erhvervsdrivende, hvor der bare er en mand der driver butikken. Der er hjælpepakker til dem, der har ti ansatte – og dem der har flere. Der er hjælpepakker til de helt store virksomheder.

- Jeg synes, at regeringen fortjener stor ros. I takt med, at den har lavet stramninger, er der kommet hjælpepakker for at lempe på de stramninger, der er lavet.

Ros til fagbevægelsen

- Fagbevægelse skal også have ros, siger Erik Østergaard.

- På vores område er der er forskellige muligheder for at hjemsende medarbejdere. Der er mulighed for at lave arbejdsdeling og for at låne chauffører. Det sikrer, at der er fleksibilitet i samfundet. Det afspejler hjælpepakkerne også med de forskellige former for refusions- og støtteordninger. Man kan få hjælp til næsten alt – lige fra huslejen til leasingkontrakterne.

Læs også: Det er pokkers alvorligt - for at sige det ligeud

- Det eneste, vi kan gøre lige nu, er at krydse fingre for, at den inddæmningsstrategi, som vi har lavet på sundhedsområdet, kommer til at virke.

- Kloge mennesker mener, at vi skal om på den anden side af påske, før vi kan se, om strategien virker.

Altid behov for transport

- Når der kommer mere gang i samfundet igen, vil der som altid være behov for transport. Og så skal vognmændene nok også komme i gang igen.

- Det er ikke ensbetydende med, at der ikke er nogen der knækker nakken undervejs. Vi må bare håbe, at det ikke er så mange.

Regionskontorerne holder åbent

Erik Østergaard kan ikke lade være med at udtrykke stolthed over sin egen organisation, DTL.

- Vi har indrettet os mere eller mindre digitalt. Vi har omkring 40 medarbejdere, og alle har stort set kunne rykke deres platforme hjem. Selv vores omstillingsbord har vi kunnet flytte elektronisk.

Læs også: Chauffører kan testes for corona-virus

- Vi har vores regionskontorer bemandet med en enkelt medarbejder, men i al væsentlighed sidder folk og arbejder hjemmefra. Og det fungerer fuldstændig upåklageligt.

- Hele styrken er på, og der har været virkelig travlt her i de første dage, hvor hjælpepakkerne kom. Det affødte selvfølgelig en masse spørgsmål fra medlemmerne; men det har vi klaret.

Jo, det fungerer rigtig fint, slutter Erik Østergaard.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Nyhedsbrev

9.153 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Svenske vognmænd klarer sig bedre end ventet

Online Avis Arkiv

Så blev det vognmandens tur til ny bil

Stor Scania til Bette Gris

Freja går frem i Norge og Finland - og er klar til opkøb

Lov på vej om ordnede forhold for chauffører

Et flertal i Folketinget er klar til at godkende lovforslaget om chaufførers lønniveau

Lastbilsalg ramt af corona

Salget af varebiler styrtdykker

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

Danske vognmænd sparer penge: Lastbilens vægt tjekkes på farten

Tidligere topchef ryger helt ud af NTG

DTL-direktør: - Vi har arbejdet stenhårdt

DTL: Ny bestyrelse

DTL's virtuelle generalforsamling

Oldermanden takker af

Aflyste studenterkørsler vælter ikke vognmænds økonomi

Vognmænd: Afstandskrav bliver afgørende for studenterkørsel

DTL: Dispensation fra uddannelse er stadig nødvendig

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Midtjysk slamsugerproducent får ny direktør

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Euro 5 ud af storbyerne tidligere

Hold styr på traileren

Sønderjysk vognmand tilfreds trods lille tilbagegang

Politiet efterlyser vidner efter stenkast mod bilist

DFDS' ex-chef til DSV

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Kel-Berg tiptrailer til Ejler Chr Knudsen A/S

Spar 90% CO2 på dine transporter

Nu er "Spillet om AB 18" GRATIS!

Nye NOx sensorer fra PE er nu på hylden hos BESKO.

Brings nye logistikcenter i Greve står færdigt

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

Hejseladsopbygning i klare farver klar til landevejen

Sådan jonglerer man med 30-tons betonbiler

Kel-Berg overføringsanhænger til Brdr. Rasmussen Stenstrup

Eftersyn af kraner - så tag en snak med Harry eller Anders

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

Send til en kollega

0.219