23948sdkhjf

DTL-bossen: Snart vil transporten klinge af

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Der er ikke gået mere end halvanden uge siden, at statsministeren varslede corona-stramningerne og satte gang i de mange hjælpepakker. Lige siden har godstransporten i Danmark kørt for fulde blus; men hvor længe vil det vare ved, Erik Østergaard?

- Der bliver kørt rigtig meget. Det bekræfter Vejdirektoratet også. Vognmændene har i almindelighed pænt at lave, svarer Erik Østergaard, administerende direktør i DTL - Danske Vognmænd.

- Det kan godt være, at de, der kører med fødevarer, har oplevet en stigning i kørslen; men vi får også meldinger om, at det begynder at klinge af nu, siger DTL-bossen.

- Det er klart, at vognmændene vil kunne mærke, at detailhandelen, industrien og byggeriet drosler ned. De lukker ikke helt ned, men de begynder at skære ned – og det vil slå igennem på aktiviteterne i vognmandsbranchen.

- Derfor må vi håbe, at de meget skarpe og resolutte tiltag, som regeringen har taget for at inddæmme smitten, kan være med til at få det danske samfund på fode igen - forholdsvis hurtigt – så der kan komme gang i hjulene.

Læs også: OPDATERET: Stop for produktion af lastbiler i Europa

Transportmagasinet: Man kan vel ikke sige noget om, hvornår det sker?

- Nej, det kan man jo ikke. I forlængelse af andre kriser har vi set, at der vil være en periode, hvor tingene lukker ned; men så begynder det også at komme op i gear igen.

- Den store udfordring er, at så få som muligt ryger af i farten, fordi de bliver klemt økonomisk. Det er præcis derfor, regeringen - og EU - pumper milliarder ud i samfundet.

To-tre måneder

- Et normalt forløb af en virus er noget, der varer to-tre måneder. Så kan det være, at den popper op igen på et senere tidspunkt i mindre omfang.

- Jeg tror, at alle ser denne corona-virus som noget midlertidigt. Det er derfor, regeringerne rundt omkring i verden sætter så massivt ind for at understøtte økonomien, så den ikke kollapser.

Læs også: Lettelse: Virksomheder kan vente med at aflevere deres årsregnskab

- Hvis vi først får influenza og derefter et økonomisk kollaps på verdensplan, kommer det til at tage rigtig lang tid. Det så vi med finanskrisen i 2008-09. Der havde vi et dødvande i tre år, inden det begyndte at bevæge sig opad igen. Det vil man for alt i verden vil forsøge at undgå.

Er hjælpepakkerne nok?

Transportmagasinet: Nu siger du to tre måneder. Vil vognmandsbranchen kunne klare sig i to-tre måneder med de hjælpepakker, der er?

- Det må vi se; men det er præcis derfor, at regeringen har lavet de hjælpepakker. De er kommet i forskellige tempi. De er målrettet alle de typer af virksomheder, vi har i Danmark. Der er hjælpepakke til de små, selvstændige erhvervsdrivende, hvor der bare er en mand der driver butikken. Der er hjælpepakker til dem, der har ti ansatte – og dem der har flere. Der er hjælpepakker til de helt store virksomheder.

- Jeg synes, at regeringen fortjener stor ros. I takt med, at den har lavet stramninger, er der kommet hjælpepakker for at lempe på de stramninger, der er lavet.

Ros til fagbevægelsen

- Fagbevægelse skal også have ros, siger Erik Østergaard.

- På vores område er der er forskellige muligheder for at hjemsende medarbejdere. Der er mulighed for at lave arbejdsdeling og for at låne chauffører. Det sikrer, at der er fleksibilitet i samfundet. Det afspejler hjælpepakkerne også med de forskellige former for refusions- og støtteordninger. Man kan få hjælp til næsten alt – lige fra huslejen til leasingkontrakterne.

Læs også: Bring-løsning mindsker smitterisiko

- Det eneste, vi kan gøre lige nu, er at krydse fingre for, at den inddæmningsstrategi, som vi har lavet på sundhedsområdet, kommer til at virke.

- Kloge mennesker mener, at vi skal om på den anden side af påske, før vi kan se, om strategien virker.

Altid behov for transport

- Når der kommer mere gang i samfundet igen, vil der som altid være behov for transport. Og så skal vognmændene nok også komme i gang igen.

- Det er ikke ensbetydende med, at der ikke er nogen der knækker nakken undervejs. Vi må bare håbe, at det ikke er så mange.

Regionskontorerne holder åbent

Erik Østergaard kan ikke lade være med at udtrykke stolthed over sin egen organisation, DTL.

- Vi har indrettet os mere eller mindre digitalt. Vi har omkring 40 medarbejdere, og alle har stort set kunne rykke deres platforme hjem. Selv vores omstillingsbord har vi kunnet flytte elektronisk.

Læs også: Beredskab holder lastbilværksteder åbne

- Vi har vores regionskontorer bemandet med en enkelt medarbejder, men i al væsentlighed sidder folk og arbejder hjemmefra. Og det fungerer fuldstændig upåklageligt.

- Hele styrken er på, og der har været virkelig travlt her i de første dage, hvor hjælpepakkerne kom. Det affødte selvfølgelig en masse spørgsmål fra medlemmerne; men det har vi klaret.

Jo, det fungerer rigtig fint, slutter Erik Østergaard.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Overrasket vognmand: Vi kan ikke mærke krisen

City Container positive trods krisen: Forventer opadgående kurve

ITD udskyder generalforsamling

Nye leveringer

Danmarks første S-Way

Nyhedsbrev

9.138 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

BHS Logistics går frem i svært marked

Online Avis Arkiv

ATL og 3F kommer med vejledning til skraldemænd

Efter pænt 2019: Familievirksomhed tør ikke spå om fremtiden

DTL fastholder generalforsamlingen

Branchen anbefaler: Sådan kan du undgå corona på terminalen

DTL-bossen: Snart vil transporten klinge af

Krisen kradser: 50 fyret hos Prime Cargo

Tredje generation styrer familiefirmaet gennem krisen: - Der kommer nogle følelser frem

Vejdirektoratet efter kritik: Der skal være ordentlige forhold

DTL roser chauffører og vognmænd efter nyhed om fortsat nedlukning

EU-Kommissionen giver opskrift på frit lejde for godstransport

Øresundstrafikken faldt med 67 pct. - men er uændret for lastbiler

Se kortet: Så lang er køen ved de europæiske grænser

Nye midlertidige regler for syn af køretøjer

NTG vokser i toppen og skrumper i bunden: Corona-krise kan betyde fyringer

Branchen i opråb: Giv chauffører adgang til toilet og bad

Tankstationerne holder åbent - og toilettet gøres ekstra rent

Længere mellem personbilerne - men godstransporten ruller videre

Minister forlænger undtagelse på køre- og hviletidsområdet

Corona-virus
Oliedistributør bevarer fatningen: For tidligt at frygte corona

Corona-virus
Bring-løsning mindsker smitterisiko

Corona-virus
ITD: - Vi holder Danmark kørende

Genbrug af dæk er nødvendigt

Direktørskifte i Bevola

Politikerne skifter fokus: Fra brændstof til CO2-effekt

Miljøzonemærkat bliver digitalt

Også HVO fra Q8 i marts

ITD hilser europæisk klimalov velkommen

Broafgift giver dyrere renovation

ITD styrker indsatsen i EU

Nordjysk fragtvirksomhed får æren for jobfest hos vinduesproducent

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stor Hiab kran på ladbil

Onlinekursus i offentlig servicetrafik

Leverance til kunde, med yderst tilfredse medarbejdere.

NOS A/S har surringer, der holder!

NY Kel-Berg overføringsanhænger til Finn Durafour & Søn ApS

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

EFFER kran klar til Arthur Andersen

Nyt liv til dit kranudstyr?

Ny sælger for opbygning af lastbiler og reparationer

Årets kontorbyggeri 2020 – kontorernes paradis skal kåres!

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg til Ribe Flaskecentral A/S

Ny traverskran? Få det hurtigste og skarpeste tilbud nu!

Dokumentér din indsats med en Verdensmålcertificering

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

Nye ansigter hos bott

Desinficerende ozonbehandling

Må vi hjælpe dig i gang med kemikaliedokumentationen?

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Kel-Berg sværlasttrailer med udtræk til Fredericia Shipping

Selvkørende kran til brug ved arbejde på din båd

Så du vores video i sidste uge med maskindonkraften DK JACK?

Mød den nye piLIFT® SMART!

Send til en kollega

0.175