23948sdkhjf

Konkurser: - På én nat væltede det ind med henvendelser

Frygten for at gå konkurs eksisterer i stort set alle brancher, men især enkeltmandsvirksomhederne er lige nu i panik, lyder det fra konkursernes frontlinje.

Svend Røge er ked af, at han bliver bedt om at fortælle om de mange mails og telefonopkald, han og kollegaerne har fået fra bekymrede virksomheder vedrørende konkurser.

Siden grundlæggelsen i 2007 har Early Warning haft til formål at vejlede og rådgive erhvervsvirksomheder i krise. Formålet har været at forebygge frem for at bekæmpe.

Men efter statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde 11. marts lukkede store dele af landet ned, er Svend Røge – der har titel af National Projektleder – og kollegaerne billedligt talt gået fra at opsætte brandalarmer til at slukke en skovbrand med det, der kan virke som en haveslange.

Væltede ind hele natten

Fakta: Early Warning

Early Warning er et landsdækkende initiativ som siden 2007 har hjulpet mere end 5.500 mindre danske kriseramte virksomheder.

Grundlæggende er Early Warning baseret på tre bærende søjler: Otte Early Warning-konsulenter fra de regionale Erhvervshuse, 20 insolvensadvokater fordelt over hele Danmark og et korps af cirka 100 erfarne frivillige erhvervsfolk, der alle bidrager med rådgivning og vejledning.

Ifølge Early Warnings egne opgørelser, lykkes man i halvdelen af tilfældene med at rette virksomheden op, mens yderligere en andel rekonstrueres.

Og selv om Early Warning koster 7,5 mio. kroner at drive, er der tale om en overskudsforretning, da indsatsen nedbringer den offentlige gæld, fremgår det af hjemmesiden.

- Henvendelserne væltede ind, så snart det pressemøde var overstået, siger Svend Røge, som ikke har haft et roligt øjeblik siden da.

Læs også: 100 ekstra milliarder skal sikre erhvervslivet

- Jeg har ikke tal på det, men vi får i hvert fald 20 gange så mange henvendelser, som vi gør det normalt, vurderer Svend Røge, som sammen med kollegaerne har ydet vejledning til 5.500 virksomheden fra 2007 til 2020.

Det tal bliver helt sikkert forøget markant, når skaderne engang kan opgøres. Det kan de ikke endnu. Heller ikke når det gælder brancher. Det brænder nemlig ikke nødvendigvis mere på det ene sted end det andet – der er stort set ild over det hele.

- Der er en dynamik i, hvordan det udvikler sig. Vi er nu nødt til at henvise de mange henvendelser om hjælpepakker til vores kollegaer i erhvervshusene. Det har vi ikke ressourcer til at tage os af.

Hjælper to virksomhedstyper

Læs også: DFDS står også over for gradvis genåbning

Early Warning hjælper derfor især to typer af virksomheder under coronakrisen.

- Vi er nødt til at fokusere kræfterne på intensivafdelingen, ligesom på sygehusene. Så vi træder til, når vi kan se, at virksomheden ikke kan tåle flere slag. Det gælder for eksempel dem, der ikke har været sunde og trimmede i forvejen, så vi ved, de står foran at få et nej i banken, mens de venter på effekten af hjælpepakkerne.

- Den anden gruppe er dem, der kan holde skruen i vandet en måned eller to takket være hjælpepakker, udskydelse af moms og så videre. Her træder vi til med hjælp til at finde ud af, hvad der er af alternativer, hvis det ikke slår til. Vi ser altså på mulighederne for at videreføre driften, hvis virksomheden alligevel havner i en truende situation, siger Svend Røge.

Kommer til at mangle smøremiddel

Læs også: Regeringen speeder genåbning op - udvider fase et

Han understreger, at Early Warning normalt får henvendelser fra stort set alle dele af erhvervslivet. Den gennemsnitlige virksomhed omsætter for 5 mio. kroner, men de seneste uger har især solo-iværksættere henvendt sig.

Det bekymrer Svend Røge.

- Mange af dem er konsulentvirksomheder, der fungerer som ”smøremiddel” i forskellige processer hos de større virksomheder. Hvis de går konkurs, vil erhvervslivet som helhed tabe en hel del viden og indsigt, frygter konsulenten.

Et stærkere samfund bagefter

Og så er vi på en måde tilbage ved begyndelsen. For Svend Røge er ikke en mand, der holder af hverken at slukke skovbrande eller sprede frygt. Han er uddannet til at se muligheder – og det gælder også i den nuværende situation.

- Det kan lyde mærkeligt, men personligt er jeg pavestolt over at leve i et samfund, hvor sammenhængskraften er så stor. Jeg er voldsomt imponeret over, hvordan alle fra Folketinget til arbejdsmarkedets parter og alle de frivillige alle steder er gået ind i det her. Det gør også, at jeg tror på, at vi kommer til at stå helt vildt stærkt som samfund på den anden side.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Nyhedsbrev

9.181 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Online Avis Arkiv

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Alpi investerede flittigt i 2019

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Send til en kollega

0.188