23948sdkhjf

Gyldne tider for godstog fra Kina

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Scan Global Logistics sender fyldt godstog fra Kina til Europa.

I øjeblikket er afsendelse af containere med "rail" fra Kina til Europe i kraftig vækst. Rigtig mange virksomheder efterspørger dette, og det mærker man hos Scan Global Logistics, som netop har sendt sit første, helt eget, bloktog fra Kina til Europa.

- Efterspørgslen på godstog ud af Kina er eksploderet efter corona-krisen har holdt sit indtog, forklarer Ulrik Jensen, der er Nordic LCL & Rail Manager hos Scan Global Logistics.

- Det har resulteret i, at vi har ”købt” en hel togstamme og fyldt den med gods til Europa. Toget afgik fra Zhuzhou i det sydlige Kina i lørdags den 28. marts. Det er 16-18 dages transittid, så vi forventer at toget ankommer i Europa den 14. eller 15. april – altså lige efter påske.

Der er tale om et ”block train” med  containere, som alle er disponeret af Scan Global Logistics.

- I dette tilfælde har vi gjort det sammen med en enkelt kunde, som benytter sig af alle containerne, men det kunne lige så godt være, at togstammen bestod af containere til flere forskellige kunder, siger Ulrik Jensen.

Læs også: Gang i luftfragten igen

- I det aktuelle tilfælde går toget til Duisburg i Tyskland, hvorfra det distribueres ud til slutkundens fabrikker. Det er en tysk kunde, som har efterspurgt muligheden for at få en stor mængde gods fra Kina til Tyskland.

Stigning i volumenerne

- Behovet for at købe sådan et ”block train” har baggrund i den markante stigning i volumenerne fra Kina, forklarer COO Mads Drejer fra Scan Global Logistics.

- Det skyldes først og fremmest, at rederierne har annulleret mange af deres afgange med søfragt fra Kina. Samtidig er luftfragtsraterne steget markant, så jernbanetransport er blevet et ”hit” lige nu som et rigtig godt alternativ. Man sparer alt andet lige et stort antal dage i forhold til søfragt, og man sparer penge i forhold til luftfragt, forklarer Mads Drejer.

Han fortæller også, at det er fjerde gang i år, at Scan Global Logistics er med på sådan et ”block train” – men det er første gang, at man har sat sig på hele toget alene. De andre gange har man haft en del af togstammen.

Pålidelig transportform

Transportmagasinet: Hvor sikker og pålidelig er togtransport fra Kina til Europa?

- Togtransporterne fra Kina til Europa er meget pålidelige, svarer Mads Drejer.

Læs også: Speditionsbranchen i bakgear

- ”Rail” er gået fra at være mere et nødprodukt for seks-syv år siden til at være et produkt, som virksomhederne rent faktisk planlægger efter.

- Historisk har togtransport været lidt ustabilt, når man for eksempel skulle igennem de gamle østlande; men i dag er det et meget stabilt produkt. Når vi kigger på ”on time,” er det væsentligt mere stabilt end søfragt. De børnesygdomme, der kendetegnede godstransporten på tog for 10 år siden, er for længst væk. I dag er der fri passage hele vejen.

- Der har måske også været en vis usikkerhed fra kundernes side, siger Mads Drejer.

- Mange har måske vidst, at ”rail” eksisterede som en mulighed, men de har valgt det fra, fordi de ikke rigtig har vidst, hvordan man skulle tilgå det; men når først kunderne har prøvet det, forsvinder den usikkerhed meget hurtigt. I dag er ”rail” et fuldstændig standardiseret produkt med faste afgange og transittider.

Læs også: Scan Global Logistics skifter topchef

- Det, vi oplever lige nu, er en kraftig stigning i volumenerne, og det åbner op for nye muligheder som for eksempel dette ”block train”.

Faste afgange

”Rail” er et produkt, som Scan Global har haft på programmet igennem flere år. Der er flere ugentligeafgange fra Kina. Det kan være stykgods som for eksempel fem paller til én kunde eller en hel 40 fods container til en anden kunde.

- Principperne er de samme, som man har på et søfartsprodukt, forklarer Ulrik Jensen.

- Man booker, kører ud og henter godset i containere. Den eneste forskel er, at man indleverer det på en rail terminal i stedet for i en havn. Der er terminaler spredt ud over hele Kina, så man finder selvfølgelig den, der passer bedst i forhold til afsenders location.

Meget få forsinkelser

- Vi oplever meget få forsinkelser på vores ”rail” produkter, supplerer Mads Drejer.

Det er et meget stabilt produkt. Derfor oplever vi flere og flere kunder, som har det som en fast del af deres supply chain.

Læs også: Top 10'ere: Hvem er bedst i transportbranchen?

- Den store fordel er transittiden. Der er cirka 16-18 dage til Hamborg fra de fleste stationer i Kina, og så er der 3-4 dage til den endelig levering til kunden i for eksempel Danmark. Det giver i alt 20-22 dage. Søfragt er oppe på mindst 35 dage.

Transportmagasinet: Er der nogle danske kunder, som benytter sig af dette her?

- Ja. Absolut. Vi har haft masser af kunder i mange år på dette produkt hver eneste uge; men vi håber naturligvis at få flere, slutter Mads Drejer, som tilføjer, at man også kører den modsatte vej - export rail fra Europa til alle terminaler i Kina.

- Vi laster blandt andet egne konsoliderede containere, og tilbyder også 40-fods FCL løsninger. Transit-tiden fra Hamborg til Kina er 16-18 dage.

- Vi oplever for øjeblikket også en stigende efterspørgsel på dette produkt, blandt andet fordi corona-situationen har gjort eksport luftfragt markant dyrere.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Freja går frem i Norge og Finland - og er klar til opkøb

Online Avis Arkiv

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

Tidligere topchef ryger helt ud af NTG

Danmark risikerer retssag om omstridt regel for lastbiler

Blue Water satte rekord i 2019: Største overskud nogensinde

Kim Johansen International tjente fem gange så meget i 2019

Rekord for Dachser i Norden

Ancotrans planter træer når containerbilerne ruller ud

Blue Water og SAS sikrer direkte fragtfly mellem Danmark og Kina

Aftale mellem Blue Water Shipping og SAS Cargo åbner for direkte luftfragt mellem Europa og Kina

Lastbilkonvoj fra Kina

DSV Panalpina i stor sparerunde: Varsler danske afskedigelser

3000 stillinger nedlægges hos den danske transportkoncern DSV Panalpina. Omkring to procent bliver i Danmark

Lastbilerne triller videre trods corona

Dansk speditør har vigtig rolle i kampen mod corona

DTL: Særtransporter syltes

Dachser: Sådan holder vi netværket intakt

18 store broer og tunneler over hele landet renoveres i år

Ny direktion hos Dachser

DSV har været i banken: Forbereder sig på hård tid

Dansk Erhverv: Gratis Storebæltsbro kan hjælpe trængt transporterhverv

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Tre flotte nye Kel-Berg tiptrailere til Kurt Holm & Sønner

Skal du certificeres af Nohrcon til efteråret?

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Send til en kollega

0.219