23948sdkhjf

Shippingbranche i opråb: Slå ikke verdenshandlen ihjel

| Af Ida Kaarøe | Tip redaktionen om en historie

Shippingbranchen beder verdens ledere om ikke at gøre verdenshandlen umulig med "benspænd" for søfarende og lasten gennem havene

Lige nu gør rederierne en stor indsats for at holde forsyningslinjerne i gang under coronakrisen. Det er 90 procent af verdenshandelen, der fragtes med skib, og derfor er shippingbranchen afgørende for, at butikkerne har varer under coronakrisen. Det skriver Danske Rederier i en pressemeddelse.

Eksempelvis den faldende rejseaktivitet er begyndt at udfordre rederierne, hvilket kan påvirke verdenshandlen, hvis der ikke handles nu, mener brancheorganisationen. 

Derfor samles den internationale shippingbranche nu med et fælles opråb til forskellige regeringer i verden: "Tag hensyn til søfolk og adgang til havnene under krisen, ellers kan verdenshandlen gå i stå".

”Det er et meget stærkt signal, at vi nu i samlet flok sender ét fælles budskab. Den internationale handel er en forudsætning for, at samfundene kan fungere, men hvis der er for mange benspænd for rederierne, vil det påvirke verdenshandelen. Lasten skal kunne komme til og fra havnene uden unødvendige hindringer,” siger Jacob K. Clasen, direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier i pressemeddelsen.

IMO, der er FNs internationale maritime organisation, har sendt et brev til alle medlemslande på opfordring af flere maritime brancheorganisationer. I brevet kommer erhvervslivet med flere anbefalinger til regeringerne om, hvad de bør være opmærksomme på, fremgår det af pressemeddelelsen.

”Vi har medlemmer herhjemme, som har rejst denne problemstilling i god tid, og vi har fra Danske Rederiers side taget det videre med vores søfartsorganisation. Det er helt nødvendigt, at vi ser politisk handling i tide. Søfolk er nødt til at kunne rejse rundt i verden for at på- og afmønstre, ligesom de skal have adgang til lægehjælp på trods af coronavirussen,” siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier.

 Forhandlinger med lokale myndigheder

I pressemeddelelsen fremgår det, at et dansk rederi har oplevet at måtte ligge i forhandlinger med en national myndighed på højt plan i omkring et døgn for at få et besætningsmedlem, som havde en knust finger, tilset af en læge.

I det nævnte eksempel lykkes det til endelig at få lægehjælp, men det viser, at frygten for coronavirus har konsekvenser for driften af rederierne, fremgår det af pressemeddelselsen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Test
TEST: MAN’s el-lastbil er på vej

MAN har gennemtestet den elektriske eTGM sammen med kunder i Østrig. Bilerne er klar til at blive solgt og leveret i Danmark, men Corona-krisen har forsinket bilerne

Ny generation i front for Jørgen Jensen Distribution: - Der skal ikke nye boller på suppen

Polsk chauffør dømt og udvist 25 timer efter anholdelse

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Branchen står klar: - Nu kan det bare blive studentertid

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Fynsk transportfirma leverer nyt millionoverskud

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nu er PEMA blevet TIP

Grønt lys til studenterkørsel

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

HC Container præsterer største overskud i otte år

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Tre flotte nye Kel-Berg tiptrailere til Kurt Holm & Sønner

Skal du certificeres af Nohrcon til efteråret?

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Send til en kollega

0.203