23948sdkhjf

Danske Fragtmænd: - Vi vil ikke ud i en priskrig

I det seneste regnskabsår har Danske Fragtmænd-koncernen været ramt af en tilbagegang i omsætningen, med en reduceret bundlinje til følge. Det fremgår af virksomhedens årsregnskab, som i marts blev offentliggjort på CVR.dk.

Her kan man læse, at omsætningen er gået tilbage fra 2,9 mia. kr. i 2018 til 2,8 mia. kr. i 2019, mens resultatet før skat er faldet til 63,7 mio. kr., mod 82,5 mio. kr. året før.

Et år med udfordringer
Administrerende direktør i Danske Fragtmænd Jørn Skov bekræfter overfor Transportmagasinet, at 2019 har været et år med udfordringer på flere parametre.

- Vores toplinje er faldet, der har været omsætningsnedgang, og det er en konsekvens af, at vi tilbage i efteråret 2018 indførte et kapacitetstillæg, fordi det blev dyrere at producere, forklarer han, og fortsætter:

- I første omgang gik kunderne med til at acceptere det, fordi der var så stor knaphed i branchen - men da vi kom hen omkring nytår, begyndte de at søge andre steder hen. Og fordi vores konkurrenter ikke umiddelbart fulgte med og satte prisen op, så mistede vi en del kunder på den konto i starten af 2019.

Problemer med kvaliteten
Det var dog ikke kun prisen, der i en periode gjorde det svært for Danske Fragtmænd, erkender direktøren.

- Midt i 2018 løb vi ind i nogle kvalitetsproblemer, fordi vi ikke kunne følge med. Normalt siger vi, at 95% af det, vi tager op i dag, kan vi levere i morgen – og det måltal gælder stadig den dag i dag – men i en periode i april-juni 2019 var vi nede på 90 pct. Det testede selvfølgelig kundernes tålmodighed, og da vi så satte priserne op, begyndte de at afsøge andre muligheder, siger Jørn Skov til Transportmagasinet.

Over 2019 var der dog bedring i tallene og omsætningen kom stille og roligt tilbage, efterhånden som kvaliteten blev forbedret. Og da også konkurrenterne efterhånden måtte sætte priserne op, blev der igen mere balance i markedet.

Ingen priskrig
Jørn Skov afviser dog, at Danske Fragtmænd skal ud i de store armbevægelser for at vinde kunderne tilbage.

- Det, vi kan se i starten af 2020, er, at vores omsætning nogenlunde har stabiliseret sig. Vi vil ikke ud i en priskrig for at vinde kunder, for markedet er presset i forvejen – i stedet skal kunderne komme, fordi de synes, vi kan levere et produkt, som de gerne vil betale prisen for. Indtil Corona-krisen har vi haft en fornuftig tilgang af kunder, og året tegnede rigtig godt, siger Jørn Skov.

Corona er den ubekendte
Corona-krisen er da også den helt store ubekendte faktor i forhold til at spå om, hvordan resten af året kommer til at se ud for Danske Fragtmænd.

- På grund af Corona-krisen ligger vi 10-15 pct. under, hvor vi burde ligge på omsætningen i øjeblikket. Og selvom de seneste ugers signaler har været positive, så er det svært at se en ende på det. Derfor valgte vi, da lønkompensationen kom, at vi – i stedet for at fyre folk - ville vi sende nogle medarbejdere hjem. Vi tror på, at det her er et midlertidigt skvulp, og vi tror på, at det hold, vi har, er det hold, vi gerne vil køre videre med.

Danske Fragtmænd har sendt 60 medarbejdere hjem med lønkompensation, hovedsaligt kontoransatte.

Danske Fragtmænd A/S
mio. kr. 2019 2018
Nettoomsætning 2.777,9 2.852,2
Resultat af primær drift 52,0 76,1
Resultat før skat 63,7 82,5
Årets resultat 49,5 66,7
Balancesum 1.163,0 1.246,4
Egenkapital 488,6 499,1
Antal ansatte 913 922
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078