23948sdkhjf

Ford lastbiler klar i Danmark i 2021

Ford Trucks er tilbage på det europæiske marked for lastbiler for første gang siden 1986 - og snart kommer Danmark på landkortet. Det sker måske allerede til næste år, men corona-krisen kan måske udsætte lanceringen.

Prisen på den nyeste udgave, Ford F-Max 4x2, skulle starte fra cirka 75.000 euro (cirka 560.000 kroner), så det er en god nyhed for vognmænd, som vil have en lastbil til en attraktiv pris.



Ford-F Max er produceret af Ford Otosan, et joint venture mellem amerikanske Ford og tyrkiske TOC.

Denne fabrik er først og fremmest kendt for produktionen af Ford Transit varebiler; men i Tyskiet har fabrikken produceret lastbiler siden 1986, da fabrikken blev grundlagt.

Ford F-Max har været fem år under vejs og er blevet testet over fem millioner kilometer i 11 lande på fire kontinenter. Den blev introduceret på IAA-messen i Hannover i 2018 - og vandt sensationelt det års Truck of the Year-pris.

Siden har den erobret Mellemøsten, det nordlige Afrika og Østeuropa. Sidste år gik Ford Otosan officielt ind i Vesteuropa med forhandlere i Italien og Spanien.

Læs også: Her er Fords nye langturs-trækker


Omfattende udstyr
Og hvad får man så i en Ford F-Max? Udstyret er omfattende med blandt andet adaptiv fartpilot, nødbremse, Predictive Cruise Control, Lane Departure Warning, retarder, regnsensor og klimaanlæg.

Ford F-Max har en 12,7 liters Ford EcoTorq motor i Euro 6 udgave - udviklet af Ford. Den yder 500 hk mellem 1.330- og 1.800 omdrejninger og har et drejningsmoment på 2.500 Nm mellem 950- og 1.300 omdrejninger. Motorbremsen yder 400 kW. Maksimal retarder-effekt er på 600 kW. Gearkassen fra ZF har 12 fremadgående trin.

F-Max er ny fra inderst til yderst - og i forhold til dens lokale forgænger er luftmodstanden sænket med 11 procent, og der er 15 procent mindre støj i kabinen, som også overrasker med meget aflæggeplads - både traditionelle skabe over forruden og flybokse over køjerne. Underkøjen kan desuden delvist vippes som en hospitalsseng, så man kan sidde op og se TV og læse.

Rummelig kabine
Førerhuset er ganske rummeligt med 2,16 meter fra gulv til loft. Bilen har otte tommer touchscreen, hvor de fleste oplysninger om bilen kan hentes under kørslen. En mindre 7,2 tommer touchscreen indeholder betjening af telefon og infotainment samt Apple Car Play.

Læs også: Årets lastbil er tyrkisk


Man er også online i en F-Max, og med flådestyringssystemer kan bilen kommunikere med både firmaet derhjemme samt med værksteder.

Så kan værksted og ejer følge med i lastbilens velbefindende og man kan planlægge service eller justere småfejl pr. fjernbetjening uden at chaufføren skal bekymre sig om det.

Gode køreegenskaber
De første brugere af de nye F-Max melder om en ganske velkørende og støjsvag lastbil. Man sidder godt i de velformede sæder. Motoren har en god trækkraft - også med fuld last.

Styretøjet er måske lidt tungt at arbejde med, er meldingen, men præcist - mens affjedringen er temmelig fast. Motorbremse og retarder fungerer godt

Service hos Tip Trailer
Ford Trucks i Tyrkiet har er allerede skrevet kontrakt med Tip Trailer om salgs og service i mange lande inklusive Danmark. Om de nuværende Ford forhandlere i Danmark også skal sælge lastbiler, er der ingen informationer om.

Ud over den nye F-Max, der p.t. kun tilbydes som 4x2 trækker, har Ford Otosan en stor portefølje af lastbiler i områderne kommunalkørsel, distribution og anlæg. Biler, som kan være interessante, hvis prisen er rigtig.

I forvejen kender Ford forhandlere jo den tyrkiske producent gennem Ford Transit produkterne, som jo indtager en sikker førsteplads på salgslisterne over varebiler.

Fem udsalgs- og servicesteder
Målet i Danmark er fem udsalgs- og servicesteder. Man tilbyder også rullende værksteder (road side service). Sammenlagt har man 630 rullende værksteder i Europa i dag.

Fra lanceringen sidst i 2018 var det i første omgang tale om højrestyrede 4x2 udgaver, der udover hjemmemarkedet og visse lande udenfor Europa også blev solgt i landene det tidligere Østeuropa og SNG/CIS-lande (tidligere sovjetrepublikker).

Men efterspørgslen fra lande i det vestlige Europa har været så stor, at man allerede sidste år indledte salg i Italien, Spanien og Portugal som etape 1 for Vesteuropa.

Norden følger i 2021
Etape 2 skulle begynde i begyndelsen af i år og omfatte Benelux landene - og i tredje kvartal i år skulle Frankrig komme med. Efter Nytår 2021 skulle Schweiz, Tyskland og Østrig følge trop - og senere i 2021 så alle de nordiske lande.

En forretningsplan for Storbritannien og Irland er ikke klar. P.t. produceres kun venstrestyrede lastbiler. Britiske handelsvirksomheder som Moody International skaffer uofficielt venstrestyrede Ford F Max fra bl.a. Polen.

Udvidelsesstrategi
- Ford Trucks har en kompleks udvidelsesstrategi, hvorefter vi fra i år vil færdiggøre netværket af distributører i Vesteuropa, fortæller Koray Kuvvet, adm. dir. for Østeuropa og Balkan for Ford Trucks.

- Det begyndte sidste år med Italien, Spanien og Portugal. Denne fase kommer efter afslutningen af vores udviklingsstrategi i Central- og Østeuropa. Også det eksisterende servicenetværk i Vesteuropa er i færd med at blive forbedret.

Fords største marked i Europa er Rumænien, hvor man havde en 8,1 procents markedsandel af lastbilsmarkedet i 2019.

Producerer også Ford Transit
Produktionen af lastbiler hos Ford Truck sker som nævnt fra Fords tyrkiske partner Otosan, som også producerer Ford Transit til Europa.

Otosan begyndte at producere lastbiler i 2013 og har i dag eksport til 20 lande og råder over 137 servicesteder.

Ford Otosan ejes for 41 procents vedkommende af den tyrkiske rigmandsfamilie Koc, mens Ford ligeledes har 41 procent. De sidste 18 procent af aktierne er udbudt offentligt.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.142