23948sdkhjf

Ford lastbiler klar i Danmark i 2021

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Ford Trucks er tilbage på det europæiske marked for lastbiler for første gang siden 1986 - og snart kommer Danmark på landkortet. Det sker måske allerede til næste år, men corona-krisen kan måske udsætte lanceringen.

Prisen på den nyeste udgave, Ford F-Max 4x2, skulle starte fra cirka 75.000 euro (cirka 560.000 kroner), så det er en god nyhed for vognmænd, som vil have en lastbil til en attraktiv pris.



Ford-F Max er produceret af Ford Otosan, et joint venture mellem amerikanske Ford og tyrkiske TOC.

Denne fabrik er først og fremmest kendt for produktionen af Ford Transit varebiler; men i Tyskiet har fabrikken produceret lastbiler siden 1986, da fabrikken blev grundlagt.

Ford F-Max har været fem år under vejs og er blevet testet over fem millioner kilometer i 11 lande på fire kontinenter. Den blev introduceret på IAA-messen i Hannover i 2018 - og vandt sensationelt det års Truck of the Year-pris.

Siden har den erobret Mellemøsten, det nordlige Afrika og Østeuropa. Sidste år gik Ford Otosan officielt ind i Vesteuropa med forhandlere i Italien og Spanien.

Læs også: Her er Fords nye langturs-trækker

Omfattende udstyr
Og hvad får man så i en Ford F-Max? Udstyret er omfattende med blandt andet adaptiv fartpilot, nødbremse, Predictive Cruise Control, Lane Departure Warning, retarder, regnsensor og klimaanlæg.

Ford F-Max har en 12,7 liters Ford EcoTorq motor i Euro 6 udgave - udviklet af Ford. Den yder 500 hk mellem 1.330- og 1.800 omdrejninger og har et drejningsmoment på 2.500 Nm mellem 950- og 1.300 omdrejninger. Motorbremsen yder 400 kW. Maksimal retarder-effekt er på 600 kW. Gearkassen fra ZF har 12 fremadgående trin.

F-Max er ny fra inderst til yderst - og i forhold til dens lokale forgænger er luftmodstanden sænket med 11 procent, og der er 15 procent mindre støj i kabinen, som også overrasker med meget aflæggeplads - både traditionelle skabe over forruden og flybokse over køjerne. Underkøjen kan desuden delvist vippes som en hospitalsseng, så man kan sidde op og se TV og læse.

Rummelig kabine
Førerhuset er ganske rummeligt med 2,16 meter fra gulv til loft. Bilen har otte tommer touchscreen, hvor de fleste oplysninger om bilen kan hentes under kørslen. En mindre 7,2 tommer touchscreen indeholder betjening af telefon og infotainment samt Apple Car Play.

Læs også: Årets lastbil er tyrkisk

Man er også online i en F-Max, og med flådestyringssystemer kan bilen kommunikere med både firmaet derhjemme samt med værksteder.

Så kan værksted og ejer følge med i lastbilens velbefindende og man kan planlægge service eller justere småfejl pr. fjernbetjening uden at chaufføren skal bekymre sig om det.

Gode køreegenskaber
De første brugere af de nye F-Max melder om en ganske velkørende og støjsvag lastbil. Man sidder godt i de velformede sæder. Motoren har en god trækkraft - også med fuld last.

Styretøjet er måske lidt tungt at arbejde med, er meldingen, men præcist - mens affjedringen er temmelig fast. Motorbremse og retarder fungerer godt

Service hos Tip Trailer
Ford Trucks i Tyrkiet har er allerede skrevet kontrakt med Tip Trailer om salgs og service i mange lande inklusive Danmark. Om de nuværende Ford forhandlere i Danmark også skal sælge lastbiler, er der ingen informationer om.

Ud over den nye F-Max, der p.t. kun tilbydes som 4x2 trækker, har Ford Otosan en stor portefølje af lastbiler i områderne kommunalkørsel, distribution og anlæg. Biler, som kan være interessante, hvis prisen er rigtig.

I forvejen kender Ford forhandlere jo den tyrkiske producent gennem Ford Transit produkterne, som jo indtager en sikker førsteplads på salgslisterne over varebiler.

Fem udsalgs- og servicesteder
Målet i Danmark er fem udsalgs- og servicesteder. Man tilbyder også rullende værksteder (road side service). Sammenlagt har man 630 rullende værksteder i Europa i dag.

Fra lanceringen sidst i 2018 var det i første omgang tale om højrestyrede 4x2 udgaver, der udover hjemmemarkedet og visse lande udenfor Europa også blev solgt i landene det tidligere Østeuropa og SNG/CIS-lande (tidligere sovjetrepublikker).

Men efterspørgslen fra lande i det vestlige Europa har været så stor, at man allerede sidste år indledte salg i Italien, Spanien og Portugal som etape 1 for Vesteuropa.

Norden følger i 2021
Etape 2 skulle begynde i begyndelsen af i år og omfatte Benelux landene - og i tredje kvartal i år skulle Frankrig komme med. Efter Nytår 2021 skulle Schweiz, Tyskland og Østrig følge trop - og senere i 2021 så alle de nordiske lande.

En forretningsplan for Storbritannien og Irland er ikke klar. P.t. produceres kun venstrestyrede lastbiler. Britiske handelsvirksomheder som Moody International skaffer uofficielt venstrestyrede Ford F Max fra bl.a. Polen.

Udvidelsesstrategi
- Ford Trucks har en kompleks udvidelsesstrategi, hvorefter vi fra i år vil færdiggøre netværket af distributører i Vesteuropa, fortæller Koray Kuvvet, adm. dir. for Østeuropa og Balkan for Ford Trucks.

- Det begyndte sidste år med Italien, Spanien og Portugal. Denne fase kommer efter afslutningen af vores udviklingsstrategi i Central- og Østeuropa. Også det eksisterende servicenetværk i Vesteuropa er i færd med at blive forbedret.

Fords største marked i Europa er Rumænien, hvor man havde en 8,1 procents markedsandel af lastbilsmarkedet i 2019.

Producerer også Ford Transit
Produktionen af lastbiler hos Ford Truck sker som nævnt fra Fords tyrkiske partner Otosan, som også producerer Ford Transit til Europa.

Otosan begyndte at producere lastbiler i 2013 og har i dag eksport til 20 lande og råder over 137 servicesteder.

Ford Otosan ejes for 41 procents vedkommende af den tyrkiske rigmandsfamilie Koc, mens Ford ligeledes har 41 procent. De sidste 18 procent af aktierne er udbudt offentligt.

Mere om: Ford F-Max
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

HC Container præsterer største overskud i otte år

Nyhedsbrev

9.157 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Batteridrevne kraner til Rødovre

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Østjysk vognmand holder kursen

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Kel-Berg tiptrailer til Ejler Chr Knudsen A/S

Send til en kollega

0.172