23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Volvo og Daimler går sammen

Vil udvikle brændselscelle-teknologi til lastbiler

To af verdens førende lastbilproducenter - Daimler Truck AG og Volvo Group - har underskrevet en foreløbig og uforpligtende aftale om at oprette et joint venture-selskab, der skal udvikle og producere brændselscellsystemer til tunge køretøjer.

Daimler-koncernen vil lægge alle sine nuværende brændselscelleaktiviteter ind i det kommende joint venture-selskab, mens Volvo-koncernen investerer et beløb på 600 millioner euro kontant! Beløbet svarer til 4,5 milliarder kroner.

- Hvis vi skal have en ægte CO2-neutral transport, må det ske ved hjælp af elektriske drivliner, siger de to koncerners topchefer i en fælles pressemeddelelse. Energien kan enten komme fra batterier eller ved at omdanne brint til elektricitet i lastbilen under kørslen.

- Vi er overbeviste om, at brændselsceller er en realistisk løsning for den tunge lastbilsektor. Derfor investerer vi i denne teknologi for at gøre den kommerciel gangbar.

Brændselsceller i 20 år

Martin Daum, der er formand for bestyrelsen i Daimler Truck AG, fortæller, at Daimler-koncernen har arbejdet med brændselsceller i mere end 20 år.

- Det er den ekspertise, vi nu stiller til rådighed i det nye joint venture med Volvo, siger han.

Martin Lundstedt, der er Volvo Group CEO, tror, at man ved hjælp af brændselscelle-teknologien kan opnå en transportsektor, der på sigt kan blive CO2-neutral.

- Brug af brint til at drive elektriske lastbiler er en vigtig del af klima-indsatsen. Med det nye joint venture vil vi kunne fremskynde udviklingen af en bæredygtig og CO2-neutral transportsektor.

- For at denne vision skal blive virkelighed, er andre virksomheder og institutioner nødt til at bidrage. Der skal for eksempel investeres i den nødvendige brændstof-infrastruktur.

Uafhængigt selskab

Volvo Group og Daimler Truck AG vil være 50/50 partnere i det nye joint venture-selskab, som vil komme til at fungere uafhængigt af moderselskabernes andre forretningsområder. Samarbejdet vil omfatte Daimlers faciliteter i Nabern, Tyskland, som er hovedkvarter for Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH. Desuden vil det omfatte produktionsfaciliteter i både Tyskland og Canada.

Aftalen er foreløbig uforpligtende; men den endelig aftale forventes at blive indgået inden udgangen af 2020, når alle ansvarlige konkurrencemyndigheder har haft mulighed for at blive hørt.

Fakta om brændselsceller

  • En brintbrændselscelle omdanner brændstofens kemiske energi, i dette tilfælde brint og ilt (fra luften) til elektricitet. Elektriciteten driver en elektrisk motor, der driver køretøjet.
  • Der er to hovedmåder til at producere det nødvendige brint.
  • Grønt brint vil kunne produceres lokalt på tankstationen ved hjælp af elektricitet, der omdanner vand til brint.
  • Blåt brint forventes at blive produceret fra naturgas ved at opfange og genanvende CO2 til at skabe et neutral brændstof.

 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04