23948sdkhjf

Euro 5 ud af storbyerne tidligere

De nye regler omfatter køretøjer fra før 2015 og gælder fra 1. januar 2022.

Fra 1. januar 2022 kan lastbiler og busser fra før 1. januar 2015 ikke køre i miljøzoner, medmindre der monteres et partikelfilter. Det er konsekvensen af det lovforslag, som regeringen fremsatte på Dronning Margrethes fødselsdag 16. april.

Hvis lovforslaget blive vedtaget, er der tale om to satramninger:

For det første betyder det en fremrykning af Euro-5 forbuddet med et halvt år i forhold til den lov, der blev vedtaget sidste år. I stedet for den 1. juli 2022 bliver Euro 5-lastbiler og busser bandlyst allerede fra 1. januar 2022.

For det andet er skæringsdatoen for Euro 5 sat til 1. januar 2015, hvor den tidligere var 1. januar 2014.

Der er omkring 3.400 lastbiler og busser med Euro 4- og Euro 5-motorer. De afskæres fra at køre i miljøzoner om 19 måneder, medmindre de påmonteres et partikelfilter eller får dispensation.

Under hårdt pres
Regeringen er under hårdt pres fra begge sider af Folketinget. De røde støtte partier ønsker endnu flere stramninger, mens de borgerlige oppositionspartier ønsker at lempe stramningerne.

For især de borgerlige partier og transportbranchen var stramningerne i det nye lovforslag en stor overraskelse - ikke mindst set i lyset af corona-krisens første tid, hvor en masse regler blev sat midlertidigt ud kraft for at sikre, at der var nok vare- og lastbiler i varedistributionen. I den forbindelse blev miljøzonerne midlertidig ophævet.

DTL-direktør farer i blækhuset
At miljøzonerne nu skal strammes fik straks DTL’s adm. direktør Erik Østergaard til at skrive til miljøminister Lea Wermelin (S).

- Jeg synes, at transporterhvervet har vist sin værdi - ikke mindst i de seneste halvanden måned. Nu står vi i en ny og vanskelig situation, og jeg vil derfor kraftigt opfordre regeringen til at fastholde ikrafttrædelsesdatoen til 1. juli 2022 og kravet til første registreringsdato for Euro 5-lastbiler til 1. januar 2014 - eller at der i det mindste laves en særlig løsning for specialkøretøjerne, appellerer Erik Østergaard.

Specialkøretøjerne er særlige, fordi de ikke kører så mange kilometer og derfor typisk er ældre end den resterende del af lastbilparken.

Stramning opvejer lempelse
Udover de to stramninger indeholder det nye lovforslag også en lempelse af miljøzonereglerne. Den fjerner nemlig den forskelsbehandling af Euro 5-køretøjer, som blev indregistreret før og efter 1. oktober 2009.

Denne dato trådte Euro 5-normerne i kraft - og derfor bruges denne dato i miljøzonereglerne til at skille Euro 5 fra Euro 4-køretøjer. Herhjemme havde en hel del vognmænd allerede investeret i Euro-5 køretøjer, selv om det endnu ikke var obligatorisk. Deres køretøjer bliver betragtet som Euro 4-biler i miljøzone-sammenhæng.

Denne uretfærdighed fjernes med regeringens nye lovforslag; men det vil ifølge regeringen føre til mere luftforurening fordi omkring 900 Euro 5-lastbiler ikke længere opfattes som Euro 4-køretøjer. Det skal kompenseres ved at smide hele Euro 5-vognparken ud af miljøzonerne et halvt år tidligere, nemlig pr. 1. januar 2022.

Det sure med det søde
Socialdemokraternes miljøordfører Mette Gjerskov sagde ved Folketingets førstebehandling af lovforslaget i forrige uge:

- Man må tage det sure med søde. Lempelsen giver mere luftforurening, som så reduceres ved de to stramninger.

Borgerligt ændringsforslag
Miljøordfører Jacob Jensen (V) bebuder et ændringsforslag.

-Det er ikke lige nu, at tiden er til at lægge yderligere byrder på virksomhederne, som i forvejen er hårdt økonomisk spændt for. Det er ikke nu, at man skal indføre det, der vil ramme omkring 3.400 lastbiler og busser, da det vil kunne få store konsekvenser for de omfattede vognmænd, erklærede Jacob Jensen.

Han ønsker en beregning på, hvad det vil koste at friholde disse virksomheder for den hurtigere indfasning samt af miljøeffekten.

Spørg fabrikanter
Miljø- og politisk ordfører Mette Abildgaard (K) er også klar med et ændringsforslag. Hun fremhæver, at Scania og Volvo fraråder eftermontering af filter, og at forsikringsselskabet Codan betragter eftermontering af et filter som konstruktionsændring af motoren, og som betyder, at forsikringsdækningen dermed ophører.

Den konservative ordfører opfordrede fabrikanterne og forsikringsbranchen til at henvende sig til Miljøministeriet for at få klarlagt problematikken omkring filterteknologien.

Miljøminister Lea Wermelin henviste til, at der er mulighed for dispensation for lastbiler og busser, hvis det ikke kan lade sig gøre påmontere et partikelfilter,

Halvt år er lang tid
- Seks måneders fremrykning af ikrafttrædelsen betyder ret meget, sagde finans- og miljøordfører René Christensen (DF).

- Investeringerne i lastbiler er ret store. I denne tid, hvor vognmændene er pressede, burde man tage den fremrykning ud

Peter Seier Christensen fra de Nye Borgerlige (NB) vil stemme for ændringsforslagene fra V og K. Henrik Dahl (LA) lagde også vægt på, at man er i en økonomisk presset periode og derfor skulle undgå at fremrykke Euro 5-stramningen..

Støttepartier vil stramme mere
For de Radikales miljøordfører Zenia Stampe er dette forslag kun begyndelsen. Hun ønsker miljøzoner, der også omfatter personbiler. Hun vil også gerne diskutere brændeovne, som fylder meget mere i miljøregnskabet, end de fleste er opmærksom på.

Det samme vil Enhedslistens miljø- og klimaordfører Mai Villadsen:

- Det er vigtigt at stramme op på miljøzonerne, ikke bare for erhvervstransport, men også for personbiler, siger hun.

Også SF’s miljøordfører Carl Valentin mener, at regeringens lovforslag er utilstrækkeligt; men han stemmer alligevel for det.

- Der er brug for mere, siger han.

Det samme mener Torsten Gejl (AL): - Vi er klar til at gå langt videre i kampen for ren luft i Danmark.

Skån specialkøretøjer
- Hvis ikrafttrædelsesdatoen rykkes frem, bliver det endnu sværere for branchen at få nye køretøjer hjem til tiden, selv om de allerede er bestilt, hævder DTL og Dansk Erhverv i deres indvendinger til Folketingets miljøudvalg.

De opfordrer til at undtage specialkøretøjer, som har en særlig lang afskrivning og ikke kører mange km.

- Vi må forudse, at Danmark står over for en økonomisk krise som følge af corona-epidemien. En økonomisk krise vil erfaringsmæssigt vanskeliggøre omstillingen, da antallet af naturlige fornyelser af vognparken vil falde betydeligt, skriver Erik Østergaard.

For lav temperatur
Dansk Erhverv slår samme tone an. Cementbiler, slamsugere, kraner, herunder mobilkraner og flyttebiler, er dyre i anskaffelse og opbygning, har lange leveringstider, kører i sammenligning med andre lastbiler langt færre årlige km og lever derfor markant længere.

Flere transportvirksomheder med specialkøretøjer har dårlige erfaringer eftermontering af filtre på Euro 4 og Euro 5-motorer, understreger fagchef Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.

- Flere lastvognsfabrikanter fraråder desuden eftermontering på disse køretøjer. Meget tyder på, at motorens driftstemperatur ikke er høj nok til at holde filteret rent i bykørsel med relativt lavt kilometerantal.



Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078