23948sdkhjf

Euro 5 ud af storbyerne tidligere

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

De nye regler omfatter køretøjer fra før 2015 og gælder fra 1. januar 2022.

Fra 1. januar 2022 kan lastbiler og busser fra før 1. januar 2015 ikke køre i miljøzoner, medmindre der monteres et partikelfilter. Det er konsekvensen af det lovforslag, som regeringen fremsatte på Dronning Margrethes fødselsdag 16. april.

Hvis lovforslaget blive vedtaget, er der tale om to satramninger:

For det første betyder det en fremrykning af Euro-5 forbuddet med et halvt år i forhold til den lov, der blev vedtaget sidste år. I stedet for den 1. juli 2022 bliver Euro 5-lastbiler og busser bandlyst allerede fra 1. januar 2022.

For det andet er skæringsdatoen for Euro 5 sat til 1. januar 2015, hvor den tidligere var 1. januar 2014.

Der er omkring 3.400 lastbiler og busser med Euro 4- og Euro 5-motorer. De afskæres fra at køre i miljøzoner om 19 måneder, medmindre de påmonteres et partikelfilter eller får dispensation.

Under hårdt pres
Regeringen er under hårdt pres fra begge sider af Folketinget. De røde støtte partier ønsker endnu flere stramninger, mens de borgerlige oppositionspartier ønsker at lempe stramningerne.

For især de borgerlige partier og transportbranchen var stramningerne i det nye lovforslag en stor overraskelse - ikke mindst set i lyset af corona-krisens første tid, hvor en masse regler blev sat midlertidigt ud kraft for at sikre, at der var nok vare- og lastbiler i varedistributionen. I den forbindelse blev miljøzonerne midlertidig ophævet.

DTL-direktør farer i blækhuset
At miljøzonerne nu skal strammes fik straks DTL’s adm. direktør Erik Østergaard til at skrive til miljøminister Lea Wermelin (S).

- Jeg synes, at transporterhvervet har vist sin værdi - ikke mindst i de seneste halvanden måned. Nu står vi i en ny og vanskelig situation, og jeg vil derfor kraftigt opfordre regeringen til at fastholde ikrafttrædelsesdatoen til 1. juli 2022 og kravet til første registreringsdato for Euro 5-lastbiler til 1. januar 2014 - eller at der i det mindste laves en særlig løsning for specialkøretøjerne, appellerer Erik Østergaard.

Specialkøretøjerne er særlige, fordi de ikke kører så mange kilometer og derfor typisk er ældre end den resterende del af lastbilparken.

Stramning opvejer lempelse
Udover de to stramninger indeholder det nye lovforslag også en lempelse af miljøzonereglerne. Den fjerner nemlig den forskelsbehandling af Euro 5-køretøjer, som blev indregistreret før og efter 1. oktober 2009.

Denne dato trådte Euro 5-normerne i kraft - og derfor bruges denne dato i miljøzonereglerne til at skille Euro 5 fra Euro 4-køretøjer. Herhjemme havde en hel del vognmænd allerede investeret i Euro-5 køretøjer, selv om det endnu ikke var obligatorisk. Deres køretøjer bliver betragtet som Euro 4-biler i miljøzone-sammenhæng.

Denne uretfærdighed fjernes med regeringens nye lovforslag; men det vil ifølge regeringen føre til mere luftforurening fordi omkring 900 Euro 5-lastbiler ikke længere opfattes som Euro 4-køretøjer. Det skal kompenseres ved at smide hele Euro 5-vognparken ud af miljøzonerne et halvt år tidligere, nemlig pr. 1. januar 2022.

Det sure med det søde
Socialdemokraternes miljøordfører Mette Gjerskov sagde ved Folketingets førstebehandling af lovforslaget i forrige uge:

- Man må tage det sure med søde. Lempelsen giver mere luftforurening, som så reduceres ved de to stramninger.

Borgerligt ændringsforslag
Miljøordfører Jacob Jensen (V) bebuder et ændringsforslag.

-Det er ikke lige nu, at tiden er til at lægge yderligere byrder på virksomhederne, som i forvejen er hårdt økonomisk spændt for. Det er ikke nu, at man skal indføre det, der vil ramme omkring 3.400 lastbiler og busser, da det vil kunne få store konsekvenser for de omfattede vognmænd, erklærede Jacob Jensen.

Han ønsker en beregning på, hvad det vil koste at friholde disse virksomheder for den hurtigere indfasning samt af miljøeffekten.

Spørg fabrikanter
Miljø- og politisk ordfører Mette Abildgaard (K) er også klar med et ændringsforslag. Hun fremhæver, at Scania og Volvo fraråder eftermontering af filter, og at forsikringsselskabet Codan betragter eftermontering af et filter som konstruktionsændring af motoren, og som betyder, at forsikringsdækningen dermed ophører.

Den konservative ordfører opfordrede fabrikanterne og forsikringsbranchen til at henvende sig til Miljøministeriet for at få klarlagt problematikken omkring filterteknologien.

Miljøminister Lea Wermelin henviste til, at der er mulighed for dispensation for lastbiler og busser, hvis det ikke kan lade sig gøre påmontere et partikelfilter,

Halvt år er lang tid
- Seks måneders fremrykning af ikrafttrædelsen betyder ret meget, sagde finans- og miljøordfører René Christensen (DF).

- Investeringerne i lastbiler er ret store. I denne tid, hvor vognmændene er pressede, burde man tage den fremrykning ud

Peter Seier Christensen fra de Nye Borgerlige (NB) vil stemme for ændringsforslagene fra V og K. Henrik Dahl (LA) lagde også vægt på, at man er i en økonomisk presset periode og derfor skulle undgå at fremrykke Euro 5-stramningen..

Støttepartier vil stramme mere
For de Radikales miljøordfører Zenia Stampe er dette forslag kun begyndelsen. Hun ønsker miljøzoner, der også omfatter personbiler. Hun vil også gerne diskutere brændeovne, som fylder meget mere i miljøregnskabet, end de fleste er opmærksom på.

Det samme vil Enhedslistens miljø- og klimaordfører Mai Villadsen:

- Det er vigtigt at stramme op på miljøzonerne, ikke bare for erhvervstransport, men også for personbiler, siger hun.

Også SF’s miljøordfører Carl Valentin mener, at regeringens lovforslag er utilstrækkeligt; men han stemmer alligevel for det.

- Der er brug for mere, siger han.

Det samme mener Torsten Gejl (AL): - Vi er klar til at gå langt videre i kampen for ren luft i Danmark.

Skån specialkøretøjer
- Hvis ikrafttrædelsesdatoen rykkes frem, bliver det endnu sværere for branchen at få nye køretøjer hjem til tiden, selv om de allerede er bestilt, hævder DTL og Dansk Erhverv i deres indvendinger til Folketingets miljøudvalg.

De opfordrer til at undtage specialkøretøjer, som har en særlig lang afskrivning og ikke kører mange km.

- Vi må forudse, at Danmark står over for en økonomisk krise som følge af corona-epidemien. En økonomisk krise vil erfaringsmæssigt vanskeliggøre omstillingen, da antallet af naturlige fornyelser af vognparken vil falde betydeligt, skriver Erik Østergaard.

For lav temperatur
Dansk Erhverv slår samme tone an. Cementbiler, slamsugere, kraner, herunder mobilkraner og flyttebiler, er dyre i anskaffelse og opbygning, har lange leveringstider, kører i sammenligning med andre lastbiler langt færre årlige km og lever derfor markant længere.

Flere transportvirksomheder med specialkøretøjer har dårlige erfaringer eftermontering af filtre på Euro 4 og Euro 5-motorer, understreger fagchef Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.

- Flere lastvognsfabrikanter fraråder desuden eftermontering på disse køretøjer. Meget tyder på, at motorens driftstemperatur ikke er høj nok til at holde filteret rent i bykørsel med relativt lavt kilometerantal.



Mere om: miljøzo
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

To Scanianitter på pension

Batteridrevne kraner til Rødovre

Nyhedsbrev

9.157 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Online Avis Arkiv

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

Svenske vognmænd klarer sig bedre end ventet

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Stor Scania til Bette Gris

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Så blev det vognmandens tur til ny bil

Freja går frem i Norge og Finland - og er klar til opkøb

Lov på vej om ordnede forhold for chauffører

Et flertal i Folketinget er klar til at godkende lovforslaget om chaufførers lønniveau

Lastbilsalg ramt af corona

Salget af varebiler styrtdykker

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Midtjysk slamsugerproducent får ny direktør

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Euro 5 ud af storbyerne tidligere

Hold styr på traileren

Sønderjysk vognmand tilfreds trods lille tilbagegang

Politiet efterlyser vidner efter stenkast mod bilist

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Kel-Berg tiptrailer til Ejler Chr Knudsen A/S

Send til en kollega

0.173