23948sdkhjf

TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

El-lastbilerne er på vej. De er her allerede. Daimler-koncernens første serieproducerede el-lastbil, Fuso eCanter, er som Transportmagasinets læsere vil vide leveret til Årstiderne og CityLogistik i december - og fungerer fint i den daglige logistik. Flere skulle følge her i år, hvis corona-krisen eller tillader det efter lukning af flere bilfabrikker.

Hos Citylogistik Danmark er man glade for deres investeringer i el-biler til distribution.



- Vi kører godt 70 kilometer om dagen med vores eCanter fra vores afdeling i det nordlige Aarhus, så vi har efterhånden kørt godt 5.000 kilometer, hvor der ikke har været problemer med bilen, siger driftschef Jesper Amsinck fra Citylogistik Danmark til Transportmagasinet.

- Vi er blevet lovet at kunne køre i gennemsnit cirka 100 km pr. opladning ved blandet kørsel, og det holder.

- Vi har planer om syv afdelinger i Danmark, og hver afdeling skal efter planen have to MAN eTGE varebiler, én Fuso eCanter distributionsbil og én MAN eTGM lastbil. Hver model klarer hver deres type job.

Prototyper i syv år

Læs også: Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Prototyper af den elektriske eCanter fra Daimlers datterselskab Fuso har været testet i syv år, men sidste år blev bilen sat i serieproduktion som den første lette el-lastbil i verden.

De første europæiske kunder var udvalgte tyske kurér- og logistikfirmaer: Dachser, DHL/Deutsche Post, DB Schenker og Rhenus Logistik.

Dem har fabrikkens ingeniører været i tæt forbindelse med og samlet værdifuld viden til den videre produktion, som kommer til at øges i takt med efterspørgslen på grøn transport.

Allerede nu viser målinger, at man som vognmand sparer 56.200 kroner for hver 10.000 km i driftsomkostninger.

Læs også: Første Volvo-lastbil kun på el

Bilerne leases af Daimlers eget leasingselskab CharterWay med en 24 måneders kontrakt. Målet over de næste par år er at lease 500 enheder til udvalgte kunder.

Bilerne bygges på Daimlers fabrik i Tramagal, Portugal, mens det primære udviklingsarbejde foregår i Kawasaki i Japan, hvor Daimlers forskningscenter for el-køretøjer er placeret.

Utrolig letkørt
Vi har tidligere prøvet eCanter på en kortere tur på en times tid, og den er utrolig letkørt takket været dens moment, der starter helt fra 0 km/t. Den er næsten lydløs, til gengæld er der dækstøj og vindstøj.

Bilen har som standard et BorgWarner automatgear.

Læs også: Mercedes lancerer nyt brand

Førerhuset kendes fra de eksisterende Canter-modeller og kaldes "cab over", hvor man sidder lige over forhjulene. Det betyder et noget høj indstigning, men til gengæld kan man strække sit venstre ben helt ud under kørslen. Førerhuset tippes, når man skal til motoren - som i en stor lastbil.

Testbil med luftaffjedring
Testbilen havde luftaffjedring, sædet kunne byde på bedre støtte. I det dobbelte passagersæde er der direkte dårlig støtte, som vi før har oplevet i japansk udviklede "cab over" modeler.

Til gengæld er rækkevidden kun 100-150 kilometer, så det er kun en bil til bykørsel. El-teknologien er delvist kendt fra Mercedes-Benz varebil, eVito.

Der er seks batterier på 420 V kapacitet og 13,8 kWh hver. Vægten er i alt 600 kg. Batterioerne er fra Daimlers eget selskab Deutsche Akkumotive, mens el-motoren med reduktionsgear er fra Borgwarner.

Der skulle være nok til 3.000 opladninger i batteriernes første levealder. Ydelsen i bilen er 180 hk og momentet 285 Nm.

Besparelse i forhold til diesel

Daimler oplyser, at man med en eCanter sparer op mod 7.500 kroner for hver kørte 10.000 km. i forhold til dieseldrift.

- Vi oplever stor interesse for kunderne, som er meget ivrige efter at køre el-lastbiler, siger David Engstrøm, der er pressechef i Mercedes-Benz Danmark.

- Vi har flere Fuso eCanter på vej hjem, og de vil komme i drift ude hos kunderne allerede i år. Det betyder, at vi forventeligt kommer til at se Fuso eCantere på gaderne i endnu flere dele af landet inden længe.

- Her i Danmark nyder vi godt af, at Daimler fokuserer på Danmark og de andre nordiske lande med netop eCanter, fordi vi har flere biler i drift allerede. Derfor forventer vi også, at vi vil blive blandt de første til at modtage Daimlers lastbiler eActros og eEconic, når de engang kommer.

Batteri stjæler 300 kg nyttelast
Topfarten i eCanter er på beskedne 80 km/t. Til gengæld sparer hver bil 16 ton CO2 om året. Batterierne er så tunge, at det koster cirka 300 kg nyttelast at køre med el frem for diesel, men man har stadig mellem 3,5 og 4,3 ton til rådighed. Totalvægten er 7,5 ton.

Sikkerhedsmæssigt er der nødbremsesystem, ESP stabilitetssystem, ASR antispin og ABS antiblokering.

Ønske om grøn transport
Casper Svensson, der er chef for og stifter af Citylogistik, mener, at virksomheden har styrket sin position på markedet, fordi man var en af de allerførste virksomheder til at "sætte strøm til den tunge transport."

- Det er ingen tilfældighed. Vi oplever nemlig, at danske virksomheder i stor grad efterspørger ansvarlige, grønne logistikløsninger. Med vores elektriske lastbil styrker vi vores flåde og hjælper samtidig vores kunder med at gøre en konkret forskel.

Pres fra Europas byer
Indenfor tre år vil alle varebiler fra Daimler kunne tilbydes med el-drift. Desuden vil rækkevidden inden længe kunne forøges væsentligt. Der vil også komme el-lastbiler med rækkevidde på 250-300 km pr. opladning.

I dag er det de store byer i Europa, der driver udviklingen. Her presser man på for at få forbudt dieselbiler, så der kan satses på el- og brintbiler.

Fuso - en del af Daimler
Fuso var oprindelig et selvstændigt bus- og lastbilmærke ejet af den japanske Mitsubishi-koncern, men i 2001 blev Daimler medejer af virksomheden. I 2005 solgte Mitsubishi aktiemajoriteten (89 procent) til Daimler.




Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Skræddersyet til at spare brændstof

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Chauffør stak af fra studentervogn: Manglede lastbilkørekort

22 chauffører og vognmænd er blevet sigtet efter kontrol af studentervogne på Sjælland og Lolland-Falster.

Nyhedsbrev

9.182 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Fortsat mulighed for enkeltstyks-godkendelser

Online Avis Arkiv

Test
TEST: Flot økonomi med Volvo FH460 TC

Tests viser, at de mange forbedringer af Volvos motor med turbo compound, giver gennemsnitsforbrug 4 liter pr. km. Man kan spare op til 10 pct.

Giv smøremidlerne større omtanke

TIP digitaliserer flåden

Energi-intensiv industri og tung transport skal trække læsset

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Nyt truckanlæg åbnet i Taulov

Frode Laursen investerer i fremtidens grønne transport

Slamsuger-producent næsten tilbage på fuld kraft

Jørgen Jensen Distribution vil vækste og tænke grønt

Ny synslov bliver slanket

Faglighed er afgørende når chaufføren er strandet

Test
Italiensk opdatering

Nu kan dækkene kysse kantstenen

SAWO overtager Vandborg Karosseri

Danish Agro investerer i fire Pacton-trailere

Flere køletrailere til NTG

Har handlet 100 trailere på 37 år

Dækværksted flytter ud til kunderne

Ny administrerende direktør til MAN Danmark

Proace City udkommer nu

Nu er PEMA blevet TIP

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

Lastbilsalg ramt af corona

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Send til en kollega

0.173