23948sdkhjf

DTL: Dispensation fra uddannelse er stadig nødvendig

| Af Redaktionen/CGC | Tip redaktionen om en historie

DTL har uddannelseskrav til varebilschauffører som en mærkesag, og mener fortsat at varebilsområdet skal løftes gennem uddannelse af chauffører, og generel sikring af ordnede forhold i den del af branchen. Men Covid19 har sat en række samfundsmæssige funktioner på standby og har medført store forskydninger i andre del af samfundets almindelige praksis.

Således har det i en periode ikke været muligt at gennemføre chauffør- og vognmandsuddannelser af hensyn til begrænsningen af smittespredning. Men samtidig er der sket en voldsom vækst i danskernes indkøb over nettet, hvilket har øget efterspørgslen på varebilsdistribution og dermed behovet for chauffører. Det er derfor ikke muligt for branchen, med under et par ugers frist, at have det fornødne antal chauffører uddannelsesmæssigt klar.

Opfordrer til forlængelse af dispensation
- Jeg mener regeringen bliver nødt til at forlænge den midlertidige ophævelse af reglerne om kvalifikationskrav og uddannelse af varebilschauffører. Vi ved nu, at den nye bekendtgørelse om kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport træder i kraft den 23. maj 2020. Men det kan ikke nås. Chaufførernes uddannelser har været lukket, fristen er simpelthen for kort, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd, og tilføjer:

- Slet ikke på et tidspunkt, hvor efterspørgslen er vokset som følge af Covid19. Lige nu bidrager distributionen direkte til folks hjem rent faktisk med at holde smittespredningen nede. Alternativet er jo at folk er mere på gaden, i supermarkeder og i butikker. Jeg må kraftigt opfordre politikerne til at lade den midlertidige ophævelse gælde nogle måneder endnu, indtil chaufførerne har fået en reel chance for at kvalificere sig.

DTL har over for Færdselsstyrelsen påpeget, at der på grund af nedlukning af varebilschaufføruddannelsen i op imod 2 måneder, den løbende afgang af chauffører fra erhvervet, og endelig kombinationen med den kraftige vækst i varebilstransport som følge af mere internethandel under coronakrisen, er en reel risiko for at der opstår fornyet mangel på chauffører. Det er derfor ikke holdbart, når Færdselsstyrelsen for nærværende afviser at forlænge fristerne.

- Jeg vil gerne understrege, at dette på ingen måde huer mig. Det er i høj grad DTL, der har kæmpet for, at vi i det store og hele fik en god og klar lovgivning på området. Og jeg er stolt af, at vi lykkedes med det. Men situationen lige nu er jo ekstrem og har medført nogle forskydninger i danskernes vaner. Jeg kan ikke se det anderledes, end at distributionen af bl.a. dagligvarer direkte hjem til forbrugerne har været en central del af muligheden for at dæmme op for smitterisikoen, fordi det har givet danskerne bedre muligheder for ikke at færdes unødigt i det offentlige rum. Når de der gerne vil uddanne sig til varebilschauffører i samme periode har været afskåret fra at tage den kvalificerende uddannelse, så mener jeg kun der er en mulighed: Forlæng den midlertidige ophævelse. Jeg beder ikke om år, men om måneder, siger Erik Østergaard.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

HC Container præsterer største overskud i otte år

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Nyhedsbrev

9.157 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Online Avis Arkiv

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Batteridrevne kraner til Rødovre

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Fremtidens surringsbånd er her

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

OK's første vaskehal for lastbiler

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Østjysk vognmand holder kursen

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Kel-Berg tiptrailer til Ejler Chr Knudsen A/S

Send til en kollega

0.205