23948sdkhjf

Danske vognmænd sparer penge: Lastbilens vægt tjekkes på farten

| Af Redaktionen/CGC | Tip redaktionen om en historie

Danmark er – ligesom EU’s øvrige medlemslande – forpligtet til at sikre, at tunge køretøjer og vogntog kan screenes, med henblik på eventuel efterfølgende vægtkontrol. Det skal kunne ske senest fra 27. maj 2021.

I den forbindelse har Danmark fravalgt at stille krav om On-Board Weighing-systemer (OBW), der ville kræve, at den enkelte vognmand installerede nye systemer på hvert enkelt nyt køretøj.

I stedet vil der blive anbragt vejeceller i infrastrukturen – de såkaldte Weighing In Motion-systemer (WIM) – til at screene tunge køretøjer og vogntog, som muligvis overskrider vægtgrænserne.

Efter en udvælgelse på baggrund af WIM screeningen, bliver den regulære vejning gennemført. Det er dén, der kan danne grundlag for en eventuel bøde.

WIM omfatter alle tunge køretøjer
EU’s medlemslande kan frit vælge, om de vil benytte OBW- eller WIM-teknologierne til at screene tunge køretøjer eller vogntog med henblik på efterfølgende vægtkontrol.

Danmarks valg af WIM-teknologien er baseret på en samlet vurdering af de to teknologier, hvor WIM-teknologien har en række klare fordele.

Blandt andet vil WIM-teknologien omfatte alle tunge køretøjer, uanset alder og nationalitet.

Og dertil kommer, at Vejdirektoratet har erfaring med WIM-teknologien gennem de allerede etablerede WIM-stationer i Danmark.

Muligheden for opgradering og øgning af antallet af WIM-stationer bliver undersøgt. 

EU’s medlemslande kan ikke stille krav til udenlandske køretøjer om OBW-udstyr. 

Dermed kan danske vognmænd være sikre på, at der ikke bliver stillet krav om OBW-udstyr i dansk-registrerede køretøjer, når de opererer i andre EU-lande.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

HC Container præsterer største overskud i otte år

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Nyhedsbrev

9.157 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Online Avis Arkiv

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Østjysk vognmand holder kursen

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Kel-Berg tiptrailer til Ejler Chr Knudsen A/S

Send til en kollega

0.157