23948sdkhjf

Danske vognmænd sparer penge: Lastbilens vægt tjekkes på farten

Danmark er – ligesom EU’s øvrige medlemslande – forpligtet til at sikre, at tunge køretøjer og vogntog kan screenes, med henblik på eventuel efterfølgende vægtkontrol. Det skal kunne ske senest fra 27. maj 2021.

I den forbindelse har Danmark fravalgt at stille krav om On-Board Weighing-systemer (OBW), der ville kræve, at den enkelte vognmand installerede nye systemer på hvert enkelt nyt køretøj.

I stedet vil der blive anbragt vejeceller i infrastrukturen – de såkaldte Weighing In Motion-systemer (WIM) – til at screene tunge køretøjer og vogntog, som muligvis overskrider vægtgrænserne.

Efter en udvælgelse på baggrund af WIM screeningen, bliver den regulære vejning gennemført. Det er dén, der kan danne grundlag for en eventuel bøde.

WIM omfatter alle tunge køretøjer
EU’s medlemslande kan frit vælge, om de vil benytte OBW- eller WIM-teknologierne til at screene tunge køretøjer eller vogntog med henblik på efterfølgende vægtkontrol.

Danmarks valg af WIM-teknologien er baseret på en samlet vurdering af de to teknologier, hvor WIM-teknologien har en række klare fordele.

Blandt andet vil WIM-teknologien omfatte alle tunge køretøjer, uanset alder og nationalitet.

Og dertil kommer, at Vejdirektoratet har erfaring med WIM-teknologien gennem de allerede etablerede WIM-stationer i Danmark.

Muligheden for opgradering og øgning af antallet af WIM-stationer bliver undersøgt. 

EU’s medlemslande kan ikke stille krav til udenlandske køretøjer om OBW-udstyr. 

Dermed kan danske vognmænd være sikre på, at der ikke bliver stillet krav om OBW-udstyr i dansk-registrerede køretøjer, når de opererer i andre EU-lande.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11