23948sdkhjf

Lastbilkoncern vil redde ældre dieselkøretøjer med nye partikelfiltre

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Netop i disse dage er politikerne på Christiansborg ved at lægge sidste hånd på nye regler for kørsel i miljøzonerne.

Ifølge regeringens forslag vil det allerede fra den 1. juli betyde køreforbud i miljøzonerne for last- og varebiler indregistreret før 1. oktober 2009, medmindre de har et godkendt partikelfilter.

Vognmænd er i tvivl
Det har fået lastbilkoncernen H.E. Jørgensen/HEJ Gruppen til at indrette et partikel-filtercenter i Dalby på Midtsjælland, hvor virksomheden har hovedkontor.

- I løbet af de næste to måneder skal et stort antal vognmænd beslutte sig for at skrotte deres ældre last- og varebiler eller eftermontere et godkendt partikelfilter på dem, fortæller Henrik E. Jørgensen.

- Vi har oplevet et stigende antal henvendelser fra vognmænd, som er i tvivl om, hvad der er den bedste løsning.

- Eftermontering af et godkendt partikelfilter kan især være en god løsning på køretøjer med dyre og komplicerede opbygninger som kraner, slamsugere og andre specialkøretøjer. De kører ikke så mange kilometer om året og kan typisk bruges i mange år. Derfor vil det være en god idé, at sætte partikelfilter på dem.

Partikelfilter-center i Dalby
HEJ Gruppen forhandler de tyske HJS-filtre og har valgt at koncentrere partikelfilter-aktiviteterne på anlægget i Dalby.

- Det er her, vi har ekspertisen til valg af det helt rigtige partikelfilter i forhold til lastbilmærke, motorstørrelse og effekt. Det er her, vores mekanikere har erfaringen med at tilpasse og montere filtrene i forhold til opbygningen og driftsforholdene. Der er også her, vi har vores lager af HJS-filtre.

- Vi lægger vægt på at kunne levere en hele pakken, lige fra rådgivning omkring valg og montering af partikelfilter til papirarbejdet og dokumentationen. Vi tilbyder at klare det hele, og vi vil typisk kunne klare hele processen på én dag, fastslår John Hostrup.

- Filtrene er af såkaldt sintermetal-type, der i modsætning til keramiske filtre er mere kompakte og stort set vedligeholdelsesfrie. De kan dække behovet på alle typer last- og varebilsmotorer helt op til 700 hk.

Væk med mærkatet
En anden konsekvens af regeringens lovforslag er, at det grønne miljøzone-mærkat i forruden af lastbilerne forsvinder.

Fremover skal køretøjet være registreret i Miljøstyrelsens database over godkendte køretøjer. Kontrollen af køretøjernes godkendelse til kørsel i miljøzonerne vil fremover blive udført ved hjælp af nummerplade-scannere, som automatisk scanner alle køretøjer, når de kører ind i en miljøzone.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

HC Container præsterer største overskud i otte år

Nyhedsbrev

9.157 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Online Avis Arkiv

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Østjysk vognmand holder kursen

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Kel-Berg tiptrailer til Ejler Chr Knudsen A/S

Send til en kollega

0.172