23948sdkhjf

Batteridrevne kraner til Rødovre

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

SAWO i Stokkemarke har netop leveret to nye opbygninger til Rødovre kommune. Begge opbygninger er monteret med en HIAB X-HiPro 232 E-4 CD-kran med E-PTO-system. Det er et elektrohydraulisk system, som er koblet til kranens traditionelle motordrevne system. Det betyder, at kranen kan drives af batterier i stedet for lastbilens motor.

- Det gør det muligt for kranoperatøren at arbejde med lastbilmotoren slukket, forklarer Allan Andreasen fra SAWO.



- Kranen arbejder mere lydløst, og man slipper helt for udstødningsgasser. Det betyder, at man kan arbejde om natten, og man har også mulighed for at arbejde med kranen indendørs. Brug af el i stedet for diesel til kranarbejdet giver også en bedre energieffektivitet.

Systemet er et såkaldt "plug-in" system. Så man kan bare bruge et almindeligt strømstik, når kranens batteripakke skal lades op, siger Allan Andreasen, som havde glædet sig til at vise den nye kran frem på Vestfyn Trækker messe. Nu må han "nøjes" med at vise systemet her i Transportmagasinets messeavis.

- Vi havde den elektriske kran med på Herning-messen sidste år, men da stod den indendørs. I år havde vi haft mulighed for at vise kranen på en opbygning, som rent faktisk bruges i virkeligheden.

- Vi leverede de to kraner til, Rødovre Kommune i foråret, og de fungerer helt fint.

HIAB-kranerne har fire hydrauliske udskud og rækker 12,8 meter. De er leveret med to ekstra rørføringer monteret udvendigt på kranarmen. Der er CombiDrive3 radiostyring til begge kraner, hvorfra alle kranens funktioner og støtteben kan betjenes fra.

Kranspids-kontrol
En anden speciel ting ved de to kraner til Rødovre Kommune er, at de er leveret med CTC-styring, som er helt unikt for HIAB-kraner. CTC-styring står for Crane Tip Control - og kan bedst oversættes med kranspidskontrol.

- Kranføreren kan bevæge kranen helt lodret op og ned ved kun at bruge et håndtag på radiostyringen, forklarer Allan Andreasen.

- Normalt betjener man en kran ved at bevæge de forskellige cylindre hver for sig. For at få en helt lodret op/ned bevægelse skal man derfor betjene flere håndtag på fjernbetjeningen på én gang. Det behøver man ikke med CTC-styring. Så er det computer-systemet i kranen, som koordinerer påvirkningen af de forskellige cylindre. Det samme gælder ved sideværts bevægelser, hvis de skal foregå helt horisontalt.

- Man skal faktisk prøve det selv, for at mærke hvilken stor forskel, det er.

Nemmere at tømme molokker
Rødovre kommune har bestilt dette system til kranerne, fordi det er meget nemmere for chaufførerne at tømme de nedgravede affaldscontainere - de såkaldte molokker. De skal trækkes helt lodret op af jorden og sænkes lige så lodret igen. CTC-systemet holder kranens bevægelser på en helt lige linje op og ned.

- Denne specielle funktion, var netop en af grundene til, at kommunen valgte at købe Hiab-kraner, siger Allan Andreasen.

Letter hverdagen
Bilerne er også opbygget med en række andre detaljer, som letter hverdagen. Det gælder det trinbræt, som er monteret lige uden for førerhusets dør.

- Når chaufføren trækker håndbremsen og åbner døren, kommer trinbrættet frem, forklarer Allan Andreasen.

- Ved at bruge trinbrættet kan chaufføren let og ubesværet komme fra førerhuset til gangbroen, der er monteret ved kranen. Herfra har chaufføren et rigtig godt udsyn og overblik, når han arbejder med kranen.

- Dette trinbræt betyder, at chaufføren ikke skal klatre ned fra førerhuset for så at klatre op på gangbroen bagefter. Han snupper bare genvejen.

Kroghejs på bilerne
Der er også monteret et Multilift Ultima 20ZL.50 kroghejs bag kranen på begge biler.

Multilift kroghejset er med knækarm og lav byggehøjde, for at mindske opbygningernes totalhøjde. De er leveret med il-gang, hurtig tip og automatisk sekvenskontrol.

Opbygningerne er begge udstyret med Groeneveld centralsmøreanlæg på både kran og kroghejs, og er forberedt for montering af vejeceller på chassisrammen og er monteret.

Opbygningen er monteret på et Scania P 450 B8x2*6 chassis med CP17N førerhus. Der er ført masser af hydraulik bagud blandt andet til drift af vaskeanlæg til containere samt i venstre side til containere med hydraulisk tag/låg.

De to premiere-opbygninger er leveret til Rødovre Kommune i forbindelse med et offentligt EU-udbud som SAWO blev tildelt sammen med Scania.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Skræddersyet til at spare brændstof

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Chauffør stak af fra studentervogn: Manglede lastbilkørekort

22 chauffører og vognmænd er blevet sigtet efter kontrol af studentervogne på Sjælland og Lolland-Falster.

Nyhedsbrev

9.182 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Fortsat mulighed for enkeltstyks-godkendelser

Online Avis Arkiv

Test
TEST: Flot økonomi med Volvo FH460 TC

Tests viser, at de mange forbedringer af Volvos motor med turbo compound, giver gennemsnitsforbrug 4 liter pr. km. Man kan spare op til 10 pct.

Giv smøremidlerne større omtanke

TIP digitaliserer flåden

Energi-intensiv industri og tung transport skal trække læsset

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Nyt truckanlæg åbnet i Taulov

Frode Laursen investerer i fremtidens grønne transport

Slamsuger-producent næsten tilbage på fuld kraft

Jørgen Jensen Distribution vil vækste og tænke grønt

Ny synslov bliver slanket

Faglighed er afgørende når chaufføren er strandet

Test
Italiensk opdatering

Nu kan dækkene kysse kantstenen

SAWO overtager Vandborg Karosseri

Danish Agro investerer i fire Pacton-trailere

Flere køletrailere til NTG

Har handlet 100 trailere på 37 år

Dækværksted flytter ud til kunderne

Ny administrerende direktør til MAN Danmark

Proace City udkommer nu

Nu er PEMA blevet TIP

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

Lastbilsalg ramt af corona

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Send til en kollega

0.251