23948sdkhjf

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Der var engang, hvor de 160 havnearbejdere hver morgen mødte ind i mønstringshuset for at se hvilke opgaver, dagen ville byde på. Sådan har det været på havnen i årtier, men sådan er det ikke længere.

Som så mange andre steder har covid-19-pandemien også rusket op i de daglige rutiner i Esbjerg Havn. I dag er det kun repræsentanter for havnearbejderne, der møder i mønstringshuset. Der er rutiner for, hvilke kranførere der kører sammen rundt på havnen, og det samme gælder de forskellige virksomheders stevedorer, som er en uundværlig del af havnens bemanding.

- Vi tager ingen unødig risiko. Det gør ikke så meget, at kontorpersonalet arbejder hjemmefra, men dem, der skal ud og laste og losse et skib, dem har vi brug for hver dag, siger Dennis Jul Pedersen, direktør i Esbjerg Havn.

Han vurderer, at godsomsætningen som helhed er gået ned med omkring 15 pct. på grund af coronakrisen.

- Nogle godstyper er næsten stoppet helt op, som for eksempel biler. Men samlet set omkring 15 pct., og det samme ser vi jo så også for skibsanløb, siger Dennis Jul Pedersen.

Imens bilproduktionen så småt er ved at komme i gang igen på bilfabrikkerne i Europa, lader effekten af coronakrisen til at kunne trække dybere spor efter sig i en anden af Esbjerg Havns kernekompetencer. Den lave oliepris har gjort flere af de store olieselskabers boringer urentable, og der har været udmeldinger om, at de olie- og gasrelaterede aktiviteter i Nordsøen vil blive reduceret.

I branchen går bekymringerne for tiden på, om det fald i efterspørgslen, som nedlukningerne i mange lande har ført til, viser sig at vare ved på den anden side af nedlukningerne.

- Jeg tror desværre ikke, at vi har set alle effekterne af coronakrisen for olie- og gassektoren endnu. Jeg tror, at de bliver langvarige, siger Dennis Jul Pedersen.

Helt konkret kan krisen ses på de omtrent 500 meter kaj, som Esbjerg Havn i marts stillede til rådighed til oplægning af skibe - og som nu er så godt som opbrugte.

Derudover forventer Dennis Pedersen at se krisen i form af, at der vil komme en rig eller to mere i oplag foruden de to rigge, der allerede før coronaudbruddet lå stille i Esbjerg Havn. Mange af havnens areallejere lever også af at servicere olie- og gasindustrien, og derfor var havnen også tidligt ude med økonomiske håndsrækninger, der bidrager til at hjælpe offshorevirksomhederne igennem krisen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Demstrup ser fremad efter udfordrende år

Dansk transportkoncern får bøde for levering af kopimøbler

Hejselad til Vojens

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

Biodiesel på seks Q8-stationer

Nyhedsbrev

9.169 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

N&K Spedition gik frem trods bølgegang i markedet

Online Avis Arkiv

Postnord får millionbeløb af staten til at dække postomdeling

DSV opfører Europas største logistikcenter ved Horsens

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Fynsk fragtmand fejrer 40-års jubilæum: Henrik er tredje generation

Marius Pedersen havde historisk godt 2019

Skræddersyet til at spare brændstof

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Fragt af corona-udstyr for kvart milliard: Blankocheck til DSV får kritik

Fortsat mulighed for enkeltstyks-godkendelser

Chauffør stak af fra studentervogn: Manglede lastbilkørekort

22 chauffører og vognmænd er blevet sigtet efter kontrol af studentervogne på Sjælland og Lolland-Falster.

Store investeringer sætter spor hos Ole Larsen

Vejpakken mangler kun formalia

Direktør om krisen: - Vi skal ikke klynke

Fragtmand rundede 100 år: Afslutter jubilæumsår i fin form

DFDS afskediger 200 ansatte i Danmark i spareplan

Dachser: Vi kører også om natten

DSV: Broen har en kæmpe betydning

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Ny administrerende direktør til MAN Danmark

Proace City udkommer nu

Bilsyn har haft nok at se til under coronakrisen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kransen vajer smukt over byggeriet

Sidste chance for nedsat pris til udbudskonferencen i Aarhus

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Lancering af MELFA Assista

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Brdr. Nørulf A/S med en ny Kel-Berg maskinanhænger

Få konkrete værktøjer og sparring til dine interne audits

Komplet opbygning til entreprenør

Kran og tømmerlad leveret til AVAS

Carl Stahl A/S ønsker alle en god sommer

Lagersalg - gør en god handel

AM modular magnetventil blok fra KH-Technic ApS

Dan-Grit A/S med en ny Kel-Berg overføringsanhænger

ISO 9001 Inspirationsseminar

Styrk sikkerheden for salgsordre-krediteringer

Efter COVID-19 - Hvordan har transportbranchen det?

Er du leverandør til Banedanmark?

HUSK, vi har åbent hele sommeren

Er du på udkig efter en ny kranløsning?

Ny Kel-Berg tiptrailer 37 m3 til Vognmand Ernst Jacobsen A/S

Ny showcase side med nyt fra vores vind/renewables division

Group VH ønsker alle en god ferie

God sommer!

DI/ATL og NLF bruger nu også Tacho Online

Send til en kollega

0.173