23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nu kan dækkene kysse kantstenen

Varebilsdæk udnytter teknologien fra Michelins lastbilsdæk og bliver mere robust

Det franske dækfirma Michelin fortsætter udviklingen af dæk til varebilsklassen. Nu kommer sommerdækket Agilis 3 på markedet - og for første gang anvender Michelin to teknologier fra sine lastbilsdæk i et varebilsdæk: Nemlig en gummiblanding med ekstrem slidstyrke og en patenteret teknologi, som modvirker, at sten kiler sig fast i dækmønsteret.

Det gør dækket mere modstandsdygtigt overfor bump og kys med kantsten. Samtidig er Agilis 3 udstyret med et ekstra beskyttende lag på dæksiden, der giver ekstra værn mod stød og slid. Denne løsning blev introduceret til Agilis CrossClimate sidste år.

Michelin Agilis 3 er netop kommet på markedet i 12 forskellige størrelser. Yderligere 12 størrelser lanceres i Europa i juli.

Bevarer egenskaber på våd vej

Som nyt er dækket A-mærket for bremseegenskaberne på våd vej; men også som slidt har dækket ekstremt gode bremseegenskaber på våd vej .

- Faktisk bevarer Agilis 3 sine gode bremseegenskaber på våd vej helt ned til lovgrænsen på 1,6 mm, forklarer Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.

Udnytter råmaterialer bedre

Når det kommer til bæredygtighed, arbejder Michelin efter en langsigtet strategi, som går på tværs af alle produkter - fra personbilsdæk til varebildæk og lastbildæk.

- Målet er at udnytte råmaterialer og ressourcer så effektivt som muligt og samtidig sikre, at hvert dæk præsterer sikkert fra første til sidste kilometer, siger Claus Chouhan.

- Derfor er det en stor landvinding, at dækkene i Agilis 3-serien vejer ét kilo mindre i gennemsnit end den tidligere udgave af dækket. I nogle tilfælde er forskellen helt oppe på 1,7 kg. På den måde har vi kunnet spare råmaterialer i produktionen.

Svarer til tre træer

- Vores egne test viser, at dækket skærer cirka 100 kg af CO2-udledningen for hver 20.000 km, der køres.

- Det svarer til den mængde CO2, der er bundet i tre træer - eller det svarer til en brændstofreduktion på 0,12 liter pr. 100 km.

- I kroner og øre betyder det cirka 750 kr. sparet, siger Claus Chouhan.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.12|