23948sdkhjf

SAWO overtager Vandborg Karosseri

 I sidste uge købte SAWO den 107 år gamle vestjyske opbyggervirksomhed, Vandborg Karosserifabrik i Lemvig. Virksomheden beskæftiger 35-40 medarbejdere og er især kendt for sine lad-opbygninger og kreatur-køretøjer.

- Virksomheden passer godt til SAWO, både geografisk og produktmæssigt. De fremstiller produkter, vi gerne vil sælge, siger adm. direktør Ivan Chrost, SAWO.

Vandborg karosserifabrik fortsætter uændret men med solid support fra især SAWOs tekniske afdeling, salg, marketing, økonomi og administrationsafdelingen.

- Selvfølgelig er det vemodigt at sælge familievirksomheden, siger Michael Gade Nielsen, som de senere år har været ejer af Vandborg Karosserifabrik, der blev startet af hans oldefar i 1913.

- Det ikke fordi, at virksomheden er inde i en økonomisk krise. Tværtimod. Vi har haft det bedste halvår nogensinde; men vi skal ikke se langt ud i fremtiden, før vi ser store udfordringer tårne sig op for opbyggerbranchen herhjemme.

- Det er især de nye EU-regler om typegodkendelser, der er årsag til, at jeg har truffet beslutningen om at sælge, fortsætter Michael Nielsen.

- Jeg sidder alene med alt i dag – og jeg er bange for, at min dagligdag bliver langt fra det, jeg gerne vil, hvis jeg også skulle have ansvar for, at vores opbygninger bliver dokumenteret, som de skal.

- Jeg er bange for, at de regler, der kommer nu, får store konsekvenser for opbyggerbranchen. Jeg tror, at vi som en del af SAWO har større mulighed for at løfte den opgave.

- Dernæst har det været vigtigt for mig at bibeholde arbejdspladsen her i Lemvig. Jeg vil gerne være sikker på, at medarbejderne har en arbejdsplads i mange år fremover.

Stor mundfuld

Transportmagasinet: Er de kommende regler virkelig så stor en mundfuld?

- Ja, det er de, svarer Michael Nielsen. Faktisk er der ingen, der rigtig kender detaljerne i reglerne endnu. Det endelige regelsæt er ikke sat op, og ikrafttræden af loven er udskudt til januar 2022; men efter den dato skal alle de opbygninger, vi laver, typegodkendes.

- Ja, fortsætter Ivan Chrost. Jeg tror ikke, at der er ret mange, der virkelig forstår, hvor svært det bliver med de nye regler. Det belaster os ekstremt hårdt, at vi skal igennem en typegodkendelse på alle disse køretøjer.

- Alt, vi laver, skal typegodkendes. Vi har en ingeniør, som udelukkende beskæftiger sig med at gennemgå typegodkendelserne. Det bliver hårdt for mange opbyggere. Det er ikke alle, der har set, at det bliver et problem for deres forretninger, men det bliver det virkelig.

- SAWO er lige blevet ISO 9001-certificeret igen. Det er et ultimativt krav for at kunne typegodkende sammen med lastvognsfabrikkerne, siger Ivan Chrost.

Overvejende positive

Transportmagasinet: Hvad siger medarbejderne på Vandborg karosserifabrik til at få nye ejere?

- De er positive, siger Michael Nielsen.

- Forandring skaber altid noget uro; men nu glæder de sig også til dette her. Vi får et netværk, der er helt fantastisk – både salgsmæssigt og på eftermarkedet. Desuden får jeg 12 salgskollegaer ledet af salgsdirektør Dan Gregersen, som alle skal hjælpe mig med at sælge ladopbygninger herfra, siger Michael Nielsen, som fortsætter i virksomheden og kommer til at beskæftige sig mere med salg af produkterne.

Til gengæld er Søren Kallesø udnævnt til daglig leder af fabrikken i Lemvig. Han har arbejdet med produktion de seneste 12 år, de sidste to år hos Vandborg Karosseri.

Transportmagasinet: Skal du kun sælge de produkter, som Vandborg er kendt for, eller skal du også sælge SAWO-produkter?

- Jeg vil naturligvis fortsat sælge lad- og specialopbygninger, som Vandborg er kendt for; men jeg vil også skulle sælge SAWO-produkter som kran og hejs. 

Corona-krisen kommer nu

Transportmagasinet: I har haft jeres bedste halvår nogensinde. Betyder det, at I ikke er ramt af corona-krisen?

- Nej. Halvårsresultatet er fra 1. oktober 2019 til 31. marts 2020 – altså før corona, svarer Michael Nielsen.

- Vi har haft nok at se til; men nu mangler vi lastbiler at bygge på. De store lastvognsfabrikker har udskudt deres leveringer to-tre måneder, så vi får nogle måneder nu, hvor vi har meget lidt at lave.

- Vores kunder er dog meget optimistiske. Derfor er jeg overbevist om, at der nok skal komme gang i hjulene igen; men lige nu kommer det til at blive hårdt.

Selvkørende kraner og Falck-biler

Vandborg sælger de små selvkørende Hoeflon-kraner fra Holland. Det fortsætter under SAWO. Det samme gør leverancen af redningskøretøjer til Falck. Det er en stor kontrakt på i alt 132 MAN-redningskøretøjer, som Vandborg skal levere frem til 2021.

- Vi har foreløbig leveret godt en tredjedel af ordren, så den giver da arbejde de kommende år.

Dygtige medarbejdere

Transportmagasinet: Hvad vil SAWO med Vandborg, Ivan?

- Jeg vil udnytte kompetencerne fra de mange dygtige medarbejder, og alle de gode produkter, de har, svarer Ivan Chrost.

- De tilfører os nogle nye produkter og er ekstremt gode til at lave ladopbygninger. De laver knæklad, tømmerlad, hejsebiler – ja, stort set alt til transportbranchen. Mange af deres ladopbygninger har en kran på. Så det er en stor fordel, at SAWO også forhandler Hiab-kraner og vores egne wirehejs.

Udover at overtage fabrikken og medarbejderne har SAWO også købt bygningerne. Der er tale om 4.200 kvadratmeter værkstedsbygning.

SAWO har i forvejen afdelinger i Thisted og Holstebro – og nu også en opbyggerfabrik i Lemvig.

Tilsammen beskæftiger SAWO nu 350 medarbejdere i Danmark.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125