23948sdkhjf
>

Skræddersyet til at spare brændstof

Ny Texaco motorolie fra YX er godkendt til Volvos motorer

Hos YX Smøreolie har de svært ved at få armene ned i disse dage. Deres nye Texaco smøreolie, Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30, har netop fået Volvos VDS-5 godkendelse, så den nu kan sælges som ligestillet med Volvos original-olie.

- Det er en olietype, som man skal bruge til Volvos nye Euro 6 Step D-motorer. Olien kom på markedet sidste år, men nu er den altså udstyret med en original Volvo-godkendelse. Det er vi stolte af, siger Henrik Wettlaufer, markedschef hos YX Smøreolie A/S.



- Olien opretholder en fuldstændig korrekt smøring, selv om vi har sænket oliens viskositet.

- Ved at sænke viskositeten og gøre olien tyndere reducerer man brændstofforbruget; men tynde olier har det med at lave tyndere smørefilm og fordampe hurtigere fra motoren. Det er lykkedes at lave en olie, der bibeholder en stærk smørefilm og holder fordampeligheden, som den skal være, så motoren ikke løber tør for olie, samtidig med at den er blevet tyndere.

Ny teknologi
- De forskellige producenter af køretøjer har udstedt nogle meget stringente retningslinjer for deres nye Euro 6 Step D-motorer. For at kunne opfylde kravene bliver olien skræddersyet til motorerne. Det betyder, at de ikke kan bruges bagudrettet, forklarer Henrik Wettlaufer.

- Tidligere kunne man som vognmand nøjes med at købe den bedste olie, så havde man til hele vognparken, både de nyeste og de ældre lastbiler. Det kan man ikke længere. Den nye olie er unikke til denne nye teknologi, så den vil ikke kunne bruges bagudrettet. Den nye olie er dog udviklet således at den dækker flere producenter hvor der anvendes den seneste nye brændstof-reducerende teknologi.

- Det betyder, at man som vognmand skal vænne sig til at have en motorolie til de absolut nyeste motorer hvor producenten anvender denne særlige brændstofbesparende teknologi og en olie der dækker den øvrige vognpark.

Optopning
Transportmagasinet: Hvad betyder det for vognmændene?

- Rigtig mange vognmænd har en serviceaftale, og så behøver man ikke spekulere på olien til servicen; men man skal naturligvis tænke på den olie, der hældes på mellem service intervallet. Den optopning er som regel ikke med i serviceaftalen, og det skal være den rigtige olie, man bruger. Så hvis han kører Volvo og har en serviceaftale med dem, kan han vælge at købe en olie fra Volvo og have tromlerne stående derhjemme og bruge dem til optopning mellem service.

- Alternativt kan han henvende sig til det olieselskab, han har en aftale med - det kunne for eksempel være YX - og få sine produkter fra dem. Nu kan vi opfylde Volvos nyeste krav, men vi har også olier, der dækker de andre mærker.

Fornuftigt olieforbrug
Transportmagasinet: Hvor mange gange om året skal man fylde ekstra olie på sin lastbil?

- Da der er tale om en helt ny teknologi, ved vi ikke hvor meget optopning, der skal til; men vi har gode erfaringer med, at vores produkter har et absolut fornuftigt olieforbrug. Man skal huske, at alle sunde motorer bruger en smule olie. Så man skal måske toppe en smule op.

Brændstofbesparelse
- Selvfølgelig er vi stolte af at kunne levere en olie, der holde motoren kørende længe og uden problemer.

- Det synes vognmændene også; men når alt kommer til alt, kigger de også på, om olien giver en brændstofbesparelse.

- Hvis den giver en besparelse på en halv procent i forhold til den olie de bruger i dag, er det super godt. Der er ingen tvivl om, at sådan en 5W-30 som denne her i forhold til en traditionel 10W-40 olie, som mange vognmænd stadig bruger, typisk kan give en besparelse på 0,3 eller 0,4 procent.

For en vognmand med 300-400 lastbiler er det rigtig relevant med sådan en besparelse. Det er mange penge at spare.

Være opmærksom
Transportmagasinet: Skal vognmændene nu til at interesserer sig for smøreolie?

- Selvfølgelig skal han være opmærksom på, at der er kommet en nye olie på markedet, men jeg tror, at vognmanden primært er interesseret i at have en leverandør, der leverer den rigtige vare og den gode kundeoplevelse, svarer Henrik Wettlaufer.

- Hvis vognmanden oplever, at hans brændstofforbrug stiger, er der noget galt. En god leverandør sørger hele tiden for, at kunden har den bedste løsning.

- For os er det vigtigt at hjælpe kunderne, så de er konkurrencedygtige på deres marked og kan drive en sund forretning. Det sker i en dialog mellem os og kunden, slutter Henrik Wettlaufer.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.094