23948sdkhjf

TEST: Flot økonomi med Volvo FH460 TC

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Tests viser, at de mange forbedringer af Volvos motor med turbo compound, giver gennemsnitsforbrug 4 liter pr. km. Man kan spare op til 10 pct.

Volvos nye succes-lastbil med turbo compound motor har vi prøvet på korte ture flere gange siden introduktionen sidste år.

Nu her hvor vi er ved at lukke langsomt op efgter corona-krisen fik vi mulioghed for at tests en FH460 TC (altså turbo compound) en hel dag - og det blev en god dag, selv om vejret var noget blandet.



Det, som vi allerførst bemærkede under testen, var det lave støjniveau. Turbo compound-motoren arbejder med et forbedret drejningsmoment ved lavere omdrejninger - og igen færre gearskift i automatgearkassen. Det giver smidigere kørsel - og lavere støj.

Det er noget, som alle chauffører vil sætte pris på!

Bilen med turbo compound er udviklet netop til langturskørsel for eksempel i udlandet eller lange regionale stræk herhjemme.

Volvo anbefaler, at man kører op til 120.000 km. om året for at få det fulde udbytte af turbo-compound teknikken. Køretøjet er godkendt til op til 60 ton totalvægt - altså også til modulvogntog.

Læs også: Bag rattet på Volvos nye sparegris

Til andre typer af transport som for eksempel tungtransport anbefaler Volvo Truck ikke den nye turbo compound-motor, men de almindelige FH13-motorer eller de kraftige FH16-motorer.

Til Farø og Ho Chi Minh stien
Vi tog den 37 ton tunge FH 460 eksporttrækker på vores normale prøvestrækning til Farø ad motorvejen og via den gamle, smalle A2 landevej op til Tappernøje.

I gamle dage - før motorvejen åbnede - kaldte vi primærrute A2 for Ho Chi Minh stien, fordi den trafikerede vej med sine mange bakker og tilkørselsveje var ret så uoverskuelig.

Nu er trafikken yderst begrænset - og vi kan ’rigtig afprøve lastbilernes drejningsmoment.

Vi skal lige nævne testbilens I-See og I-Cruise funktion med I-Roll, som sikrer en konstant fart i forbindelse med adaptiv fartpilot - og udnyttelses af bevægelsesenergien i bakket terræn.

Hurtig speeder-respons
Trods sin høje totalvægt var bilen meget smidig og letkørt på hele strækningen - med lynhurtig speederrespons ved accelerationer. Bortset fra passage af rundkørsler var motoren kun i 11. eller 12. gear.

Omdrejningstallet lå hele tiden mellem 900 og 1.200 omdrejninger - hvor der hentes de maksimale 2.600 Nm i moment. Det er 200 Nm mere end i en almindelig 460’er med eSCR udformning.

Turbo compound-teknikken er ikke af ny dato. Den er flere årtier gammel, og Volvo lagde den på hylden i 2013. Nu er teknikken opdateret med ny stempel-udformning med mere effektiv forbrænding og dermed optimal udnyttelse af energien.

Ekstra turbo
Turbo compound-systemet er ret indviklet. Det handler om, at udstødningsgassen udnyttes til at drive en turbo, så der kommer mere luft ind i motoren og samtidig drive en ekstra turbo i udstødningsgassen - turbo compound-enheden.

Denne enhed overfører kræfterne via tandhjul til krumtapakslen. Det forhøjer drejningsmomentet.

Op til 10 pct. forbedring
Ikke alene spares op mod syv procent af de dyre dråber brændstof, hvoraf de fire kommer fra motoren og resten fra forskellige brændstofpakker. Også trækkraften forbedres. Hvis man så supplerer med chaufførtræning, viser tests, at man kan spare op til 10 procent brændstof bare ved at skifte lastbil.

Miljømæssigt kommer der hjælp fra et EGR system, der sørger for en tilsætning på fem procent AdBlue - det er en besparelse på tre procent.

Volvos Truck Fuel Journey
Samlet kalder Volvo Truck hele forbedringen for "I Save" og er en del af fabrikkens "Fuel Journey" - brændstof-rejsen.

Ingeniørerne har skruet på alle mulige parametre efter princippet "mange bække små." Af andre forbedringer er bagaksler med mindre friktion og tomgangsstop.

Konkurrencen er hård i denne klasse af lastbiler over 16 ton, og selv om Volvo ikke nævner salgstallene, er salget af turbo compound-lastbilerne er gået over al forventning.

En måling på 18 turbo compound-lastbiler, der blev leveret sidste år, var forbruget på 4,1 km/l i gennemsnit. En enkjelt vognmand præsterede sågar over 5 km/l i gennemsnit.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Alpi investerede flittigt i 2019

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyhedsbrev

9.178 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Online Avis Arkiv

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ny V8’er til Herlufmagle

Rørby Johansens nye Scania R 580 V8 8x4*4 med JOAB-opbygning

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Demstrup ser fremad efter udfordrende år

Hejselad til Vojens

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

Biodiesel på seks Q8-stationer

Dansk transportkoncern får bøde for levering af kopimøbler

N&K Spedition gik frem trods bølgegang i markedet

Postnord får millionbeløb af staten til at dække postomdeling

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Fynsk fragtmand fejrer 40-års jubilæum: Henrik er tredje generation

DSV opfører Europas største logistikcenter ved Horsens

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Ny administrerende direktør til MAN Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Simpel og sikker

Er du leverandør til Banedanmark?

Kel-Berg tiptrailer med suge/blæs til Ølsted & Allested

Sommerferie – men vi holder åbent

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

Niels J. Philipsen Transport A/S nye Kel-Berg hejseladskærre

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

NOPA kærre leveret til Arkil

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

To identiske opbygning til Marius Pedersen A/S

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Send til en kollega

0.156