23948sdkhjf

Energi-intensiv industri og tung transport skal trække læsset

- Gassen skal derhen, hvor den har størst værdi

Sådan lyder det fra Peter Kristensen fra gasdistributionsselskabet Evida.

Indtil klimapartnerskaberne tidligere på året kom med deres bud på hvordan landets forskellige sektorer lige fra energiintensiv industri, over energi- og forsyningssektoren til transportsektoren, vil kunne bidrage til at bremse klimaforandringerne  og bidrage til at Danmark når 70- procentsmålet i 2030, lå biogassens fremtid overvejende i naturgasnettet og som rumopvarmning.

Men så kom klimapartnerskaberne og tonen fik en anden lyd. Pludselig var der bud efter biogassen helt andre steder.

Klimapartnerskabet for energiintensiv industri meldte klart ud med et behov på 14 petajoule biogas i 2030. Klimapartnerskabet for landstransport påstår, at 30 procent af den tunge transport (varebiler, lastbiler og turistbusser) har mulighed for at køre på biogas i 2030. Det vil betyde, at biogasanlæggene skal levere i alt 10 petajoule biogas til transportsektoren. Energisektoren kalkulerer med 7 petajoule til forsyning af el til spidslast, mens Dansk Fjernvarme regner med at bruge 7 petajoule til spidslastkedler i fjernvarme. 

Formanden for Klimapartnerskabet for energiintensiv industri Michael Lundgaard Thomsen har endda udtalt, at den eneste måde, hvorpå energiintensive produktionsvirksomheder vil kunne nå regeringens målsætning om 70 procent CO2-reduktioner, er ved at skifte kul og olie ud med biogas.

På det punkt kan Ole Hvelplund fra Nature Energy ikke være mere enig.

- Vi skal væk fra det danske mantra om,  at alt skal løses via vind og sol. Biogas skal især anvendes til den energiintensive industri. Omstillingen vil aldrig kunne løses via el alene, siger han.

Transport på gas
Et andet sted, hvor biogassen har et kæmpe stort potentiale, er i den tunge transport. Det være sig lastbiler, den maritime transport og flytransport.

Klimapartnerskabet for tung transport efterlyser omkring 10 petajoule biogas i 2030.

- Gas til tung transport udvikler sig hurtigt i resten af Europa, og det vil i en årrække være et godt alternativ til benzin og diesel, siger Peter Kristensen. 

- Vi ser at de er meget længere fremme i vores nabolande, siger han.

Danmark skal altså til at komme op i gear, hvis den tunge transports grønne omstilling skal sikres. 

- Det er urealistisk, at de kan nå det, hvis ikke de ikke har biogassen, siger Ole Hvelplund

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142