23948sdkhjf

Energi-intensiv industri og tung transport skal trække læsset

- Gassen skal derhen, hvor den har størst værdi

Sådan lyder det fra Peter Kristensen fra gasdistributionsselskabet Evida.

Indtil klimapartnerskaberne tidligere på året kom med deres bud på hvordan landets forskellige sektorer lige fra energiintensiv industri, over energi- og forsyningssektoren til transportsektoren, vil kunne bidrage til at bremse klimaforandringerne  og bidrage til at Danmark når 70- procentsmålet i 2030, lå biogassens fremtid overvejende i naturgasnettet og som rumopvarmning.

Men så kom klimapartnerskaberne og tonen fik en anden lyd. Pludselig var der bud efter biogassen helt andre steder.

Klimapartnerskabet for energiintensiv industri meldte klart ud med et behov på 14 petajoule biogas i 2030. Klimapartnerskabet for landstransport påstår, at 30 procent af den tunge transport (varebiler, lastbiler og turistbusser) har mulighed for at køre på biogas i 2030. Det vil betyde, at biogasanlæggene skal levere i alt 10 petajoule biogas til transportsektoren. Energisektoren kalkulerer med 7 petajoule til forsyning af el til spidslast, mens Dansk Fjernvarme regner med at bruge 7 petajoule til spidslastkedler i fjernvarme. 

Læs også: HCS' biogassatsning i problemer

Formanden for Klimapartnerskabet for energiintensiv industri Michael Lundgaard Thomsen har endda udtalt, at den eneste måde, hvorpå energiintensive produktionsvirksomheder vil kunne nå regeringens målsætning om 70 procent CO2-reduktioner, er ved at skifte kul og olie ud med biogas.

På det punkt kan Ole Hvelplund fra Nature Energy ikke være mere enig.

- Vi skal væk fra det danske mantra om,  at alt skal løses via vind og sol. Biogas skal især anvendes til den energiintensive industri. Omstillingen vil aldrig kunne løses via el alene, siger han.

Transport på gas
Et andet sted, hvor biogassen har et kæmpe stort potentiale, er i den tunge transport. Det være sig lastbiler, den maritime transport og flytransport.

Klimapartnerskabet for tung transport efterlyser omkring 10 petajoule biogas i 2030.

- Gas til tung transport udvikler sig hurtigt i resten af Europa, og det vil i en årrække være et godt alternativ til benzin og diesel, siger Peter Kristensen. 

Læs også: Gasdrevne skraldebiler får hver sit fyldeanlæg

- Vi ser at de er meget længere fremme i vores nabolande, siger han.

Danmark skal altså til at komme op i gear, hvis den tunge transports grønne omstilling skal sikres. 

- Det er urealistisk, at de kan nå det, hvis ikke de ikke har biogassen, siger Ole Hvelplund

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Alpi investerede flittigt i 2019

Nyhedsbrev

9.178 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Online Avis Arkiv

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Ny V8’er til Herlufmagle

Rørby Johansens nye Scania R 580 V8 8x4*4 med JOAB-opbygning

Demstrup ser fremad efter udfordrende år

Hejselad til Vojens

Biodiesel på seks Q8-stationer

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

Dansk transportkoncern får bøde for levering af kopimøbler

N&K Spedition gik frem trods bølgegang i markedet

Postnord får millionbeløb af staten til at dække postomdeling

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Fynsk fragtmand fejrer 40-års jubilæum: Henrik er tredje generation

DSV opfører Europas største logistikcenter ved Horsens

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Ny administrerende direktør til MAN Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Simpel og sikker

Er du leverandør til Banedanmark?

Kel-Berg tiptrailer med suge/blæs til Ølsted & Allested

Sommerferie – men vi holder åbent

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

Niels J. Philipsen Transport A/S nye Kel-Berg hejseladskærre

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

NOPA kærre leveret til Arkil

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

To identiske opbygning til Marius Pedersen A/S

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Send til en kollega

0.187