23948sdkhjf

70 nye chaufførelever på vej til skolebænken - og ros til vognmændene

Effekten af Dekras nye erhvervsuddannelser til bus- og lastbilchauffør viser sig nu på vejene, hvor antallet af lærlinge bag rattet på uddannelsesaftaler har rundet 100

Stadig flere chauffører på de danske veje er lærlinge på uddannelsesaftale som led i erhvervsuddannelser til bus- og lastbilchauffør hos landets største private uddannelsesinstitution på transportområdet, Dekra.

Her i 2020 runder Dekra 100 lærlinge på uddannelseskontrakt, der får obligatorisk og værdifuld praktisk erfaring bag rattet for virksomheder i den danske transportsektor.

Uddannelserne begyndte for godt tre år siden, og de første faglærte chauffører tog eksamen og fik deres svendebrev i foråret.

Der starter nye hold hvert halve år. Dekra forventer over 70 nye lastbilchaufførelever på de hold, der begynder efter sommerferien.

- Alle disse nye elever kommer til at nyde godt af det gode samarbejde, vi har bygget op med virksomhederne i transportsektoren. Vognmændene påtager sig et stort medansvar for udviklingen af fremtidens danske transportbranche ved kontinuerligt at tage nye lærlinge. Hvis vi sammen fortsætter i samme gode spor, kan vi på sigt forhåbentlig skaffe Danmark alle de nye, unge chauffører, branchen efterspørger, siger chefkonsulent i Dekra, Jan Brochdorf.

Danmark mangler chauffører

Dekra har blandt andet startet erhvervsuddannelserne for at bidrage til at afhjælpe manglen på faglærte chauffører i Danmark.

Ifølge Godstransportbranchen og fagforbundet 3F mangler der 2.500 chauffører i den danske transportsektor.

Samtidig viser tal fra Dansk Statistik, at næsten halvdelen af Danmarks lastbilchauffører er 50 år eller derover og således på vej mod pension eller efterløn. Derudover kræver den generelle vækst i transportsektoren flere nye chauffører hvert år.

Nærvær og relationer

Med de nye erhvervsuddannelser udklækker Dekra en ny årgang faglærte chauffører hvert halve år.

Udover at leve op til kravene for fagligt indhold er Dekras EUD-uddannelser designet, så den tiltrækker flest mulige unge – og gør det interessant for dem at gå i skole – ved at lægge vægt på nærvær og relationer blandt undervisere og elever.

Mens praktikperioderne nærmest sælger sig selv, kan skolegangen og den teoretiske del af uddannelsen typisk være en større udfordring for de unge.

For at fastholde elevernes interesse foregår så meget som muligt af undervisningen derfor i chaufførfagets typiske omgivelser: I og ved bussen eller lastbilen.

- Ingen undervisning må kun bestå af teori, men skal være brancheorienteret og praktisk. Derfor finder eksempelvis danskfaget hos os tit sted ude ved lastbilen. De unge skal ud og røre, gøre og prøve. Ellers synes de ikke, at det er interessant. Alt det, vi er forpligtet til som uddannelse, kan gøres anderledes end på den normale måde. Det handler bare om at ansætte personale, der er med på at tænke ud af boksen og lave undervisning, der både er brancherelateret og inspirerende, siger direktør for Dekra Erhvervsskole Anja Brauner-Kristensen.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125