23948sdkhjf

Her kommer Unicons hybride betonbil

Unicon tog i går mandag den 10. august to nye hybridbiler i brug i København. De hybride betonbiler er af modellen Volvo FM 430 8x4, mens opbygningen er en Liebherr ETM 1005 F L.

Der er tale om en plug-in hybrid løsning med et 32 kWh batteri, der driver tromlen, mens bilen kører på HVO-brændstof, som udleder 90 pct. mindre CO2.



Med bilernes el-drevne tromler kan man aflæsse beton med lastbilmotoren slukket. Den el-drevne aflæsning halverer støjniveauet med 3-5 dB. De hybride betonbiler estimeres til at have et reduceret CO2-aftryk på 93 procent i gennemsnit sammenlignet med almindelige betonbiler.

Bilerne er udstyret med en lang række elektroniske systemer, som øger trafiksikkerheden. Det gælder Dynamic Steering, afstandskontrolsystem, nødbremsningssystem, ESP system, advarselssystem vognbaneafvigelse, højresvingsassistent og 360 graders kamera, der viser den udvendige zone omkring lastbilen på en skærm i førerhuset.

Ikke billigt

Det er ikke en billig fornøjelse at benytte disse hybride betonbiler. Ifølge Unicons logistikdirektør Christian Elleby koster de 50 procent mere i anskaffelsespris end en traditionelle betonbil. 

- Dertil kommer, at den også er dyrere i brug, fordi den kører på HVO som koster mere end almindelig diesel. På den anden side kan brændstofforbruget med den hybride løsning sænkes med 30 procent.

Højere totalvægt, tak

De 4-akslede hybride betonbiler må i Danmark kun køre med en tilladt totalvægt på 32 ton, mens det for den samme bil i Østrig er 36 ton og 38 ton i Luxembourg.

Derfor kunne logistikdirektøren godt tænke sig en håndsrækning fra politikerne.

- En højere tilladt totalvægt vil betyde en forbedret investeringscase, siger han. Hvis vi kan få lov til at transporteres mere pr. levering, vil det totale antal transporter kunne reduceres.

- Jeg mener,  at det er nødvendigt med en tilladt totalvægt på 36 ton for 4-akslede hybride betonbiler, hvis man skal sikre konkurrenceevnen med disse dyrere hybride betonbiler.

- Derudover kunne vi også tænke os, at de hybride betonbiler får lov til at køre i en eventuel fremtidig nulemissionszone, hvis de kører på HVO-brændstof. Det blev der åbnet for med introduktionen af miljøzoner, siger Christian Elleby.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109