23948sdkhjf

Dispensationer trækker i langdrag

Loven om skærpede miljøzoner trådte i kraft den 1. juli, men mange vognmænd ved stadig ikke, om de kan arbejde i miljøzonerne med deres specialkøretøjer

I slutningen af august mødes DTL med miljøminister Lea Wermelin (S) for at få sat skub i behandlingen af dispensationer til tunge specialbiler, der ellers udelukkes fra at køre og arbejde i miljøzoner fra 1. juli 2020.

- Inden sommerferien var der ikke givet mange dispensationer, og de blev givet på vilkår, som ikke var særlig imødekommende, siger chefkonsulent Søren Büchmann Petersen, DTL.

Mødet med miljøminister Lea Wermelin skal bruges til at forklare medlemmernes problemer. Problemet for vognmænd er, at lovgivningen omfatter alle tunge køretøjer uanset funktion og holdbarhed.

- Det er for eksempel specialkøretøjer med kran til tunge løft, slamsugere og betonpumper, som er dyre i anskaffelser og holder meget længere end andre lastbiler, anfører Søren Büchmann Petersen.

Skæringsdato i 2009

Fra 1. juli 2020 må lastbiler tidligst være registreret første gang den 1. oktober 2009, have en Euro 5-motor, være eftermonteret med et partikelfilter eller have en dispensation for at køre i miljøzoner.

I forbindelse med forårets lovbehandling udtalte miljøminister Lea Wermelin (S) sig imødekommende over for dispensationer, der kan begrundes med forsikring eller økonomi.

Det kan eksempelvis være afslag på tillægsforsikring, når producenten af køretøjet ikke anbefaler det typegodkendte partikelfilter, eller det er for omkostningstungt at skifte et specialkøretøj ud med et nyt.

Imidlertid ophober ansøgningerne sig om dispensation.

Leverandører spænder ben

- Eftermontering af filter er særlig problematisk på specialkøretøjer, som typisk kører længe med lave omdrejninger, når bilen holder stille og motoren f.eks. driver kranen, fastslår Søren Büchmann Petersen.

- Det er et argument, det er svært at komme igennem med, så længe Miljøstyrelsen kan henholde sig til, at filterleverandører mener, at der sagtens kan monteres et partikelfilter på den slags køretøjer.

- Filterleverandørerne er typisk kun villige til at yde ét års garanti. Det er alt for lidt og taler jo for sig selv, slutter Søren Büchmann Petersen.

Ordning for unikke køretøjer

Miljøministeriet ser på en særlig dispensationspraksis for unikke specialkøretøjer, der kunne behandles som en særlig gruppe køretøjer, oplyste Lea Wermelin i et folketingssvar til Kristian Pihl Lorentzen (V) midt i juli på dørtrinnet til sommerferien.

Han foreholdt miljøministeren, at de nye miljøzonekrav bringer en række vognmænd i klemme med specialkøretøjer, der har stykpris på op mod 5 millioner kr. og en levetid på 15-20 år.

- Disse vognmænd har fået markant kortere tid til at foretage investeringer i det nyeste udstyr, anførte Venstres transportordfører.

- Der har hele tiden været en forståelse for specialkøretøjer og deres opbygning og funktion. Som hidtil vil der også fremadrettet kunne tildeles en dispensation ud fra en konkret vurdering, forsikrede miljøministeren.

Længere overgangsperiode

Blandt hendes muligheder er forlængelse af overgangsperioden for disse køretøjer med lang afskrivning, som ITD foreslog før sommeren.

Blandt de øvrige muligheder er dispensation på grundlag af lastbilproducentens erklæring angående partikelfilter på det konkrete køretøj.

Transportmagasinet har mundtligt og skriftligt spurgt Miljøstyrelsen til dispensationsansøgningerne, men styrelsen vendte ikke tilbage inden deadline.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078