23948sdkhjf

Plejepersonale sad fast i grænsekø: - Det har ramt os hårdt

Det øgede pres på de danske grænseovergange går ikke kun ud over godstransporten.

Det fortæller borgmester i Aabenraa Kommune Thomas Andresen til Transportmagasinet.

- Det har ramt os hårdt, specielt fordi vi har i omegnen af 3.500 grænsependlere, og ud af dem er 120 ansat i sundhedsvæsnet i Aabenraa Kommune. Der er altså tale om nøglemedarbejdere, når det kommer til syge- og ældrepleje. Og der er det afgørende, at man kan møde ind til tiden på sit job, siger Thomas Andresen.

Samarbejde er - måske - løsningen

Borgmesteren pointerer, at et samarbejde med det tyske Landespolizei kunne have løst mange problemer. 

Faktisk arbejder Aabenraa Kommune nu på at etablere et sådant samarbejde, der ville give mulighed for - flere kilometer inden grænseovergangen - at dele trafikken op i tung trafik og almindelig biltrafik.

Et andet forslag går på, at pendlere kunne udstyres med et særligt mærke som bevis på, at de allerede har dokumenteret et anerkendelsesværdigt formål med at krydse grænsen.

- Nogle medarbejdere har været meget stressede over den uforudsigelighed, der har været forbundet med deres transporttid. Ligeledes er lastbiler dyre af have holdende i en kø, mens varerne bliver forsinkede. Det er simpelthen ikke tænkt ordentligt ind i denne her corona-strategi, at der foregår meget nødvendig transport over grænsen, siger Thomas Andresen, og fortsætter:

- Intentionerne og den pragmatiske tilgang fra politiet har hele tiden været til stede. Jeg synes, vi har haft et godt samarbejde, og jeg har selv forsøgt at samarbejde med politiet om måske at åbne nogle af de små grænseovergange for pendlerne, men det blev stoppet højere oppe i det politiske system, siger han.

Dyrtkøbte erfaringer

Turisterne, der ville ind i Danmark, skulle i starten dokumentere, at de havde planlagt seks overnatninger i Danmark, for at blive lukket ind – og meningen var, at man ville registrere hvert enkelt dokument.

Det måtte man dog hurtigt gå væk fra, da det viste sig umuligt at gennemføre i praksis.

- Der er nogle helt åbenlyse ting, vi skal tage med erfaringsmæssigt nu, fra vi er igennem den første bølge og potentielt ser frem mod den næste: Vi skal have flere spor, måske åbne flere grænseovergange, og så skal vi overveje, hvor meget vi vil kontrollere, siger Aabenraas Borgmester til Transportmagasinet.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.193