Corona-krisen har forstærket misbrug af chauffører i Europa
Lav løn og usle arbejdsforhold på de europæiske landeveje er hverdag for mange chauffører, men corona-krisen har gjort dén hverdag endnu hårdere. Det viser en ny, international undersøgelse.
Det skriver Fagbladet 3F.
Undersøgelsen, som det Internationale Transportarbejderforbund ITF står bag, afdækker, hvordan brodne kar i transportbranchen har brugt corona-krisen til at trykke løn- og arbejdsvilkår yderligere ned mod bunden.
Omfattende social dumping i transportbranchen i EU er velkendt. Det er også velkendt, at politikerne forsøger at gøre noget ved det.
I Danmark er det sket med en ny, strammere godslov, der blev vedtaget før sommer. I EU med vejpakken, der blev vedtaget for nylig i EU-parlamentet. Pakken skal bekæmpe løndumping og elendige arbejdsforhold på de europæiske landeveje.
ITF’s generalsekretær, Stephen Cotton, slår fast, at den nye rapport afdækker chokerende misbrug af mennesker og dokumenterer, at der forekommer menneskehandel i europæisk transport.
- Længe før corona var den europæiske transportbranche plaget af udnyttelse af chauffører og brud på menneskerettighederne. Corona-krisen har forstærket misbruget, og vores undersøgelse har udstillet den pandemi af udbytning som foregår på de europæiske veje, siger Stephen Cotton.
Gennem interview med chauffører afdækker rapporten, hvordan corona-krisen har forstærket udnyttelsen og forringet arbejdsvilkår og løn.
- Det er alarmerende, at menneskehandel er et voksende problem i sektoren. Vi har mange sager, hvor chauffører uden for EU er blevet menneskehandlet ind i østeeuropæiske lande og så tvunget til at arbejde i EU for en lav løn på falske papirer og ingen mulighed for at slippe ud, siger han
Udover ITF står det internationale fødevareforbund, IUF, og det hollandske transportarbejderforbund FNV-VNB, bag undersøgelsen, hvor chauffør-interview har afsløret et omfattende misbrug af de udenlandske chauffører, som bringer varer rundt i EU.
Undersøgelsen rummer et helt katalog over misbrug af chauffører fra Ukraine, Hviderusland, Usbekistan, Tyrkiet, Filippinerne og andre lande uden for EU. De er ansat på østeuropæiske kontrakter på trods af at de næsten udelukkende arbejder i Vesteuropa.
De bliver tvunget til at underskrive kontrakter på sprog, de ikke forstår og til en løn på 100-600 euro om måneden.
Chauffører bliver tvunget til at hvile, sove, spise og leve i deres køretøjer i flere måneder.
De har ikke adgang til rent vand eller toiletter og får falske ansættelsespapirer.
Chauffører bliver truet med vold eller økonomiske sanktioner, hvis de fortæller myndighederne om deres vilkår. Og så bliver mange chauffører tvunget til at arbejde langt ud over gældende køre-hviletids-regler.
- Chaufførerne kører med vigtige forsyninger: Mad medicin og tøj. Varer, der er produceret af nogle af de største virksomheder i verden. Europæiske regeringer og multinationale virksomheder kan ikke længere vende det blinde øje til udnyttelsen, siger Stephen Cotton, der opfordrer transportfirmaerne og deres kunder til at stoppe misbruget.
Kilde: Fagbladet 3F