23948sdkhjf

Vi har prøvekørt: Nye Volvo'er er værd at vente på

Der er bedre plads og bedre komfort i Volvos helt nye FM- og FMX-lastbiler.

Sådan konkluderer Transportmagasinets testkører efter en kort prøvekørsel af de nye lastbiler i sidste uge.

Testbilerne, som var opbygget på fabrikken i Gøteborg, har blev fragtet til Danmark til en præsentation i sidste uge. Der var tale om en FM 300 med 18 pallers kasseopbygning med 24,4 ton totalvægt og en FMX 500 med kroghejs og container. I alt 32 ton totalvægt.

Testen skulle oprindelig have fundet sted i marts, men corona-krisen satte en stopper for de planer.

Før-serie modeller

Nu er nogle eksemplarer af nye lastbiler i Danmark. Der er dog tale om før-serie modeller til præsentationen og de første tests. Kunder kan først bestille de nye biler i efteråret. Serieproduktionen går i gang straks i det nye år.

De to lastbilsmodeller er bedst kendt som Volvos entreprenør-biler - og de har den samme platform. Bilerne kan fås i et væld af førerhus-størrelser (længder og højder).

FM/FMX-modellerne fik ikke som FH-udgaven nyt førerhus ved FH-lanceringen i 2013, men det sker nu, hvor det større FH førerhus er blevet tilpasset FM og FMX.

Mindre vendediameter

Det betyder også forbedret sikkerhed. Større styrevinkler for biler med pusher- og løbeaksler sikrer også mulighed for forbedret manøvredygtighed og mindre vendediameter. Ekstra fint i FMX entreprenørbiler - så som en kort blokvognstrækker.

I vores testforløb, som dog kun levnede mulighed for to gange en halv times kørsel på den københavnske vestegn - og ikke i terræn i denne omgang - oplevede vi netop den forbedrede komfort gennem et mærkbart lavere støjniveau (minus to decibel) og nye, velstøttende/komfortable sæder.

Man vælger mellem tre kørselsopsætninger: economy, standard og performance. Man kan yderligere vælge off road og heavy duty til brug for entreprenørkørsel og blokvognskørsel - samt eventuelt I-Save.

Bedre ratindstilling

Dertil det nu indstillelige rat via to trin på en pedal i gulvet - hvor første trin var for knækvinklen på rattet og nederste trin for op/ned -justering. Med andre ord sikres man en fin kørestilling - og vi skal her også nævne det blødt skiftende automatgear.

På FM udgaven foregik valg af gear (frem, bak, neutral) via kontakter på instrumentbrættet, mens der på FMX-udgaven var gearvælger til højre for førersædet som i den større FH.

Samtidig har Volvo opgraderet designet med blandt andet med større Volvo jernmærke og nye forlygter med mulighed for LED teknik for bedre udsyn om natten.

Samme adaptive LED-lys, som fås til den nye FH med automatisk op- og nedblænding, fås dog ikke i FM og FMX; men der er dog nye ekstralygter.

Forbedret udsyn

Udsynet fra kabinen er i det hele taget endnu bedre på grund af større ruder. Faktisk er der 10 pct. mere direkte udsyn - og mulighed for op til otte kameraer for optimalt sikkerhed overfor svage trafikanter.

Dertil er der sænket dørlinje og nye spejle med større afstand mellem bil og spejlhus. Døren åbner nu 90 grader og forbedrer ind- og udstigning - og nu med belyste alu-belagte trin med øget skridsikkerhed.

Mere plads i kabinen

De to modellers førerhus-volumen er øget med op til én kubikmeter, hvilket giver bedre komfort og mere plads til at udfolde sig.

Der er nu 50 procent bedre aflæggeplads i kabinen. A-stolperne er nu lodrette, hvilket er med til at forbedre udsynet. Ny glasluge betyder mere lys kabine. Og så er der via bedre isolering kommet den omtalte mindre støj og dermed bedre komfort.

Mere til flere chauffører

Volvo Truck peger på den udtalte mangel på chauffører i Europa samt den stigende efterspørgsel på transport. Undersøgelser viser, at 20 pct. af alle chaufførjob i Europa er ubesatte.

Med de nye FM- og FMX modeller kan man få billigere og nærmest lige så komfortable biler som FH - der kan løse mange regionale opgaver og samtidig sikre lettere indstigning med kun to trin.

Det vil blandt andet sige, at mange ældre chauffører kan fortsætte jobbet i en bil, hvor der er lettere adgang end for eksempel FH med flere trin op til førerhuset.

Udover det nye førerhus har Volvo FM og Volvo FMX fået mange af de samme funktioner i instrumentdisplayet som deres større Volvo FH søstre.

Digitalt display

Chaufførens område har nu en helt ny grænseflade til information og kommunikation, der har til formål at gøre det lettere at få et overblik over og styre de forskellige funktioner. Displayet er digitalt med en fint indpasset 12 tommer display i hovedinstrumentet samt ni tommer touchscreen midt på instrumentbrættet, der gør det nemmere for chaufføren at vælge de nødvendige oplysninger.

Skærmen kan indeholde fire splitskærme, der leverer infotainment, navigation, transportoplysninger og kameraovervågning.

Funktionerne kan også styres via knapper på rattet og via stemmestyring. Nye betjeningsknapper på rattet omfatter bl.a. Downhill Cruise Control og indstilling for overhastighed.

Adaptiv fartpilot

På displayet kan man indstille afstandsmåler til den forankørende bil i forbindelse med adaptiv fartpilot (som kan slås fra) og sidestribealarm. Der er tillige skiltegenkendelse samt lastindikator.

Dertil kommer indstilling i forbindelse med brug af Dynafleet (som snart hedder Volvo Connect) samt anvendelse af app’s via Apple Car Play og Android Auto 10, som Tom Tom navigationen er bygget op omkring.

Mere plads til opbevaring

Den nederste køje i det lange førerhus er placeret højere op end tidligere, hvilket giver større komfort og skaber yderligere opbevaringsplads nedenunder. Dagførerhuset har et nyt 40-liters opbevaringsrum med indvendig belysning på bagvæggen. Der er også nye kopholdere samt plads til store flasker.

Komforten i førerhuset er forbedret gennem et sensorstyret klimaanlæg med et kulfilter, som forbedrer luftkvaliteten.

Kørslen lettes også med en forbedret Adaptiv Cruise Control (ACC) til hastigheder helt ned til 0 km/t. ACC kan slås fra for at opnå bedre brændstoføkonomi, men det kan ikke anbefales. Efter stop skal man træde på gaspedalen for at genoptage ACC. Nævnes skal også cruise control til kørsel ned ad bakke, der automatisk aktiverer bremserne, når der er behov for ekstra bremsekraft for at opretholde en konstant hastighed.

38 ton forstærket bogie

Det elektroniske bremsesystem (EBS), som er en forudsætning for sikkerhedsfunktioner såsom kollisionsadvarsel med nødbremse og elektronisk stabilitetskontrol leveres standard på de nye lastbiler. Volvo Dynamisk Styring med sikkerhedssystemerne sporassistent og stabilitetsassistent fås som ekstraudstyr.

FMX fås i mange udgaver og opbygninger - f.eks. med op til 38 tons forstærket bogie, løftbar bogieaksel og ny tandemaksel og som noget nyt øget forakseltryk på 10 tons med fuld luft, som skulle være en Volvo specialitet. Nævnes skal også brændstofbesparende enkelt-reduktions tandemaksel (op til 100 tons).

De to biler er udstyret med kendt teknik - med seks-cylindrede dieselmotorer. FM med 330 hk maskine passer godt til regional kørsel og med et godt drejningsmoment er den letkørt og de 24 tons totalvægt havde den ingen problemer med på vores korte teststrækning. FMX-testbilen med 500 hk er noget af et power-stykke, og bilens 32 tons mærkede vi ikke meget til. Optimalt havde været en afstikker til en grusgrav, men det må blive næste gang.

Alternativ energi

I Danmark fås Volvo FM/FMX også med den gasdrevne LNG-motor (flydende naturgas), der tilbyder brændstofeffektivitet og ydeevne på niveau med Volvos tilsvarende diesellastbiler, men med en lavere klimapåvirkning. Det er dog så som så man tankningsmulighederne.

Natur- og biogasmotoren kan køre på enten biogas, hvilket reducerer CO2 med op til 100 pct. eller naturgas, der reducerer CO2-emissionerne med op til 20 pct. sammenlignet med Volvos tilsvarende diesellastbiler.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08