23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Klimapres for højere totalvægte

Cementproducent ønsker en højere totalvægt, fordi man investerer i miljøvenlige betonbiler; men DTL foreslår 40 ton totalvægt for 5-akslede lastbiler - uden øget vejslid

KLIMA - Aalborg Portland/Unicon forsøger at få forhøjet vægtgrænsen fra 32 ton til 36 ton for en 4-akslet betonkanon, der kører og arbejder klimavenligt i forhold til almindelige dieseldrevne beton-køretøjer.

DTL har et andet forslag: Forhøj vægtgrænsen for 5-akslede lastbiler fra 32 t til 40 ton.

- Det vil være til fordel for klimaet og trafiksikkerheden, da der kan medbringes mere gods på hvert læs, hvilket vil nedbringe antallet af ture, anfører underdirektør Ove Holm, DTL.

Det vil give muligheder for større eksempelvis kranlastbiler og betonkanoner. Med 40 ton totalvægt fordelt på fem aksler ændres der ikke på akseltrykket, som uændret vil kunne holdes på 8 ton i gennemsnit. Dermed behøver man ikke at diskutere vejslid.

Der findes ikke mange femakslede lastbiler hertillands, fordi deres vægtgrænse er den samme som for fireakslede. En forhøjelse til 40 ton vil give mere læs, færre ture, større produktivitet og mere fleksibilitet, fremhæver DTL.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.189|instance-web01