23948sdkhjf

Ny Scania R500 skal køre med pærevælling

Sejlstrup Entreprenørforretning, Vrå Mørtelværk, VM Mørtel, Sejlstrup Transport... Man skal holde tungen lige i munden for at holde styr på de mange forskellige aktiviteter i det, der i 1956 startede som en maskinstation og entreprenørforretning i Sejlstrup mellem Hjørring og Løkken, og som i dag har udviklet sig til en koncern med en pærevælling af forskellige aktiviteter i entreprenørbranchen.

Se bare, hvad der står på listen: anlægsarbejde, mørtelproduktion, slamsugning, kloakarbejde, grundvandssænkning, fjernvarme, naturgas, jordsortering og -flytning, betonknusning, havefræsning, snerydning, salg af sand, grus, granitskærver, bark, kalk, flis, genbrugsmaterialer og meget, meget mere ...



Fælles for alle aktiviteter er, at de kræver masser af transport, og det sørger en vognpark på 22 trækkende enheder samt en masse påhængsvogne, kærrer og trailere for.

Vognparken består næsten udelukkende af svenske lastbiler, og for nylig kom der endnu en Scania ind i flokken, en Scania R 500 B8x4*4, som chauffør Morten Kern får fornøjelsen af fremover.

Hollandsk hejselad

Bilen er leveret af Stiholts lastbilsælger Peter Munkholm og opbygget af SR Hydraulik med et hollandsk LCH hejselad med højtip - det vil sige, at det kan tippe op til lodret.

Det er en funktion, der er strengt nødvendig, for bilen skal nemlig køre med op til 19 ton tunge mørtelsiloer, der fyldes med frisk mørtel på Vrå Mørtelværk og køres ud til byggepladser i hele Vendsyssel og afsættes lodret direkte på pladsen.

Bilen er desuden udrustet med VBG-træk, så den kan have en ekstra, lastet mørtelsilo med på en 3-akslet overføringshænger.

Når bilen ikke kører med mørtelsiloer, deltager den i de øvrige forefaldende kørselsopgaver i koncernen med forskellige typer containere.

Klassisk specifikation

Specifikationerne på den nye Scania er efterhånden blevet klassisk for en alsidig entreprenørbil fra Södertälje. Den består af en drivline med en 13-liters, 6-cyl. rækkemotor på 500 hk/2.550 Nm, 14-trins GRS905-gearkasse med to krybegear og fuldautomatisk Opticruise gearskiftesystem, RB662 tandembogie med udveksling 2,92:1 samt tvær- og langsgående differentialespærrer

Chassiset har fuld luftaffjedring på alle fire aksler, F957 dobbelt chassisramme, styrbar og hævbar bogieaksel bag tandem.

Førerhus er et CR20 højt placeret sikkerhedsførerhus med højt tag. Der er premium førerstol med indbygget ventilation. Chaufføren har fået fuld læderpakke, premium infotainment-system på 4x20 watt med integreret navigation.

Der er udvendige opbevaringsskabe i begge sider, køleskab, opbevaringsmodul, LED-for- og baglygter mm.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.062