23948sdkhjf

Vi har prøvekørt: Ny Volvo-topmodel med råt look kræser for chaufføren

Volvo Trucks lancerer nu den nye FH-serie - forsinket næsten et halvt år på grund af corona-krisen. Transportmagasinet har prøvet topmodellen FH 16 med 750 hk.

- Dette er vores største lancering nogensinde i Volvo Trucks. De vil få en enorm indflydelse på vores kunders rentabilitet og konkurrenceevne, både i forhold til at få opgaver og til at tiltrække de bedste chauffører.

Sådan sagde Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks efter den første præsentation af de nye modeller Volvo FH, FH 16 samt FM og FMX. Det var i februar 2020 - og vi journalister skulle have prøvekørt de nye lastbiler i Göteborg i begyndelsen af marts; men så kom Corona krisen og forsinkede hele lanceringen af de nye lastbiler. Først nu er de demo-versionerne klar til at blive vist frem for os journalister, men også forhandlerne, sælgerne og kunderne.



Corona-krisen lukkede Volvo-fabrikkerne i seks uger - og udskød lanceringen i næsten seks måneder.

Nu er de nye lastbiler kommet til Danmark - og netop nu er de på vej rundt til landets Volvo Truck forhandlere til åbent hus-arrangementer.

Halv time i den nye FH 16

Transportmagasinet blev inviteret til en kort test af nyhederne herhjemme for nylig.

I sidste nummer havde vi fokus på de nye FM og FM-X modeller. Denne gang er det den nye FH 16 model med 750 hk, som vi kikker nærmere på. Det er topmodellen i FH serien.

Vi må sige, at her er tale om en lastbil med masser af overskudskraft, fornem komfort og med en opdateret instrumentering.

Ikke på kompromis

Volvo beretter selv, at den nye FH16 kombinerer nye sikkerhedsfunktioner, et arbejdsmiljø med fokus på chaufføren og de nyeste teknologier for at sikre kunderne en øget produktivitet.

Den nye flagskibsmodel hører er designet med chaufføren i tankerne.

- Med den nye generation har vi skabt en samlet pakke, der ikke går på kompromis med hverken hestekræfter eller brændstofeffektivitet, komfort eller stil, sagde Roger Alm.

Adaptive LED lygter

Det er udvendigt, at der er sket mest, når det gælder design. Nu har Volvos V-formede forlygter krystal-lignende effekter. Man kan adaptive LED-lygter, som selv indstiller lyskeglen, så man ikke blænder de modkørende.

Fjernlyset justeres, når kameraet og radaren registrerer andre køretøjer, eller når kameraet registrerer ændringer i lysmængden omkring lastbilen.

Vognmand Henrik Guldager deltog sammen med andre europæiske vognmænd i en test-gruppe, hvor man blandt andet kørte i den nye FH til Spanien og retur - og ikke en eneste gang skulle Henrik Guldager selv blænde ned for fjernlyset. Det skete automatisk!

Mere rå fremtoning

Frontgrillen er ændret i FH 16 med kraftige lodrette køleribber, der giver et råt look. Volvo kalder det for "vandfalds" look’et. Samtidig er forlygtehusene blevet placeret lidt længere ude i siderne for at give bilen forbedret aerodynamik.

Selv om designet er nyt - så indeholder det faktisk elementer fra tidligere lastbilsgenerationer - bare forbedrede.

Den første FH lastbil kom på markedet i august 1993 og var et kvantespring i forhold til den tidligere F-serie med F10, F12 og F16. FH var også et internationalt springbræt for Volvo Trucks.

44,4 ton totalvægt

FH 16 har altid været toppen af modelprogrammet - og allerede i 2011 blev udgaven med 750 hk lanceret. Den fås stadig; men FH 16 fås også med 550 og 650 hk.

Der var kun mulighed for en kort test på en halv time i den nye FH16 -en smagsprøve; så vi vil spå snart muligheden byder sig vende tilbage med en uddybende test af FH 16 og de andre nye Volvo-modeller.

Vores testbil vejede 44,4 ton, og det er ikke et problem for den kraftige 750 hk lastbil. Denne motor er bygget til tunge transporter som for eksempel sværgods og vindmølledele.

Vi kørte med 44 ton i form af grus på tiptraileren, der var udlånt af DSV. For FH16 er det en transport i den lette genre.

Ny teknologi

Teknikken i FH 16 er stort set uændret, men man kan vælge nye akselkonfigurationer - bl.a. en ny 38 ton bogieaksel, løftbar bogieaksel og nye krybegearsfunktioner.

Øget lastkapacitet for forakslen og løbe/pusher-aksler med bedre styrevinkler forbedrer både manøvredygtigheden og produktiviteten i den nye Volvo FH16.

Man kan også kombinere den 16-liter store motor med forbedret manøvredygtighed, den nyeste sikkerhedsteknologi og mere assistance til chaufføren.

Mere digital

I kabinen er der også sket en masse. Der er blandt andet nye farvesammensætninger og trim. Der er nye opbevaringspladser og et digitalt 12 tommer instrumentdisplay i høj opløsning.

Som chauffør kan man vælge mellem fire forskellige skærmvisninger, afhængigt af kørselssituationen og de oplysninger, man ønsker at få vist.

Desuden kan man vælge at få et 9 tommer sidedisplay med infotainment, navigation, transportoplysninger og kameraovervågning.

Flere betjeningsmuligheder

Displayet er let tilgængeligt. Man kan vælge at bruge betjeningsknapperne på rattet, gennem stemmestyring eller direkte via touchscreen og skærmens kontrolpanel.

I den nye model har I-Shift-gearvælgeren fået et nyt design med oplyste gearvalgssymboler og nye køreprogrammer til at opnå forbedret ydelse.

Sikkerheden er forbedret med cruise control (fartpilot) til kørsel ned ad bakke. Den indstiller en maksimal hastighed for at forhindre uønsket acceleration - netop når man kører ned ad bakke. Adaptiv Cruise Control (ACC) fungerer nu ved alle hastigheder ned til nul km/t.

Forbedret sikkerhed

Det elektroniske bremsesystem (EBS), som er en forudsætning for sikkerhedsfunktioner såsom kollisionsadvarsel med nødbremse og elektronisk stabilitetskontrol, leveres nu som standard.

Volvo Dynamisk Styring med sikkerhedssystemerne sporassistent og stabilitetsassistent fås som ekstraudstyr.

Den nye Volvo FH16 har også skiltegenkendelse. Systemet registrerer skilte såsom overhaling forbudt, hastighedsgrænse og vejtype. Udsynet kan forbedres med et kamera i passagersiden, der giver et ekstra udsyn til siden af lastbilen i sidedisplayet.

Flexi-Guld kontrakten

Den hurtige udvikling af tilsluttede tjenester giver transportvirksomheder helt nye måder at øge køretøjets driftstid på og forbedre brugen af lastbilen.

Volvo Trucks har nu introduceret Volvo Flexi-Guld-kontrakten, der tilbyder samme dækning som Volvo Guld-kontrakten til samme forudsigelige pris; men man opnår større fleksibilitet - tilpasset kundernes skiftende kørselsbehov.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156