23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Letkørt varebil med overraskelser

Vi har testet den første kinesiske el-varebil i Danmark, Maxus EV80. Dens store styrke er rækkevidden og prisen. Samlekvaliteten er ikke som tysk standard, og der er en del detaljer, som overrasker her i 2020.

Det meste elektronik, som vi bruger i det daglige, er produceret i Kina. Man behøver bare at se på sin mobiltelefon. Derfor er den ingen grund til at vrænge på næsen over, at den første store elektriske varebil i Danmark også er kinesisk.

Den hedder Maxus EV80, som i øvrigt allerede oplever en pæn succes i Norge og Sverige. Det er én af verdens største bilkoncerner, der står bag Maxus, nemlig SAIC, der i forvejen ejer blandt andet den hæderkronede britiske sportsvogn MG og bygger biler sammen med Iveco og Volkswagen.

Norske RSA er importør af Maxus i Norden, og den danske organisationen, som skal sælge og servicere Maxus, er datterselskab af RSA med Steffen Vilstrup som leder. Han har en fortid fra Fiat Danmark.

- Det er meget svært at sætte tal på, hvor mange biler vi kommer til at sælge i år, fordi vores biler først begynder at komme her i efteråret; men planen er, at vi skal sælge så mange som muligt, siger Steffen Vilstrup.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047