23948sdkhjf

Da verden lukkede ned gik Logitrans online

I februar lukkede Logitrans’ fabrik i Kina ned på grund af coronavirus. Administrerende direktør Gitte ­Kirkegaard troede dengang, at virussen ville blive i Kina. 14 dage senere havde den spredt sig og berørte nu også Logitrans’ eksportmarkeder i USA og Tyskland. Det fik hende til at tænke i alternativer.

Virksomheden producerer og sælger palleløftere og andet internt transportudstyr og tager ofte på messer, hvor produkter bliver præsenteret for potentielle købere. En aflyst messe i Tyskland blev startskuddet til Logitrans’ svar på coronakrisen.

– Det, vi normalt gør, var ikke længere muligt, så vi måtte tænke anderledes. Derfor afholdt vi en virtuel messe, hvor vi præsenterede produkter, vi ellers ville have haft med på de normale messer, siger Gitte Kirkegaard.

Den virtuelle messe udviklede sig til webinarer med to formål. Dels blev de brugt til at fortælle Logitrans’ slutkunder om virksomhedens produkter. Dels skulle de uddanne virksomhedens forhandlere i produkterne.

Under normale omstændigheder rejser Logitrans’ sælgere i USA rundt til kunder og fremviser produkter, men på grund af coronarestriktionerne var det ikke længere muligt. Derfor afholdt Logitrans også onlinemøder med kunder på enten Skype eller Microsoft Teams.

Besværligt hjælpepakke-forløb

Logitrans har kun søgt om hjælpepakker på ét af deres eksportmarkeder – nemlig det amerikanske. Og ifølge Gitte Kirkegaard har det været et besværligt forløb.

– Vi ved endnu ikke, om vores ansøgning er godkendt. I USA skal virksomheder søge hjælpepakkerne via banken, og vores bank er ikke godkendt til at udbetale dem. Derfor har vi søgt igennem det danske konsulat i Chicago, men vi har ikke hørt noget nyt. Så det er lidt op ad bakke, siger Logitrans-direktøren.

Hun fortæller, at hjælpepakken vil kunne dække op mod 600.000 – 700.000 danske kroner.

Prisen for krisen

Logitrans eksporterer til i alt 55 markeder, og derfor ramte det også virksomheden hårdt, da store dele af verden lukkede ned. Den sidste uge i februar var den bedste hidtil for ordreindgang. Men coronakrisen bankede midt i marts virksomheden tilbage på indeks 30 i forhold til sidste år, og sådan fortsatte det syv uger frem.

Nu går det dog fremad igen.

– De sidste seks uger har vi faktisk ligget på indeks 70 i forhold til sidste år. Så det er begyndt gå bedre nu, siger Gitte Kirkegaard.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business

Kilde: DI Business

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.079