23948sdkhjf

En lastbil burde slet ikke være opfundet

Miljø og klima fyldte meget, da Kjøbenhavns Vognmandslaugs oldermand aflagde sin beretning, og han var bestemt ikke altid enige med de politikere, som styrer København.

Langt om længe lykkedes det Vognmandslauget at holde årets laugsforsamling. Den blev aflyst i foråret; men er så blevet holdt i går torsdag den 24. september.

Atter engang var det oldermand Jørgen K. Jensen, der aflagde beretningen , da han fortsat er foreningens førstemand - selv om han fratrådte sidste år. Da ingen ville afløse ham, tog Jørgen Kjeld Jensen en tørn til. Og atter engang optog miljø- og klimaspørgsmålene en stor del af beretningen.

- Efter klimaprofeternes opfattelse burde en lastbil slet ikke være opfundet, gjaldede det fra talerstolen.

- Lastbilen sviner alt for meget, selv om de nyeste lastbilmodeller næsten er i stand til at rense forurenet luft. Hvis den teknologiske udvikling fortsætter i samme hast, vil lastbilerne snart overhale enhver nok så ambitiøs klimaindsats inden om. Måske burde klima-ideologerne begynde at koncentrere sig om de mere nære og mere håndgribelige ting - for eksempel udstødningen af metangas fra pruttende og bøvsende køer, som bestemt ikke gør luften renere og mere lugtfri.

- Det hedder natur. Men den slags urenheder bør i klimaets hellige tegn omgående forbydes sammen med de røde bøffer, som er en af de største klimasyndere. Vi bliver nok snart ved lov pålagt at tilslutte os den veganske trosretning. Jordens undergang kommer tættere og tættere på hver gang, vi sætter tænderne i vores livretter.

Forudsætning for metroen

Som et eksempel på, at lastbilerne er uundværlige, nævnte oldermanden bygningen af den københavnske metro.

- Lastbilernes effektive flytning af mange millioner tons jord var forudsætningen for bygningen af den helt igennem miljørigtige metro, som de københavnske politikere praler så meget af og med stolthed viser frem for borgmestre i andre storbyer.

- Endnu har ingen af politikerne nævnt, at det kæmpemæssigt store projekt ikke kunne lade sig gøre uden anvendelser af effektive lastbilerne. Stemme- og prestigemæssigt kan det åbenbart ikke svare sig at satse på de nødvendige vognmænd og chauffører.

Galajslaver på pramme

- En anden stor klima- og vognmandsmæssige udfordring er etableringen af den kunstige ø Lynetteholmen nord for Refshaleøen.

- De røde og grønne partier i Borgerrepræsentationen er allerede begyndt at brokke sig over, at det vil indebære en strøm af lastbiler til jordkørsel de næste mange år. Nogle mener, at transporten af de beregnede 80 millioner tons jord, som skal fyldes i Øresund og danne den kunstige kæmpe-ø, bør foregå ad vandvejen med pramme.

- Noget lignende har de gjort i London med en ekstraomkostning på 470 millioner kr. Overborgmesteren har også bakket om den dyre løsning med brug af pramme. Næste skridt bliver vel, at han gør brug af galajslaver med rå muskelkraft på en 3F-overenskomst!

Københavns Frilandsmuseum

Borgerrepræsentation fik mange ord med på vejen af Jørgen Kjeld Jensen, ikke mindst fordi politikerne gerne vil begrænse erhvervstrafikken i København.

- Vognmandslauget og andre erhvervsorganisationer har i en følgegruppe søgt at presse lidt fornuft ind i knolden på de politikere, som vil gøre Middelalderbyen til et københavnsk Frilandsmuseum.

En unik og smuk og i øvrigt meget dyr bydel vil miste sin charme og tiltrækningskraft, når den bliver ramt af butiksdød og mangel på daglige fornødenheder. Ingen gider at bo i et område, der ligger øde hen.

Den grønne bølge er i sit udgangspunkt fornuftigt nok, men pas nu på, at den ikke bliver så kraftig, at den som en anden tsunami oversvømmer og ødelægger alle de goder, som vores velfærdsamfund har opbygget, sagde han.

Tager endnu et år

For et år siden lovede Jørgen K. Jensen, at han kun ville tage et år mere som oldermand; men den gik ikke.

- Vores kyndige dirigent André belærte mig om, at jeg var valgt for en to-års periode. Altså bliver jeg på posten endnu et år; men jeg lover jer, at det bliver den sidste.

Hvem afløseren bliver, vides ikke endnu; men Jørgen Kjeld frygter, at "samfundet" kan være på vej til at fjerne titlen "oldermand".

- Personligt tror jeg, at oldermandstitlen kan komme i fare. Flere foreninger har allerede afskaffet titlen som formand med forkvinde. Hvem ved? Måske skal vores gamle, hæderkronede Laug ledes af en oldfrue. Heldigvis er den titel garanti for kvalitet, sluttede oldermanden sin næstsidste beretning.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14