23948sdkhjf

Vognmand tryller et minut om til en million på bundlinjen

Viggo Petersens Eftf. i Taastrup har de seneste tre år arbejdet med et leanprojekt, som igen i år har sikret virksomheden et flot plus på bundlinjen på 3,3 mio. kr. før skat.

Projektet har været med til helt grundlæggende at ændre virksomhedskulturen fortæller ejer Kristian Skov Petersen.

- Før i tiden var ledelse lidt ligesom at famle i mørke – man havde da nogle formodninger, men der var ikke håndgribelige data til at bakke de formodninger op, og man kendte reelt ikke problemernes fulde omfang eller påvirkning på forretningen. Den viden har vi i dag, og det har gjort den store forskel, fortæller han til Transportmagasinet.

Holder øje med afvigelser

Virksomheden indsamler konstant data på stort og småt, og dermed bliver forretningen og dagligdagen målbar på en måde, som ikke tidligere har været muligt i samme skala.

- Når der sker en afvigelse, så ser vi det med det samme i det system, vi har bygget op. Hvis chaufføren en dag er nødt til at holde og vente i 20 minutter, før han kan læsse af, så er det jo bare det, der kan ske - men hvis det sker fem dage i træk, så kan vi fange tendensen i vores systemer. Og så bliver vi nødt til at kontakte kunden for at høre, hvad det er, der sker hos dem. For det er kostbart, fortæller Kristian Skov Petersen.

Et minut er lig med en million

Der er nemlig store summer at hente på at sørge for, at dagligdagen glider så let som muligt. Det er en af de store fordele ved at arbejde med lean-tænkning.

- Hvis vi, alene i vores stykgods-distribution, finder ud af at effektivisere vores proces med aflæsning ude hos kunderne, så vi kan spare ét minut pr. gang – så er det 1 mio. kr. direkte ned på bundlinjen, fortæller Kristian Skov Petersen, og tilføjer:

- Det skal ikke ske ved, at vi skal løbe hurtigere, men simpelthen ved at gøre tingene smartere.

Derved kommer han også det dårlige ry, som lean har fået gennem de seneste år, i forkøbet. For hvor lean for 15 år siden bare betød, at folk skulle til at arbejde hurtigere, så kan lean i dag for eksempel betyde, at virksomheden skal investere penge i tiltag, som hjælper medarbejderne til bedre at løse de daglige opgaver.

- Hvis en chauffør for eksempel har fået en skade, så kan det være, fordi han har fået en ny bil, som han ikke er helt fortrolig med endnu, og som adskiller sig fra det, han er vant til, siger Kristian Skov Petersen, og fortsætter:

- I gamle dage ville jeg tænke, om vi virkelig havde råd til at have en instruktør gående en hel dag sammen med en chauffør. Men i dag ved jeg, at de penge er godt givet ud, fordi det giver færre skader og færre stop, når chaufføren er fortrolig med bilen.

Ny form for ledelse

Dermed er der også tale om en ny måde at lede medarbejderne på, hvor det ikke er den enkelte ansatte, der står for skud, men hvor processen i stedet bliver hevet i forgrunden.

- Sagt helt kort styrer vi forretningen på at finde afvigelserne og løse dem i stedet for at give skideballer. På den måde ved chaufføren også, at det aldrig er noget personligt – for når vi kommer og påpeger noget, er det udelukkende på baggrund af data, og så kan vi i fællesskab finde en løsning derfra, siger Kristian Skov Petersen.

Lean-arbejdet stopper ikke her, forsikrer han.

- Det har taget tre år at nå hertil, og nu går vi efter at hente en million om året. Vi skal finde det minut, uden folk bliver stressede. Det er vigtigt for mig: Det handler ikke om, at medarbejderne skal løbe hurtigere. Det handler om for eksempel at lave hurtigere sorteringsprocesser på godset, så chaufføren kan komme hurtigere ud ad døren uden at blive stresset af den grund, siger Kristian Skov Petersen.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078