23948sdkhjf

Arla først med den store elektriske lastbil

Danmarks første store el-lastbil er en MAN eTGM, som siden den 28. september har leveret mælk på Amager

Fremover vil en elektrisk lastbil køre mælk ud til danske forbrugere. Arla har sat gang i et forsøg, hvor man tester Danmarks første elektriske lastbil over 18 ton. Bilen kører ikke bare på strøm, men på "grøn strøm", da Arla har købt grønne certifikater, der garanterer, at den strøm, der lades, er fra vindmøller.

- Vi er stolte over at kunne præsentere Danmarks første store el-lastbil som en del af vores distribution, sagde Arlas logistikdirektør Bo Svane, da han forleden sammen med transportminister Benny Engelbrecht sendte bilen ud på den første egentlige tur.

- Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på grøn energi. El-lastbilen her er en af de muligheder, vi tester.

Transportministeren var meget begejstret for Arlas initiativ, som "er med til at bringe Danmark ind i en grøn fremtid."

- Vi er netop gået i gang med at forhandle om en kilometerbaseret vejafgift for transportbranchen i Danmark. Endnu ved vi ikke, hvordan den ender med at blive; men er ingen tvivl om, at lastbiler, der kører på el og brint, vil slippe langt billigere. Det ligger i vores oplæg, at der er en markant rabat til de biler, der kører mest grønt, lovede ministeren.

- Jeg er sikker på, at vi de kommende år vil se batteriteknologien udvikle sig, så lastbilerne vil kunne køre endnu længere distancer pr. opladning.

En ægte el-lastbil

Hos MAN vækker Arlas forsøg med el-lastbiler både stolthed og glæde.

- Vi er naturligvis stolte over at kunne levere den første el-drevne lastbil over 18 ton i Danmark, sagde MANs salgsdirektør Frank Nielsen, og tilføjede:

- Vi er rigtigt glade for vores langvarige samarbejde med Arla, som nu viser vejen med grøn transport og dermed bliver vores første el-lastbilskunde.

Arlas nye MAN eTGM kører 100 procent på el fra store batteripakker placeret under lastbilens bund. Der er altså ikke tale om en hybridløsning, hvor en traditionel dieselmotor producerer el.

Forsøg også med biogas

Arla råder over cirka 200 lastbiler, som kører mælk ud til godt 2.600 detailbutikker i Danmark hver eneste dag. Derfor har Arla taget en række forskellige initiativer for at undersøge mulighederne for at køre grønt.

Sidste år blev to biogaslastbiler sat ind i distributionen som et forsøg.

- Det forsøg går godt. Der er foreløbig sparet 35 procent CO2 pr. lastbil i forhold til normale dieselbiler, og vi undersøger også muligheden for at udvide antallet af biogasbiler, fortalte Bo Svane.

Op til 200 km

Arlas nye el-lastbil kan køre mellem 130 - 200 kilometer på en opladning. Det afhænger af, om man kører bykørsel eller motorvejsvejskørsel.

Beregninger viser, at el-lastbilen vil spare omkring 67 procent CO2 i forhold til den diesel, som Arla ellers anvender.

I første omgang er det en enkelt el-lastbil, der skal køre mælken ud til københavnerne på grøn strøm.

Et af mange initiativer

El-lastbilen er ét af en række initiativer Arla, som har igangsat for at gøre transporten grønnere.

Blandt meget andet er chaufførerne blevet undervist i at køre miljørigtigt. De skal sikre det korrekte dæktryk for at bruge mindst muligt brændstof. Lastbilen må heller ikke køre over 80 kilometer i timen. Det sikrer, at brændstofforbruget er så lavt som muligt.

Helt klimaneutral i 2050

Arlas overordnede klimaplan indebærer, at den totale udledning af drivhusgasser pr. produceret liter mælk skal reduceres med 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2015 og være helt neutraliseret inden 2050. Det gælder hele produktionskæden fra mælkeproduktionen på gårdene til transporten og produktionen på mejerierne, emballageforbruget og distributionen ud til forbrugerne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125