23948sdkhjf

Vi har prøvekørt: Hørkrams hybrid-Scania er som skabt til bykørsel

Scania Danmark har allerede leveret en lang række hybride lastbiler. De kører på diesel på landevejen og på el i byerne. Vi har testet en af de nyeste hybrid-lastbiler, som Hørkram netop har fået leveret.

Transportmagasinet har netop prøvet en 280 hk udgave af Scanias hybrid-lastbil L280. Den er for nylig blevet leveret til fødevareengros-virksomheden Hørkram Foodservice A/S i Sorø.

Selskabet er en landsdækkende totalleverandør til foodservicemarkedet og er en af de tre største cateringgrossister i Danmark. Senest er Hørkrams elektriske Scania hybrid-familie blevet udvidet med 14 enheder. Dermed er Hørkram den Scania-kunde i verden med de fleste hybrid-lastbiler!

Et par ekstra knapper på instrumentbrættet er det eneste, man kan kende den nye hybrid elektriske udgave af Scanias distributions-lastbil på. Her kan man vælge, om man vil køre ren el, eller om man vil køre med dieseldrift.

Testbilen var forsynet med et 7,5 kWh batteri, som sikrer minimum 7,5 kilometers rækkevidde. Det er netop nok for Hørkram til at nå ind til kunder i miljøzonen og ud igen, når godset er leveret. Det gælder for eksempel i København.

Til kørsel bilen en normal diesellastbil - her med ni liter motor og 280 hk, som bringer lastbilen frem og tilbage fra hovedstaden til Hørkrams lager i Sorø, hvor lastbiler hver dag lastes.

I byen kører den på ren el, og det vil sige helt, at den er helt lydløs og uden nogen form for forurening omkring bilen.

Let indstigning

Indstigningen i Scanias L-førerhus er lav, så man kommer let ind og ud af bilen ved hvert stop. Når man sidder så lavt, er det nærmest som at køre i en varebil. Komforten er bare væsentlig bedre takket været det velformede sæde og den meget overskuelige instrumentering, der følger med alle Scania-lastbiler i nyeste generation.

Her sidder man længere fremme og lidt mere til venstre mod forruden, så man også har et optimalt udsyn. I et Scania L førerhus er man nærmest helt tæt på andre trafikanter, og så har bilen en ekstra glasrude i højre dør, så man kan følge de bløde trafikanter på højre siden af bilen.

Bilen er udstyret med automatgear, så den er super-letkørt. Hørkrams bil havde en stor alu-kasse, så man skal lige orientere sig, når man skal bakke; men så er der også bakkamara til at hjælpe.

CO2-neutral kølemaskine

Vi kan også nævne, at bilen havde elektronisk parkeringsbremse, betjening af læssebagsmæk, Lane departure warning og nødbremse system samt fartpilot og adaptiv fartpilot. Dertil Hørkrams egne computere. Bilen havde kørt 1.300 km siden starttidspunktet.

Bilen var udstyret med en særlig CO2-neutral kølemaskine fra Thermo King. Selve kølekassen kommer fra tyske Wilke Fahrzeugbau, mens Palfinger har stået for læssebagsmækken.

Hørkram har erfaret, at deres hybridlastbiler kan køre mellem 7,5 og 10 km på ren el alt efter chaufførens kørestil.

Under 78 decibel

Ved ren elektrisk drift ligger lastbilens støjniveau under de 78 decibel, der mange steder er støjgrænsen ved natdistribution, og hybridbilerne lader hovedsageligt op ved opsamling af bremseenergi.

Hørkram har ydermere CO2-køleanlæg på alle el-hybridlastbilerne, der alle er støjsvage og 97 pct. CO2-neutrale. CO2 til køling udvindes af et restprodukt fra industriprocesser og sikrer stabile temperaturer i lastbilens tre kamre.

Chaufførerne har udtalt, at blandt de største ændringer er, at de har fået en meget mere stille hverdag, når de kører distribution.

Typisk bylastbil

Scanias L-serie er en typisk bylastbil bygget med fokus på sikkerhed, udsyn og fleksibilitet. Bykørsel giver mange start og stop, hyppige ind- og udstigninger af førerhuset samt konstant fokus på andre køretøjer og fodgængere omkring lastbilen under kørslen.

Så snart håndbremsen trækkes, sænkes forakslen med 100 mm., hvilket giver nem ind- og udstigning, da indstigningshøjden er bare 20 cm ved kneeling-funktionen.

De seneste af Hørkams hybridbiler - blandt dem også vores testbil - har hjulkonfigurationen 6x2*4, med tre aksler, træk på én bagaksel og en styrbar støtteaksel bag den trækkende aksel. Det hjælper til en lettere manøvrering på trange områder, ligesom det sikrer, at man ikke ødelægger løs belægning under bilen.

Fleksibel levering

En væsentlig årsag til, at Hørkram har investeret i hybrid-lastbiler, skyldes indførsel af miljøzonerne og Københavns Kommune mål og at være CO2-neutrale i 2025.

Desuden giver det et grønt image at køre i hybridlastbiler. Det sender et signal om bæredygtighed og kan være med til at gøre en transportvirksomhed mere attraktiv end konkurrenterne.

Tidligere betød støjgrænser og trafikregler i København desuden, at leveringer kun kunne ske efter kl. 7 om morgenen. Nu er det muligt at starte distributionen tidligere, da Scanias hybridlastbiler er støjsvage og derfor kan køre ind i byen og læsse varer af før kl. 7.

Aften- og natleveringer giver også mulighed for mindre stress for chaufførerne, da de kan slippe for stramme leveringsfrister i tæt trafik.

En ekstra fordel med HVO

Hvis el-hybridlastbilen desuden kører på HVO, kan den samlede CO2-reduktion blive helt op til 92 pct., oplyser Scania. HVO er dog noget dyrere at tanke end traditionel diesel.

Den 5-cyl. 9-liters dieselmotor i bilen kan ud over HVO også køre på biodiesel/FAME parallelt med den elektriske motor, der yder 179 hk og 1.050 Nm.

Power-boost

Lastbilerne har fået en power boost-funktion. Hvis chaufføren træder speederen i bund, giver elmotoren en ekstra kraft på 50 kW eller omkring 250 Nm, hvis der er strøm nok til det på batteriet.

Hvis chaufføren vælger power-programmet, bliver der altid tilført 20 kW eller 150 Nm ekstra under acceleration - selv hvis kickdown-funktionen ikke er slået til.

Scania har også forsynet hybridlastbilerne med elektrisk servostyring og en elektrisk bremsekompressor. Det betyder, at de kan køre i fuldt elektrisk tilstand uden for eksempel at skulle have forbrændingsmotoren gående i tomgang for at levere luft til trykluftbremserne.

Længere rækkevidde på vej

En opdateret udgave af bilen er på vej til det danske marked med 15 kWh batteri, som så fordobler rækkevidden på el. En tydelig fordel for mange kunder med mange leverancer i byen.

En typisk distributionsbil fra Scania koster ca. 700.000 kroner. Til sammenligning er merprisen for en hybridudgave med 7 kWh batterikapacitet 392.000 kroner og med 15 kWh 400.000 kroner.

- I dag kan vores hybrid-lastbiler køre 7,5 km på ren el. Den kommende opdatering af hybridbilerne vil give 15 km rækkevidde på el, siger produktchef hos Scania Danmark, Ole Christian Jørgensen.

Scanias modulsystem

De nye hybridbiler er tilpasset Scanias produktionssystem med moduler. Det betyder, at der er mulighed for en række førerhuse og akselkonfigurationer for både trækkere og lastbiler.

Kombineret med de tre effektniveauer på 280-, 320- og 360 hk, der fås med DC09-motoren, betyder det, at vognmænd kan skræddersy et bredt udvalg af lastbiler til bykørsel baseret på de nye hybridlastbiler, der håndterer vogntogsvægte på op til 26-28 tons.

Plug-in hybrid på vej

For mange virksomheder vil den optimale løsning måske være de kommende plug-in hybridbiler (PHEV) på 130 kW el-motor med tre batterier på 45 kWh og 1.700 Nm. Det giver 45-60 km kørsel på el alt efter kørestil. Her samles strøm også op fra den energi, der opstår, når man bremser.

PHEV-lastbilen kunne være velegnet til betonkanoner og brandbiler, men også til distribution i bynære områder. Merprisen i forhold til standard diesel-lastbil er cirka 900.000 kroner.

Model: Scania L280 hybrid 6x2*4

Motor: 6 cyl. turbodiesel
Slagvolumen: 9 liter
Ydelse: 280 hk
Moment: 1.400 Nm
Miljø: Euro 6
Efterbehandling: SCR og AdBlue
Gear: Automatic
El-motor: 115-130 kW
El-motor moment: 1.050 Nm.
Brugbar batterikapacitet: 7 kWh
Rækkevidde på el: 7-10 km.
Brændstofbesparelse v. hybrid: 10-15 pct.
Max. fart ved elkørsel: 45 km/t
Max. totalvægt: 27 tons
Førerhushøjde uden spoiler: 2.700 mm.
Kølekasse: Wilke Fahrzeugbau, Tyskland
Læssebagsmæk: Palfinger
Kølemaskine: Thermo King CO2-anlæg 

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189