Vognmændene har ikke mere at lave end hidtil, men selvom aktiviteten flader ud, forbedres bundlinjerne alligevel for et flertal. Og så er der noget, der tyder på, at det kan være godt at specialisere sig.
Det er hovedpointerne i Transportmagasinets Top-analyse af de 133 største danske vognmænd, der også viser, at 6 ud af 10 tjener mere, end de gjorde i 2018. I 2018 var det kun halvdelen, som havde fremgang, og indtjeningen faldt samlet set. Anderledes ser det ud på omsætningen, der, efter tre år med vækst, ikke stiger, og hvor kun omkring halvdelen af virksomhederne vækster.
SPF-Danmark har med en reduktion i resultatet før skat på 154 mio. kr. branchens største tilbagegang. Tilbagegangen skyldes dog salget af DanAvl i 2018, hvor grisetransportøren ekstraordinært indkasserede 154 mio. kr. Trækkes det Danish Crown-ejede selskabs særlige indtægter fra, vokser resultaterne for den resterende vognmandsbranche med 17 procent.
Marius Pedersen er blandt dem, som trækker indtjeningen mest op. Det øgede fokus på nye affaldhåndteringslove er gunstig for affaldsvirksomheden, der ikke bare leverer deres bedste resultat nogensinde, men også det højeste i branchen.
Analyse: Vognmændene tjener atter flere penge
Håndbremsen er trukket på vognmændenes toplinjer, men indtjeningen ruller videre.