23948sdkhjf

Ny Scania V8 med 770 hk

Scania lancerer i 2021 en ny generation af V8-motorer, som kan give brændstofbesparelser på op til 6 procent i kombination med de nye Scania Opticruise-gearkasser.

Den nye generation af V8’ere kommer også til at omfatte en motor på hele 770 hk med maksimalt drejningsmoment på 3.700 Nm.

- Det er formentlig den kraftigste, serieproducerede lastbilmotor i produktion i dag, siger Alexander Vlaskamp, der er Head of Sales and Marketing hos Scania.

- Det er selvfølgelig ikke en motor til de mest almindelige kørselsopgaver, men vi ser et voksende marked for lastbiler, der indgår i vogntog med 60 tons vogntogsvægt og derover. Det gælder også ved landevejskørsel.

Udover en motor på 770 hk, kommer den nye V8’er også med 530, 590 og 660 hk.

Læs også: Scania går el-vejen

Lavt brændstofforbrug

Scanias nye V8-motorer vil ikke kun byde på rekordhøj ydeevne men også på rekordlavt brændstofforbrug. Den samlede besparelse kan blive op til 6 procent under de rigtige betingelser, når Scanias nye G33-gearkasser indgår i drivlinen.

Brændstofbesparelserne er resultatet af omfattende videreudvikling og finjustering udført af Scanias teknikere og omfatter de nyeste teknologier inden for forbrændingsmotorer. Blandt forbedringerne, der omfatter mere end 70 nye komponenter og dele, er:
* reduceret indre friktion,
* højere kompression,
* forbedret efterbehandling af udstødningsgasserne og
* et nyt, kraftigt motorstyringssystem, Engine Management System (EMS).

Afhængig af forbrændingsmotorer

- Selv om elektriske lastbiler og hybride lastbiler står øverst på dagsordenen, vil transportbranchen stadig være afhængig af lastbiler med forbrændingsmotorer. Det er derfor, at Scanias V8’ere også vil spille en vigtig rolle i fremtiden, siger Alexander Vlaskamp.

- En typisk europæisk langturslastbil kører ca. 150.000 km om året. En realistisk brændstofbesparelse på markeder, hvor tungere og længere vogntog er tilladt, vil ligge på 3.000-4.000 liter brændstof årligt på lastbiler, der er udrustet med vores nye V8’ere.

- Det er på alle måder en imponerende bedrift, fastslår han.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094