23948sdkhjf

Vognmænd er ramt på pengepung og retsfølelse

DTL og specialforeningen DTL Kran Blok Erfa er tilfredse med Færdselsstyrelsens vejledning om bred fortolkning, men der spores bitterhed over, at politiet har skabt unødvendigt bøvl

Nogle vognmænd har mistet hundredetusindevis af kroner på en unødvendig ventetid på tilladelser til særtransporter. Det er ikke befordrende for retsfølelsen, at henholdsvis ny og gammel praksis hos politiet har betydet en regional skævhed. Myndigheder og politikere bør studere dette forløb meget nøje med henblik på, at det ikke gentager sig i fremtiden, pointerer administrerende direktør Erik Østergaard, DTL-Danske Vognmænd.

Den forskellige praksis i Greve og Padborg har tillige betydet, at jyske firmaer har overtaget transportopgaver fra østdanske vognmænd.

- Vores fynske og sjællandske transportører har kunnet holde hjemme med materiellet og se på, at jyske transportører fik udstedt særtransporttilladelser med det sædvanlige varsel og derfor har overtaget transportopgaver for næsen af dem. Det er helt utilstedeligt, erklærer dir. Jan Kjelgaard, som er formand for DTL Kran Blok Erfas styregruppe.

Behov for regelsanering

DTL bruger sagen som afsæt for at foreslå en decideret sanering af reglerne for særtransporter.

For det første skal tilladelserne digitaliseres, og der må gerne kobles selvbetjening på. DTL fremhæver svenske Trix-system og de digitale systemer, som allerede findes hos Københavns og Aalborg kommuner til ansøgning om at opstille en container eller krav på et vejareal.

Der er også behov for en gennemgribende revision af særtransportbekendtgørelsen herunder med klimabriller på, så meget unødig tomkørsel kan undgås, slutter Erik Østergaard.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11