23948sdkhjf

Transportledere om ny særtransportløsning: - Vi vil se det først

Transportører håber, at to ministres svar betyder tilbagevenden til normale tilstande. I Greve er bunken af ansøgninger om særtransport vokset til over 500

Transportledere, som er rutinerede ansøgere om særtransporttilladelser, kunne umiddelbart ikke se en forandring umiddelbart efter justits- og transportministrenes brev og Færdselsstyrelsen vejledning. Tværtom gik tilladelserne helt i stå den første dag efter den ny vejledning.

Der ligger omkring 550 ubehandlede sager på politiets særtransportafdeling i Greve, skønner de rutinerede tilladelsesansøgere.

- Jeg vurderer, at der minimum vil gå 3 uger, før vi vil kunne mærke effekten af Færdselsstyrelsens brev. Desværre frygter jeg der vil gå længere tid, da kontoret i Greve er presset på medarbejdere med den rette erfaring, siger afdelingschef Jesper Thorning Jensen, DSV Transports blokvognsafdeling, efter to dage (torsdag og fredag i sidste uge), hvor han fik én tilladelse igennem.

Han har cirka 60 ansøgninger liggende.

- Jeg er selvfølgelig også spændt på, hvordan man vælger at tolke brevet. Hele sagen er jo startet på grund af en fortolkning - eller misfortolkning.

Den forskellige praksis i Greve og Padborg har givet en konkurrenceforvridning til fordel for jyske vognmænd, men også en ekstra udgift til kunderne, da de for den samme ydelse har måtte betale 30-40 pct., påpeger Jesper Thorning Jensen.

- De sjællandske og fynske vognmænd har tabt meget omsætning på grund af konkurrenceforvridningen, men en anden stor taber er miljøet grundet de mange tomkørsler mellem landsdelene, siger han.

Håber på fælles KL-løsning

Han håber, at Justitsministeriet, Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet kan forhandle en løsning med Kommunernes Landsforening om en generel bemyndigelse til politiet, der gælder alle kommuner.

Sagen har imidlertid gjort nogle kommuner opmærksomme på, at de skal godkende hver tilladelse til særtransport, selv om der ikke har været problemer i 15 år, hvor politiet alene tog sig af det.

Aftaler med foreløbig 25 kommuner

Jesper Thorning Jensen anslår, at særtransportkontoret i Greve foreløbig har lavet aftaler med 25 kommuner om, at man kan behandle ansøgninger som før.

Det er bøvlet for transportører og entreprenører, hvis enkelte kommuner står fast på sin ret - og det er der allerede eksempler på. DSV Transports blokvognschef nævner en konkret kommune, hvor det er svært at få tilladelse nu, når den vejkyndige medarbejder ikke er til stede.

- Mange kommuner mangler ekspertisen, slutter Jesper Thorning Jensen.

Forsigtig optimist

- Jeg er forsigtig optimist. Jeg er glad for initiativet, men mangler at se effekten, siger afdelingsdirektør Søren Witt Andersen, Per Aarsleff A/S, om de to ministres svar og Færdselsstyrelsens vejledning.

Hans egen bunke af ansøgninger vokser. Der er intet at gøre, hvis han skal have en hastetilladelse.

- Det er en ikke eksisterende mulighed. Som jeg forstår det, så ligger der 550 tilladelser i kø i Greve.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078