23948sdkhjf

ITD-formand: Det var både spændende og nervepirreende

På sin første første generalforsamling som formand fik Chr. S. Madsen afværget et salg af ITD's kommercielle afdeling.

I corona’ens skygge fik ITD afviklet deres generalforsamling lørdag den 24. oktober i Messe C i Fredericia, hvor mere end 200 medlemmer var mødt op.

Denne lørdag skulle medlemmerne tage stilling til et af de mest vidtgående forslag i foreningens historie: Skulle man sælge foreningens kommercielle afdeling fra og uddele pengene til medlemmerne?

Den kommercielle afdeling - det tidligere FDE - har i mange år finansieret de aktiviteter, som ITD er så kendt for - og den har også sponsoreret den omfattende medlemsservice, som ITD’s medlemmer nyder godt af.

- Heldigvis blev forslaget stemt ned med næsten 95 procent af stemmerne, sagde en lettet ITD formand, Christian S. Madsen efter generalforsamlingen, som varede næsten seks timer.

- Jeg er glad og stolt over, at vores medlemmer sagde nej til forslaget. Det er vigtigt, at vi kan fortsætte foreningens arbejde med den "power" og de penge, der kommer fra den kommercielle afdeling.

Den store fortjeneste i det kommercielle selskab kommer fra momsrefusion, og her har ITD kunder i hele Europa. Selv om vi lige nu er i en corona-tid, hvor der bliver tanket knap så mange liter diesel, og olieprisen er lav, er det stadig en meget fin forretning. Så naturligvis blev der et pænt overskud også i år.

Transportmagasinet: Hvad ville konsekvensen være af et salg af den kommercielle afdeling?

- Hvis forslaget var vedtaget, så havde bestyrelsen skullet arbejde for at få den kommercielle afdeling solgt og sørge for, at pengene fra salget skulle udbetales til medlemmerne.

- Vi må sige, at der var godt, at det ikke kom dertil. Den proces havde været fuldstændig forfærdelig, siger formanden.

Millioner værd

Transportmagasinet: Hvad er ITD’s kommercielle afdeling egentlig værd?

- Det er svært at sige. Der er gennem årene blevet nævnt mange store beløb. Nogle mener 600 millioner kroner, andre siger 800 millioner kroner.

- Spørgsmålet er, om man overhovedet kan få den pris. Der er en stor kapitalbinding i selskabet, fordi den lægger ud for kundernes moms og først få pengene ind senere. Så det er nødvendigt med en god og solid økonomisk polstring.

- Der var så stort et flertal for at bevare det kommercielle selskab, at vi nu kan arbejde videre. Foreningens penge er kun noget, vi har til låns i den periode, vi er her. Der kommer også en ny generation af vognmænd i fremtiden. De skal også have glæde af foreningen.

- Jeg er selv tredje generation i min virksomhed, og fjerde generation er på vej, hvis alt ellers går, som det skal.

Ikke kun ITD

- Det er ikke kun ITD’s medlemmer, som har glæde at vores store pengetank, fortsætter Christian S. Madsen.

- Jeg synes, at hele transport- og vognmandsbranchen nyder godt af ITD. Vi har sikkerhedskampagner for skolebørn. Vi står bag store imagekampagner for branchen generelt. Vi kører sager mod PostNord. 

- Vi har netop sat gang i vores vækstplan 2030, hvor vi kigger på faktorer som miljø og digitalisering, så vi kan klæde vores medlemmer godt på til fremtiden.

- Vi kan kun gøre disse ting, fordi vi har en stor pengetank. Vi har omkring 700 medlemmer, og deres kontingentpenge rækker jo slet ikke til alt det.

Den kommercielle afdeling er også med til at give en årlig udlodning til ITD’s medlemmer. I år var der 50 millioner kroner til deling blandt medlemmerne. Der var også 5 millioner kroner til FDE 


Lastbil eller ej

Efter flere timers debat og afstemning kunne man gå videre til de andre forslag, der også var på dagsordenen.

Et af forslagene var at gennemføre en ændring i vedtægterne, så det gøres klart, at man skal have mindst en lastbil for at være medlem af ITD. I dag kan man nøjes med at være vognmand, også uden lastbil - og det vil også gælde fremover. Forslaget blev taget af bordet, fordi det ville betyde for mange ændringer i vedtægterne.

Endelig var der også den tilbagevendende debat om fuldmagter.

- Den debat har vi haft flere år i træk, og man overhovedet skal kunne tage fuldmagter med til generalforsamlingen, siger Christian S. Madsen. I dag har vi mulighed for at tage fem fuldmagter med, og det vil vi fortsat kunne have. Ænsdringsforslaget blev nemlig ikke vedtaget.

Styr på corona

Transportmagasinet: Hvordan kunne I holde generalforsamlingen, når der nu er corona-restriktioner?

- Vi overholdte corona-reglerne på allerbedste måde. Vi var over 200 mennesker; men vi var langt fra reglen om 500 siddende gæster til koncerter og fodboldkampe.

- Vi havde gjort alt for at skabe corona-sikkerhed. Så snart medlemmerne kom ind på parkeringspladsen, blev de mødt af folk, der sendte dem den rigtige vej. De fik udleveret maske - og de blev afsprittet, inden de gik fra parkeringspladsen - og igen når de skulle tjekke ind.

- Inde i salen blev de sat på deres plads, og de fik ikke lov til at rejse sig - bortset fra at gå på talerstolen eller på toilettet.

- Talerstolen blev også sprittet af efter hver taler.

Første gang formand

- Det var på mange måder en spændende generalforsamling, siger Christian S. Madsen.

- For mig som formand var det dejligt, at så mange medlemmer kom på podiet. Man kunne mærke, at de brænder for denne branche og denne brancheorganisation. Det mindede om de gode gamle dage.

- Det var også min første generalforsamling som formand, så jeg var meget spændt på, hvordan det ville gå. Jeg har siddet i bestyrelsen før og været med til mange generalforsamlinger; men det var min første generalforsamling som formand.

- Det var intenst, det var spændende. Det var især spørgsmålet om at sælge den kommercielle afdeling. Jeg vidste, at der havde været mange diskussioner om det i baglandet; men jeg anede ikke, hvilken side afstemningen ville gå til.

- Hver gang, der kom et spørgsmål fra en af de mange medlemmer på talerstolen, skulle jeg som formand stå for skud; men jeg kan heldigvis sige, at jeg også har fået meget ros fra mange af vores medlemmer store som små for afholdelsen af generalforsamlingen.

- Rigtig mange synes faktisk, at det trods et meget langt møde både var interessant og en rigtig god oplevelse med en debat til glæde for foreningsdemokratiet og vores medlemmer.

Konsekvenser af corona

Transportmagasinet: Hvordan går det egentlig ITD’s medlemmer? Hvordan går det branchen her under corona-krisen?

- De første, der blev ramt af corona’en, var de medlemmer, der kører meget i udlandet. Nu er det mere de virksomheder, som har meget med restaurationsbranchen at gøre, som rammes.

- Der en stor del af medlemmerne, som mig selv, som ikke er ramt så voldsomt af corona’en. Selvfølgelig kan man godt bliver hårdt ramt, hvis en eller nogle af ens medarbejdere får corona; men rent kørselsmæssigt er en stor del af os gået fri af corona - indtil videre.

- Jeg siger "indtil videre," fordi vi skal være klar over, at der på et tidspunkt kommer en eller anden økonomisk konsekvens af alt dette her. Vi kommer nok til at se virksomheder lukke. Det kan være nogle af vores kunder, der bliver hårdt ramt, og som lige nu kører på nogle hjælpepakker.

- Vi har bestemt ikke armene oppe over hovedet. Der er en vis usikkerhed, og den kan vi alle mærke, slutter en glad, lettet og stolt ITD-formanden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109